KOLESTEROL: Mange er skeptiske til å spise egg fordi de inneholder mye kolesterol, men ifølge eksperten er dette en myte som er på hell.  Foto: Brent Hofacker - Fotolia
KOLESTEROL: Mange er skeptiske til å spise egg fordi de inneholder mye kolesterol, men ifølge eksperten er dette en myte som er på hell. Foto: Brent Hofacker - Fotolia
Egg

Så mange egg kan du spise

Er det fortsatt slik at vi bør begrense inntaket? Sjekk ekspertens svar!

Egg er en sunn matvare som er godt likt av de aller fleste. I tillegg til å smake godt, er frokostfavoritten også proppfull av proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen.

Som kjent inneholder egg også kolesterol, noe som gjør at enkelte er skeptiske til å spise det hver dag.

Men er egentlig egg så «farlig»? Eksperten har gitt oss svaret.

LES OGSÅ: - Dagens egg er sunnere enn før

EGG: Egg er proppfull av proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for helsa, og er derfor perfekt å spise til frokost. Foto: Thinkstock
EGG: Egg er proppfull av proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for helsa, og er derfor perfekt å spise til frokost. Foto: Thinkstock Vis mer

Ingen grunn til bekymring

Ifølge Cathrine Borchsenius, som er klinisk ernæringsfysiolog hos Bramat.no, kan du spise egg uten å bekymre deg.

– Noen holder seg unna egg i frykt for å få for høyt kolesterol, men med mindre du allerede har svært høyt kolesterol, kan du trygt spise egg daglig, forteller hun til KK.no.

Høyt kolesterol i blodet øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og derfor ble man tidligere rådet til å begrense inntaket av egg. Dette fordi eggeplommen inneholder mye kolesterol.

– I dag vet vi at det kolesterolet vi får gjennom egg og annen mat har minimal betydning for blodets kolesterolinnhold, så dette er en myte som er på hell.

Videre forteller Borchsenius at det som virkelig betyr noe for kolesterolet i blodet, er hvor mye mettet fett vi spiser.

– Kroppen vår lager nemlig kolesterol selv, der en av kolesterolets oppgaver er å frakte fett rundt i kroppen. Jo mer fett vi spiser, desto mer kolesterol dannes det i blodet. Dette kolesterolet er mye farligere for helsen enn det lille kolesterolet vi får i oss gjennom egg.

LES OGSÅ: Slik holder du eggene friske og bakteriefrie





EGGEPLOMME: Eggeplommen inneholder mye kolesterol, som hos enkelte personer kan gi utslag i økt blodkolesterol. Foto: Thinkstock.com
EGGEPLOMME: Eggeplommen inneholder mye kolesterol, som hos enkelte personer kan gi utslag i økt blodkolesterol. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Så mange kan du spise

Selv om egg har mange helsefordeler og egentlig ikke er noe å være redd for, skal du ifølge Ragnhild Lekven Fimreite, som er autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, ikke overdrive inntaket av frokostfavoritten.

– Siden selve eggeplommen inneholder en del kolesterol, som hos enkelte personer kan gi utslag i økt blodkolesterol, kan det være lurt å begrense inntaket til ett egg om dagen i snitt. Om du spiser to egg en dag og ingen neste dag, har det ikke noe å si. Det er gjennomsnittet over tid som betyr noe, forteller hun til KK.no.





Borchsenius mener det er vanskelig å gi et eksakt svar på hvor mange egg du kan spise i uka, da myndighetene ikke har gitt noen råd, bortsett fra et ønske om at forbruket av egg ikke stiger ytterligere.

– Dersom du er svært glad i egg, er det beste rådet mitt å begrense inntaket av mettet fett og transfett fra andre matvarer, slik at du ikke både får kolesterol fra egg og kolesterol som kroppen din selv produserer som følge av et høyt inntak av mettet fett og transfett.

Dersom du spiser mye egg mener hun det kan være lurt å sjekke kolesterolnivået ditt.

– Det kan godt være at du tåler å spise egg daglig, men det kan også være at du bør være forsiktig med inntaket. Dersom høyt kolesterol ligger i familien er det god grunn til å være forsiktig med inntaket av egg. Dette kan en måling av kolesterolet gi deg en pekepinn på, forteller hun.

LES OGSÅ: Seks matvarer som reduserer kolesterolet
Til forsiden