FORKJØLET: En ny studie viser at lite søvn faktisk kan gjøre risikoen større for å bli syk dersom vi blir smittet av et virus, Foto: Plainpicture
FORKJØLET: En ny studie viser at lite søvn faktisk kan gjøre risikoen større for å bli syk dersom vi blir smittet av et virus, Foto: Plainpicture
Søvnproblemer

Så lite søvn kan gjøre deg syk

Vet du hvor mange timer du bør få på puten?

KK.NO: Søvn er kroppens hvilemodus. Og mens vi befinner oss i drømmeland jobber kroppen vår iherdig med å reparere og fornye cellene i kroppen vår – slik at vi våkner friske og uthvilte til nok en dag.

Gode søvnrutiner har selvsagt mye å si for hvordan vi fungerer i hverdagen, men det er også viktig for helsen vår.

6 timer eller mindre

En gruppe amerikanske forskere gjennomførte nylig en studie, publisert i tidsskriftet Sleep, som tyder på at det kan være en sammenheng mellom lite søvn og risikoen for å bli forkjølet. 

Over 164 frivillige forsøkspersoner deltok i studien, hvis resultater tydet på at personer som får 6 timer søvn eller mindre (om natten), har fire ganger så stor sannsynlighet for å bli forkjølet etter eksponering for viruset enn folk som får 7 eller flere timer søvn om natten.

Dette kan bety at for lite søvn (6 timer eller mindre) rett og slett kan svekke immunforsvaret vårt og gjøre oss mer sårbare når det kommer til sykdomsmitte.

LES OGSÅ: Sover du ikke nok?

Stress kan også være årsaken

STRESS: Det kan være at du sover dårlig på grunn av stress, og stress over lengre tid har igjen bevist negativ effekt på helsen. Foto: Plainpicture
STRESS: Det kan være at du sover dårlig på grunn av stress, og stress over lengre tid har igjen bevist negativ effekt på helsen. Foto: Plainpicture Vis mer

At søvn er viktig for oss er det ingen tvil om, men at det helt sikkert kan gjøre oss syke, er fortsatt ikke klart.  Det mener hvert fall professor Bjørn Bjorvatn ved Haukeland Universitetssykehus, han har nemlig forsket på søvn i over 20 år.

– Koblingen mellom søvn og immunforsvaret er nok ikke så tydelig og avklart. Det har lenge vært tanker om at for lite søvn er uheldig for immunforsvaret, men studier har egentlig vist varierende funn i så måte, sier han til KK.no. 

Det er riktignok slik at for lite søvn over tid kan øke risikoen for å utvikle psykiske lidelser, og også for å utvikle overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og økt dødelighet. Helsen vår drar altså god nytte av at vi sover godt og lenge nok om natten.

– Selv om jeg også tror at god og tilstrekkelig søvn er viktig for å unngå å bli syk (immunforsvar), er det vanskelig å gi klare svar på dette. Enkelte sykdommer kan se ut til å øke i forekomst av lite søvn, men andre sykdommer gjør det åpenbart ikke, forklarer han og legger til: 

– Ofte er stress involvert hvis man sover for lite, og stress påvirker immunforsvaret, og da blir det vanskelig å si om det er søvn eller stress som er faktoren.

Mellom 7 til 9 timer er optimalt

En ekspertgruppe bestående av søvneksperter og søvnforskere fra en rekke land, har tidligere laget en oversikt over hvor mye søvn som er optimalt for oss

LES OGSÅ: De vanlige grunnene til at du sover dårlig

NOK SØVN: Vi bør helst sove mellom 7 til 9 timer hver natt, men det viktigste er uansett at du føler deg uthvilt. Foto: Plainpicture
NOK SØVN: Vi bør helst sove mellom 7 til 9 timer hver natt, men det viktigste er uansett at du føler deg uthvilt. Foto: Plainpicture Vis mer

De har fastslått at voksne mennesker mellom 18 og 64 år ideelt sett bør sove mellom syv til ni timer hver natt.

Men dette kan likevel variere litt fra person til person, det viktigste er tross alt at du føler deg uthvilt.

– Nok søvn vil gjøre deg uthvilt om dagen, ergo, hvis du føler deg uthvilt om dagen tyder det på at du har fått nok søvn, og dermed løper du ingen helserisiko. Tenk heller slik i stedet for å tenke på antall timer, sier Bjorvatn. 

Når det er sagt påpeker han at det normalt sett regnes som for lite søvn dersom du sover under seks timer om natten.

Til forsiden