Langt

Så langt skal du strekke deg

Eller er det egentlig vits i å strekke ut etter trening? Her er sannheten om uttøyning.

Publisert
Sist oppdatert
Uttøyning kan ikke forebygge skader og stølhet etter trening.

Men - det finnes andre gode grunner for å strekke ut.

  • Unngå å bli støl
  • Tøy & bøy
  • Slik trener du riktig

  • Effekten av tøyning

    Flere studier har prøvd å svare på om uttøyning kan forebygge stølhet og skader.

    En av de nyeste tok for seg hele ti andre undersøkelser på området. Resultatene viser at strekking har lite eller ingen virkning mot stølhet på grunn av fysisk aktivitet, ifølge Helsenett.

    En annen studie fra 2004 fant at tøyning heller ikke reduserer risikoen for skader. Derimot er de fleste eksperter foreløpig enige om at oppvarming har en forebyggende effekt.

  • Den bortkastede tøyingen

  • Er likevel ikke unyttig

    Ifølge Jill Jahrmann, treningsekspert på KK.no, er det å strekke ut etter trening likevel ikke unyttig. Det kan blant annet:

  • Bedre fleksibiliteten
  • Forebygge dårlig holdning og ryggplager
  • Hjelpe deg til med å slappe av
  • Være en fin måte å nullstille kroppen på etter trening

  • Les mer om hva Jill Jahrmann svarer leserne om tøyning:

  • Skal jeg tøye?
  • Uttøyning - hvorfor det?
  • Unngå å bli støl

  • Viktig for fleksibiliteten


    Ifølge Pasienthåndboka er det flere og flere idrettsutøvere som dropper uttøyningen etter trening – men de bruker likevel de gode gamle strekkøvelsene når de trener bevegelighet.

    - Man blander begrepene uttøyning og bevegelsestrening. Grunnen til at vi ofte tøyer ut etter en treningsøkt, er fordi vi da er oppvarmet og klare til det. Men vi behøver ikke å gjøre det da, understreker Svante Geijerstam ved Norges Idrettshøgskole, Seksjon for idrettsmedisinske fag.

    Uttøyning eller bevegelighetstrening øker bevegeligheten i muskler og ledd, og du blir dermed mer fleksibel. Etter hvert som vi blir eldre, blir vi stadig stivere. Det er derfor viktig å ikke glemme uttøyning. Husk imidlertid å varme opp først.

  • Tøy & bøy
  • Myk på 5 minutter
  • Bli smidig og smekker

  • LES OGSÅ:
  • Bli sprek på jobben
  • 12 gode grunner til å trene
  • Velg riktig treningsform
  • Jills 10 beste treningstips
  • Ikke gå i treningsfella
  • Slik trener du riktig



  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer