LEGGE PÅ SEG: Dersom du spiser 1000 kalorier ekstra hver dag i ferien kan dette ha stor betydning for kroppsvekten din.  Foto: Gina Sanders - Fotolia
LEGGE PÅ SEG: Dersom du spiser 1000 kalorier ekstra hver dag i ferien kan dette ha stor betydning for kroppsvekten din. Foto: Gina Sanders - Fotolia Vis mer

Vektøkning

Så fort legger du på deg

- Spiser du mellom 500 og 1000 kalorier ekstra hver dag i to uker kan dette ha stor betydning for vekten, sier eksperten.

Publisert

Hvor mye spiser du? Spiser du slik at du holder vekta, eller sniker den seg oppover uten at du helt skjønner hvorfor?

Hvis det siste er tilfellet betyr det antagelig at du spiser flere kalorier enn kroppen forbrenner. Det er fort gjort, og vi har alle perioder hvor dette skjer – som for eksempel i løpet av sommerferien hvor vi inntar ekstra mye god mat og drikke, eller i helgene, hvor vi nyter fridagene maks.

De fleste vet at det å få i seg flere kalorier enn du forbrenner, øker vekten etter hvert.

Men, har én dag med kalorioverskudd noe å si, eller må dette skje over en lengre periode for å synes på vekten? 

LES OGSÅ: Slik bør du spise første dag etter ferien

Kroppen vår lagrer energi

Fitnessstudio Foto: Knut Wiarda - Fotolia
Fitnessstudio Foto: Knut Wiarda - Fotolia Vis mer

Siri Forsmo, som er professor ved Institutt for samfunnsmedisin på NTNU, forteller til KK.no at mennesker må ha evne til å kunne lagre energi, da kroppen og hjernen vår er helt avhengig av konstant energitilførsel for å fungere.

- Mennesket har, i forhold til andre arter, en kjempediger hjerne som trenger mye energi. Hjernen forbrenner kun glukose (druesukker), som er et karbohydrat. Det er uhensiktsmessig for oss å spise hele tiden for å gi hjernen energitilførsel, og derfor er vi konstruert slik at kroppen vår kan bryte ned stivelse, fett og protein til glukose.

- Karbohydrat er fysiologisk sett enklest og raskest tilgjengelig, det vil si at det brytes fort ned til glukose som er nødvendig for hjernen og muskelarbeid. Omdanning av fett til glukose er mye vanskeligere, og ved akutt energikrise i kroppen er det derfor enklere å bryte ned protein til glukose.

Hovedkilden for protein-nedbrytingen vil være muskulatur, derfor er det vanskelig å ikke miste muskelmasse når energiinntaket er lavere enn behovet.

- Med tanke på energilagring, så lagres karbohydrat i «korttidslager» - som er i lever og muskulatur, mens «langtidslageret» er i fettvevet. Når vi inntar mer energi enn kroppen har behov for, vil det lagres i «langtidslageret», og etter hvert blir det synlig ved at vi legger på oss og blir tyngre, forklarer hun.

LES OGSÅ: Går du ikke ned i vekt? 

Tre til fem kilo i løpet av sommerferien 

Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner vil altså dette lagres i kroppens «langtidslager» og føre til en vektøkning.

AVHENGIG AV ENERGI: Mennesker må ha evne til å kunne lagre energi fra mat, da kroppen og hjernen vår er helt avhengig av konstant energitilførsel for å fungere.
AVHENGIG AV ENERGI: Mennesker må ha evne til å kunne lagre energi fra mat, da kroppen og hjernen vår er helt avhengig av konstant energitilførsel for å fungere. Vis mer

Det store spørsmålet er; hvor lang tid vil det ta før dette synes på vekta?

- Om du spiser 1000 kalorier mer enn du forbrenner én dag, vil dette ha minimal effekt på vekta. Teoretisk sett vil det utgjøre 100 gram, men kroppsvekten vår varierer vanligvis med mer enn 100 gram hver eneste dag.

- Spiser du derimot 1000 kalorier for mye hver dag over en lengre periode, som for eksempel i sommerferien, vil dette synes på vekta, forteller Ellen-Margrethe Hovland, som er klinisk ernæringsfysiolog, til KK.no.

1000 kalorier høres kanskje mye ut, men er egentlig ikke det.

Én stor iskrem kan inneholde opp mot 500 kalorier, et par tre-fire sjokoladebiter blir fort opp i 100-200 kalorier, og med litt vin, eller øl på kjøpet, er du fort oppe i 1000 ekstra kalorier.

Individuelt hvor fort du legger på deg

Når det er sagt, mener Hovland at det er veldig individuelt hvor fort de ekstra kaloriene vil sette seg. Når kroppen vår registrerer at den får inn mer energi enn den har behov for, vil den nemlig forsøke å kvitte seg med overskuddet ved å for eksempel å øke forbrenningen litt eller redusere appetitten.

- Hvor flink kroppen er til det, og hvor flinke vi er til å lytte til kroppens signaler, varierer fra person til person. Om jeg skal forsøke å estimere noe, vil nok en fire til fem uker lang ferie hvor man spiser 1000 kalorier for mye hver eneste dag gjøre at vekta øker med tre til fem kilo.

- Men som sagt, dette er veldig individuelt. Noen kan helt fint holde vekten over en kortere periode selv om matinntaket går opp, mens andre legger lettere på seg, sier hun.

1000 EKSTRA KALORIER: Dersom du spiser 1000 ekstra kalorier én dag vil ikke dette ha noe å si for vekta. Spiser du det der imot over en lengre periode vil det ha stor betydning.  Foto: olly - Fotolia
1000 EKSTRA KALORIER: Dersom du spiser 1000 ekstra kalorier én dag vil ikke dette ha noe å si for vekta. Spiser du det der imot over en lengre periode vil det ha stor betydning. Foto: olly - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag 

Pass deg for feriefylla

Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, har tidligere fortalt at en to-ukers ferie med mye alkoholholdig drikke kan ha en god del å si for vekta.

- Når man er på ferie er det veldig fort gjort å ta et par halvlitere til lunsj og kanskje et par til ved bassenget. I tillegg drikker mange øl til middagen og avslutter med enda flere på kvelden når de skal kose seg.

- Du kan si at i snitt så inneholder en halvliter øl 220 kalorier, så drikker du åtte øl om dagen så får du plutselig i deg nesten 2000 kalorier ekstra – noe som utgjør en vektøkning på cirka to kilo i uken. Da er du plutselig oppe i fire kilo ekstra om du er på ferie i to uker.

Videre har hun fortalt at vektøkningen ikke stopper der, for som du sikkert vet er det fort gjort å få lyst på noe kaloririkt å tygge på når en drikker.

- Ganske mange har det slik at de blir sittende oppe om kvelden med et par drinker eller øl, og da hører det jo med å spise en liten bolle med chilinøtter. Det mange ikke tenker over er at disse i seg selv inneholder opp mot 1000 kalorier, og da er du plutselig oppi et veldig høyt daglig kaloriinntak.

FERIEFYLLA: Når vi er på ferie drikker vi mye mer enn det vi ville gjort hjemme, og dette går hardt ut over vekten vår. Foto: jillchen - Fotolia
FERIEFYLLA: Når vi er på ferie drikker vi mye mer enn det vi ville gjort hjemme, og dette går hardt ut over vekten vår. Foto: jillchen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Om skaden har skjedd

Dersom du nettopp har kommet hjem fra ferie og oppdaget at vekten viser et par kilo mer enn den gjorde noen uker tidligere, mener Hovland du bør ta grep med en gang.

- Dersom man opplever at vekta er høyere når hverdagen starter igjen, er det lurt å forsøke å ta det av igjen så raskt som mulig.  Hjernen vår bruker nemlig litt tid på å tilpasse seg en ny kroppsvekt. Den justerer seg cirka to kilo i måneden.

- Det betyr at dersom du venter litt utover høsten før du tar et skippertak, slutter kroppen med sine tiltak mot vektøkningen og kiloene fester seg mye bedre, sier hun.

Dersom dette høres lite fristende ut, anbefaler Hovland deg å legge inn en økt med fysisk aktivitet en gang i blant.

- Ta en lang svømmetur, jogg eller gå en rask tur i skogen. Spill et ballspill eller noe annet som gjør at du øker forbrenningen din. Det er ubegrenset med muligheter for uteaktiviteter nå, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer