EN SPISESKJE: Med olje holder til det meste.  Foto: Scanpix/NTB
EN SPISESKJE: Med olje holder til det meste. Foto: Scanpix/NTBVis mer

Olje Til Maten

Så lite olje skal du egentlig bruke

Sunt, men veldig fett- og kaloririkt.

KK.NO: Pøser du på med masse olje når du skal steke maten din, eller ha oljedressing på salaten? Det er ikke så lurt.

Kroppen vår er riktignok avhengig av fett, så det er ikke slik at du bør unngå fett helt og holdent. Cellene i kroppen vår er faktisk bygget opp av blant annet fett, så både huden og hjernen vår er avhengig av at vi får litt fett gjennom kostholdet vårt.

Men litt er altså nøkkelordet her. For mye av det gode er aldri bra. Men hvor mye olje er egentlig nok?

LES OGSÅ: Bare en spiseskje inneholder 100 kalorier

EN DÆSJ: Så lenge maten skal stekes og ikke friteres, trenger du ikke mer enn en spiseskje olje i stekepanna. Foto: Scanpix/NTB
EN DÆSJ: Så lenge maten skal stekes og ikke friteres, trenger du ikke mer enn en spiseskje olje i stekepanna. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Ikke nødvendig å overdrive

– Olje er 100 prosent fett og dermed svært energitett i motsetning til salaten forøvrig. Bruker du 1 ss (10 gram) per porsjon salat, tilfører denne 90 kcal uavhengig hvilken planteolje du måtte velge, sier ernæringsbiolog og en av ekspertene på Bramat.no - Lise von Krogh til KK.no. 

Hun påpeker at dette forøvrig er sunt fett, som utenom å tilføre kalorier også er gunstig for hjertehelsen. 

– Hvor mye olje det er passelig å tilføre avhenger litt av egne preferanser, og eventuelt type salat. En tomat- og løksalat tåler mer olje enn en bladsalat, forklarer hun og legger til: 

– Jeg har ofte rikelig med olivenolje i mine salater fordi dette er en måte å få i seg sunn energi på og passer for en aktiv person eller når du trenger å holde vekten. Er derimot målet å gå ned i vekt, så bør du ikke overdrive bruken av oljen. Men litt olje er bare sunt.  

En oljebasert dressing vil ikke bare gi en god og avrundet smak på salaten, men som vi har skrevet tidligere på KK.no er det også bevist at olje øker opptaket av vitaminer i kroppen.

Når det kommer til steking mener hun at det holder å bruke mellom én til tre spiseskjeer, alt avhengig av hva du steker. Bruker du for mye olje når du steker ender det med at grønnsaker eller kjøtt ligger og bader i olje. Du skal tross alt steke og ikke fritere. 

LES OGSÅ: Ikke la olivenoljen stå ved komfyren

Velg riktig type olje

Det er ikke ett fett hva slags olje du velger. Noen oljer er langt bedre for oss enn andre, og det er slett ikke dumt å vite hva du helst bør velge.

For det første er det ikke nødvendigvis slik at du bør bruke samme olje på salaten som du bruker i stekepanna. Det er ikke alle oljer som tåler varme like godt, og noen kan sette en smak på maten som du ikke ønsker.

UTVALG: Det er et stort utvalg av oljer å velge mellom i butikkhyllene, men ernæringsbiologen drar spesielt frem olivenolje og rapsolje som gode valg. Foto: MAGNAR KIRKNES/VG
UTVALG: Det er et stort utvalg av oljer å velge mellom i butikkhyllene, men ernæringsbiologen drar spesielt frem olivenolje og rapsolje som gode valg. Foto: MAGNAR KIRKNES/VG Vis mer

LES OGSÅ: Olivenolje holder deg mett lenger

– Olivenolje og rapsolje er noen av de beste valgene. Begge har gunstig effekt på hjertehelsen og kolesterolet. Foredelen med rapsolje er at den har en mer fordelaktig fordeling av omega-3 og omega-6-fettsyrer i motsetning til annen planteolje, sier von Krogh. 

Til salater kan det være fint å bruke en god kvalitetsolje som smaker godt. Her er ekstra virgin olivenolje et vanlig, men også et meget godt valg. Olivenoljen tåler derimot ikke høye temperaturer like godt som andre oljer gjør, så dersom du skal steke eller wokke maten kan det være lurt å gå for noe annet.

– Linfrøolje er også god å bruke som dressing. Olivenolje er en ypperlig omega-9-fettkilde som også setter nydelig smak på salaten, forteller hun.

Maisolje og soyaolje er fine oljer å bruke til steking, da de begge er ganske smakløse og tåler høye temperaturer. Men også solsikkeolje og rapsolje er gode valg, og sistnevnte er et av von Kroghs anbefalinger.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: