Mosjon

Så lite trening er faktisk nok

Derfor er moderat trening best.

SETT FOKUS PÅ MOSJON: Istedenfor å stresse over at du ikke får trent hardt nok eller ofte nok, er det mye bedre å skifte fokus. Foto: Colourbox.com
SETT FOKUS PÅ MOSJON: Istedenfor å stresse over at du ikke får trent hardt nok eller ofte nok, er det mye bedre å skifte fokus. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du alltid hengende over deg at du ikke får trent nok?Ikke la den dårlige samvittigheten ta kontroll over deg av den grunn, men sett fokus på enkel mosjon istedenfor. Nye undersøkelser viser nemlig at moderat trening er bedre enn å trene mye og intensivt, skriver Daily Mail (Ekstern lenke). LES OGSÅ: Jeg ville aldri gått på en diettModerat trening gir mer motivasjonForskere ved Penn State University i Pennsylvania fulgte 255 kvinner i alderen 40 - 60 år, for å se hvilken trening som ga best effekt ut i fra hvilken intensitet de hadde under treningsøkten. - Trening får deg til å føle deg bra, men det er mer behagelig for deg med en treningsøkt som har en moderat intensitet, enn det er med en som er veldig intensiv, forteller lederen av studien, Steriani Elavsky, til Daily Mail. Resultatene i studien viste at det var dobbel så stor sjanse for at du føler deg selvsikker på at du vil fortsette å trene fremover, når du holder treningen moderat. Dette gjaldt spesielt for dem som hadde vært inaktive lenge, eller de som var overvektige. LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjenVil oppfordre kvinner til å treneI tillegg til at deltakerne ble mer motivert, så også forskerne at kvinnene opplevde mindre tegn til tristhet og angst sammenlignet med kvinnene som trente intensivt. Forskerne håper derfor at studien kan fortelle kvinner at moderat trening kan bidra til en følelse av velvære, uten at du trenger å presse deg selv til det ytterste hver gang. Moderat trening handler hovedsaklig om å få opp pulsen, uten at du yter maks. Det kan for eksempel være å gå en lengre tur med en venninne eller rett og slett bare være mer aktiv i hverdagen. LES OGSÅ: Dette gjør deg hverdagsgladHoldt dagbok over to ukerI studien ble kvinnene bedt om å holde en dagbok over treningen deres (om den var moderat eller intensiv), i tillegg til hvordan de følte seg gjennom to uker. I den intensive treningen måtte kvinnene holde ut lengst mulig på et visst tempo på tredemøllen, mens i den moderate treningen kunne kvinnene bestemme tempo selv. Under treningsøkten ble også energiforbruket til kvinnen målt. LES OGSÅ: Jeg er cirka like rask som Peppes

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer