Trening

Så lenge varer treningsgleden

Trener du om morgenen, kan du flyte på lykkehormonene hele dagen.

Trening får endorfinene til å boble. Og effekten varer lenger enn antatt.  Foto: Alix Minde / ZenShui
Trening får endorfinene til å boble. Og effekten varer lenger enn antatt. Foto: Alix Minde / ZenShui Vis mer
Publisert
Sist oppdatert


DETTE FÅR DU PÅ PERSONLIGTRENING.no

  • Personlig oppfølging
  • Norges beste kostholdseksperter
  • Norges beste treningseksperter
  • Skreddersydd treningsprogram
  • Kostholdstest
  • Kondisjonstest
  • Se resultatene med grafer
  • Instruksjonsvideoer
  • Treningsdagbok
  • Drahjelp fra andre medlemmer
  • Nye treningsvenner
Personligtrening.no er eid av Aller Media, moderselskapet til Aller Internett, som utgir KK.no.


Synes du de grå dagene kommer litt for tett, til tross for at det er sommer? Løsningen kan være å legge inn en halvtime med trening tidlig på dagen.

Morgenfriskhet gjør glad

En god økt på morgenen kan nemlig gjøre at du føler deg fornøyd, oppstemt og lystig hele dagen igjennom. Gleden som følger etter en treningsøkt kan vare i hele 12 timer, skriver Dette viser en studie gjort ved Universitetet i Vermont.

Her ble det grunnleggende humøret hos 48 testpersoner undersøkt. Halvparten av gruppa gjennomførte en tjueminutters kondisjonsøkt. Hos denne gruppa kunne forskerne se at den glade effekten av treningen holdt seg i hele 12 timer etterpå, skriver Health.com.

- Moderat er bra nok

- Selv moderat trening kan motvirke det daglige stresset som mange går rundt med. Samtidig er trening en enkel måte å forebygge dårlig humør på. Mange vil også oppleve at det har en kan virke forebyggende på depresjon, sier professor Jeremy Sibold til Health.com.

Kurerer blues

Andre studier har også konkludert med at trening kan bedre lett blues og nedstemthet.
Men dette er første gangen at forskerne kan måle effekten til å være så langvarig som tolv timer.

Syklet i tjue minutter

Forsøket begynte med at testpersonene beskrev sitt eget humør. Deretter syklet de på treningssykkel i tjue minutter. Like etter treningen rapporterte de i testgruppen at de hadde et bedre humør.

Det var ingen forskjell på humøret til kvinnene og mennene som deltok. Heller ikke formen de hadde i utgangspunktet hadde noe å si for hvordan humøret ble etter treningen.

- Kroppens lykkepille

For Irene Mårdalen, personlig trener og ansvarlig redaktør i Personlig Trening, er ikke den milde oppstemtheten etter en treningsøkt noe nytt.

- Hvorfor blir man så glad av noen typer trening?
- Du blir i utgangspunktet glad av all type trening, fordi når du trener frigjøres endorfiner. Hormonet endorfin er kroppens lykkepille, noe som gjør at trening anbefales på det varmeste hvis du er litt deppa, sier Irene Mårdalen til KK.no.

Finn flere favoritter

- Hva virker best?
- Du blir aller mest glad av en treningsform du liker. Du bør derfor finne 2-3 treningsformer du virkelig synes er morsomme og variere mellom dem. Hvis du bare velger en, er sjansen stor for at du går lei selv om du liker denne godt. Ofte er det også slik at du blir i godt humør av å prøve noe nytt. Og kroppen har svært godt av det. Personlig vil jeg si at jeg blir i godt humør av å komme ut, spesielt nå som det er lyst og varmt, sier Irene Mårdalen.

Vet du ikke hva som passer for deg? Her får du forslag til Trening du blir glad av. Eller hva med å prøve den nye treningstrenden som faktisk har mye til felles med en kveld på byen?

Les også: Slik kan du brenne fettet fort.

- Trenger ikke være som Lance

- Jeg tror det er viktig at alle vet dette. Depresjon er så vanlig, sier Sibold.
Og den gode nyheten er at du trenger ikke løpe en mil hver dag.
- Vi snakker ikke om en Lance Armstrong-økt her, sier Sibold.

Funnene burde ifølge Sibold gjøre det klart for helsepersonell at det burde bli lettere å foreskrive og anbefale trening som behandling mot nedstemthet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer