SÅ MYE ER 100 GRAM JUICE: Dette er den anbefalte juicemengden som går inn under én om dagen. Glasset rommer egentlig 3,7 dl.  Foto: Silje Ulveseth, KK.no
SÅ MYE ER 100 GRAM JUICE: Dette er den anbefalte juicemengden som går inn under én om dagen. Glasset rommer egentlig 3,7 dl. Foto: Silje Ulveseth, KK.no Vis mer

Tjukk Av Frukt

Så lite juice bør du drikke

Den anbefalte, daglige juice-mengden er bare 100 gram.

KK.NO: Fysisk aktivitet og antall kalorier du putter i munnen i løpet av en dag er med på å avgjøre vekten din.

Som kjent inneholder frukt fruktsukker, og det er like mange kalorier i fruktsukker som i vanlig sukker.

Så, da er jo spørsmålet - kan egentlig det å spise mye frukt gjøre deg tjukk?

LES OGSÅ: Så mye frukt kan du spise

Nei, du blir ikke tjukk av frukt

Dette er et velkjent spørsmål for Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse.

– Nei, absolutt ikke. Jeg har kunder som ikke spiser druer fordi det inneholder mye fruktsukker, og som heller spiser sjokolade. Folk har begynt å bekymre seg for sunn mat nå, sier Sundfør til KK.no.

Hun presiserer at druer inneholder 70 kalorier per 100 gram, mens sjokolade inneholder i snitt 530 kalorier per 100 gram. Du kan faktisk spise 10 epler i stedet for én stor sjokolade.

FRUKT VERSUS SJOKOLADE: Tre epler, eller nesten to bananer tilsvarer samme mengde kcal som 4 små melkesjokoladebiter.  Foto: Stine Okkelmo
FRUKT VERSUS SJOKOLADE: Tre epler, eller nesten to bananer tilsvarer samme mengde kcal som 4 små melkesjokoladebiter. Foto: Stine Okkelmo Vis mer

– Alle kalorier teller og spiser man for mye kan man jo gå opp i vekt. Men det skal så veldig mye til å legge på seg av frukt. Studier viser det stikk motsatte - at de som spiser mye frukt og grønt går ned i vekt fordi dette tar opp plassen fra annen mat med høyere kaloriinnhold, opplyser Sundfør.

Frukt inneholder nemlig 80 – 90 prosent vann og i tillegg til noe naturlig fruktsukker er frukt rik på en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din trenger daglig tilførsel av.

LES OGSÅ: Hvor «skadelig» er egentlig fruktsukker?

Overvektig av juice

Å drikke mye juice kan derimot være fetende, påpeker ernæringsfysiologen.

– Det å drikke mye juice kan folk bli overvektig av, siden juice inneholder like mye kalorier som cola. Enkelte drikker juice til alle måltider og som tørstedrikk, forklarer Sundfør.

Det er likevel sunnere å drikke juice enn cola, men kalorimessig bør man begrense seg til ett glass om dagen, ifølge eksperten.

– Og da teller dette juiceglasset som én av fem, sier Sundfør.

Mens frukt er rikt på fiber som gir god metthetsfølelse og stabilt blodsukker, inneholder juice minimalt med fiber. Dette er også tilfelle ved juicing, da ligger mesteparten av fiberet igjen i pressa, og resultatet er svingende blodsukker og liten metthetsfølelse.

– Vitenskapelige studier har vist at flytende kalorier metter i liten grad, påpeker Sundfør.

Så lite er ett glass juice

– Hvor stort/lite skal et glass juice være for å dekke én om dagen?

– Faktisk bare 100 gram. Glassene i dag blir bare større og større og det er faktisk en utfordring for før rommet et gjennomsnittsglass 1,2 dl, sier Sundfør. 

Hun forteller at 1,2 dl tilsvarer små kjøkkenglass som står i skapet til hennes gamle mormor.

– Mine kjøkkenglass hjemme tar 2,5 dl. Dette tenker ikke folk over og mange får derfor i seg mye mer kalorier enn tidligere fordi både juice, melk, øl og vin fordi glassene blir større, forklarer Sundfør.

LES OGSÅ: Tørket frukt er en sukkerbombe

Tørket frukt - en kaloribombe

Tørket frukt kan også påvirke vekten.

– I tørket frukt har de skvist ut alt vannet, men alle kaloriene er igjen. Tørket mango, papaya og ananas har ofte tilsatt sukker i tillegg, forteller ernæringseksperten.

Dermed har tørket frukt høyere innhold av kalorier og sukker enn vanlig frukt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: