Kalorier

Så lenge bør du tygge maten

Å tygge maten opp mot 40 ganger kan hjelpe deg til å spise mindre og gå ned i vekt, viser ny forskning.

SPIS SAKTE: Å tygge maten skikkelig og bruke lenger tid på måltidet ditt kan gjøre at du spiser mindre og går ned i vekt, viser ny forskning.
SPIS SAKTE: Å tygge maten skikkelig og bruke lenger tid på måltidet ditt kan gjøre at du spiser mindre og går ned i vekt, viser ny forskning. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert hørt at det å kaste seg over maten (altså spise svært fort) når du er sulten ikke er spesielt gunstig, hverken for fordøyelsen, blodsukkeret eller vekten.

Likevel er det mange av oss som ikke klarer å la være å hive innpå når «sultmonsteret» har gjort sitt inntog i magesekken, noe som lett kan føre til at vi overspiser.

LES OGSÅ: Slik stagger du sultfølelsen

Tygg mer

Dersom du trodde at dette var en «slankemyte», så tyder fersk forskning på det motsatte.

Ifølge helsenettstedet til Daily Mail (ekstern lenke) har forskere ved Harbin medisinske universitet i Kina nylig gjennomført en studie hvor de tok for seg nettopp dette med spising, hvor lang tid vi bruker på å tygge maten og vekt.

Og resultatene viste at det å bruke lengre tid på å tygge hver matbit, kan hjelpe deg til å spise mindre.

Det høres kanskje ikke særlig nytt eller revolusjonerende ut, men funnene var faktisk ganske oppsiktsvekkende.

LES OGSÅ: Maten som brenner kalorier mens du spiser

Spiste 12 prosent mindre

Ifølge forskerne viste det seg nemlig at testpersonene som tygget hver munnfull 40 ganger eller mer spiste 12 prosent mindre mat enn de som «kun» tygget maten 15 ganger.

Dette betyr ikke at du skal tygge deg stiv i kjeven, men forskerne mener at det å tygge litt lenger enn «normalt» (en studie fra i fjor viste at briter i gjennomsnitt tygger hver matbit seks ganger) kan være med på å forhindre overspising ved at det gir hjernen lengre tid på å motta signaler fra magen om at den er mett.

Å tygge lenger og mer ser også ut til å senke nivåene av hormonet ghrelin, som blant annet er ansvarlig for å stimulere appetitten.

LES OGSÅ: Spiser du for store porsjoner?

Færre kalorier og lavere nivåer av ghrelin

Studielederne ved Harbin universitetet rekrutterte 16 slanke og 14 overvektige unge menn til undersøkelsen, og gjennomførte to ulike eksperimenter.

I det første eksperimentet ønsket de å se om de overvektige spiste maten på en annen måte enn de slanke, og delte dermed ut en pai til alle testpersonene mens de filmet dem med et hemmelig kamera for å se hvor mange ganger de tygget før de svelget.

Resultatene viste at de overvektige tygget i samme tempo som de slanke, men at de overvektige svelget maten mye fortere.

I det andre eksperimentet fikk testpersonene nok en gang utdelt en pai, men denne gangen fikk de beskjed om å tygge 15 ganger og deretter svelge, før de så skulle gjenta oppgaven ved å tygge 40 ganger for deretter å svelge.

Resultatene viste at når testpersonene tygget 40 ganger fikk de i seg 11,9 prosent færre kalorier, uavhengig om de var overvektige eller slanke.

Blodprøver tatt 90 minutter etter måltidet viste også at testpersonene hadde langt lavere nivåer av ghrelin i kroppen når de tygget 40 ganger sammenlignet med når de tygget 15 ganger.

LES OGSÅ: Ikke spis opp all maten

Enkelt og effektivt

Ifølge forskerne bak studien, som er publisert i siste utgave av the American Journal of Clinical Nutrition (ekstern lenke), tyder funnene deres på at det å tygge mer og spise saktere kan være en enkel og effektiv måte å kontrollere vekten på.

- Forskningen indikerer at det å spise fort, kaste i seg mat og trøstespise kan ha en stor innvirkning på overvekt og fedme. Våre resultater viste at de overvektige testpersonene tygget mindre og svelget raskere enn de slanke, har testlederne uttalt.

LES OGSÅ: Spis sakte - få flatere mage

Tygger kun seks ganger



Hvor mange ganger tygger du maten din?




Som nevnt lenger oppe i saken viste en studie gjennomført av sandwich-kjeden Subway i Storbritannia i fjor at briter i gjennomsnitt tygger maten sin kun seks ganger før de svelger, og at unge (i alderen 25-34) var «verst».

Den samme studien viste også at 15 prosent av britene, som svarte på undersøkelsen, regelmessig spiste mens de gikk, og at kun halvparten hadde for vane å sette seg ned ved et bort mens de spiste.

En annen britisk studie, som KK.no tidligere har omtalt, viste også at testpersonene i gjennomsnitt kun brukte 40 minutter per dag på å spise - da snakker vi om alle måltider: frokost, lunsj og middag pluss mellommåltider!

LES OGSÅ: Derfor bør du spise sakte!

Jeg tenker ikke over hvor mye jeg tygger
 
(38%)
Under 20 ganger
 
(17%)
Jeg har ikke peiling
 
(14%)
Under 10 ganger
 
(14%)
Mellom 20 og 40 ganger
 
(10%)
Under 5 ganger
 
(5%)
Hvertfall 40 ganger
 
(2%)

Mer bevisst på hva du spiser

Catherine Collins, ernæringsleder ved St. George sykehuset i London er enig med forskerne fra Kina, og tror det å spise saktere og tygge mer kan være svært gunstig, særlig psykologisk.

- Når du hiver i deg mat, så er du ofte ikke klar over hvor mye du spiser. Det å tygge lenger gjør imidlertid at du legger mer merke til smak og lukt, noe som gjør deg mer bevisst på hva du spiser og hvor mye, forklarer hun til Daily Mail (ekstern lenke):

- Som resultat er det mindre sannsynlig at du vil føle deg sulten igjen ti minutter etterpå.

LES OGSÅ: Så lenge bør du ha maten i munnen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer