TRENING I FERIEN: Du bør helst trene minst én gang i uken i sommerferien, hvis du ønsker å opprettholde formen. Foto: Getty Images/iStockphoto
TRENING I FERIEN: Du bør helst trene minst én gang i uken i sommerferien, hvis du ønsker å opprettholde formen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kondisjon

Så mange økter må til i ferien

Sjekk hvor ofte og hardt ekspertene mener du bør trene for å opprettholde formen.

Sommerferien nærmer seg med stormskritt for mange av oss, og dette er jo høysesong for å slappe av, kose seg og lade batteriene.

Med fridagene pleier også trening og fysisk aktivitet å havne litt i andre rekke, noe som resulterer i at formen daler relativt fort.

Heldigvis er det ikke så mye som skal til for at du skal bevare det du har bygget opp i løpet av våren.





LES OGSÅ: Så fort daler formen din

SIRKELTRENING GJØR SUSEN:Ifølge Øysten Jensen er tøff sirkeltrening gull i sommerferieukene. Foto: Adéle C. Blystad
SIRKELTRENING GJØR SUSEN:Ifølge Øysten Jensen er tøff sirkeltrening gull i sommerferieukene. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

Kan redusere treningsmengden med 1/3

Ifølge treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening, kan du faktisk komme unna med å bare trene én gang i uken i ferien, så fremt du presser deg skikkelig hardt denne ene økten.

- Man vedlikeholder som regel formen ved å trene kun én gang i uka i en periode, men det krever at du trener med høy intensitet den ene gangen. Forskning viser at du kan redusere treningsmengden med 1/3 uten at kondisjonen forringes, sier Bornstein til KK.no.

Øystein Jensen, som er trener og fysioterapeut på Artesia Trening i Oslo, tror imidlertid det kan være lurt å trene ganske ofte - også i ferien.

- Hvor mye man må trene for å opprettholde formen kommer helt an på hvor mye man trener til vanlig og hvor lang ferien din er. Dersom man er en gjennomsnittlig mosjonist og trener to til tre ganger per uke, bør man forsøke å trene rundt to ganger per uke for å vedlikeholde formen, sier han:





- Hvis man trener mer enn dette vil jeg si at man skal godta at formen avtar noe under ferien. Litt pause er også viktig gjennom et hardt treningsår. Forhåpentligvis kommer man tilbake med mer energi og en kropp som er klar for hard trening.

LES OGSÅ: Denne treningen kan du droppe i sommer

BASSENG PÅ HOTELLET?: Utnytt omgivelsene rundt deg til trening i ferien. Er det basseng på hotellet, så legg inn noen svømmeøkter.  Foto: Getty Images/iStockphoto
BASSENG PÅ HOTELLET?: Utnytt omgivelsene rundt deg til trening i ferien. Er det basseng på hotellet, så legg inn noen svømmeøkter. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Høy intensitet er nøkkelen

Uansett om du velger å trene mye mindre eller litt mindre i sommer, har Jensen og Bornstein flere gode tips til hva slags opplegg du bør følge.

- Jeg anbefaler å kjøre en høyintensiv sirkeltrening kombinert med bakkeløp i sommer. Da kommer du deg unna med 20 minutter trening to til tre ganger per uke. Det vil si én klokketime til sammen - det har alle tid til, sier Jensen:

- Gjør for eksempel: 10 burpees - 10 situps - 10 knebøy - 2 bakkeløp (cirka 100 meter), så mange runder du klarer på 20 minutter.

Ifølge Bornstein kan det være lurt å planlegge treningsopplegget ditt på forhånd - hvert fall hvis du skal reise et sted.

- Planlegg treningsøktene så godt det lar seg gjøre ut i fra reisemålet. Enten det er et treningsstudio på hotellet, eller fin natur du kan trene i. Vær samtidig fleksibel og forberedt på at fasilitetene kanskje ikke er som forventet. Ha derfor en reserveplan, eksempelvis: Treningsprogram til hotellrommet eller gjør spensthopp i stedet for å løpe, sier hun.






Bornstein har også følgende tips:


  • Pakk for trening på ferie. Ta med joggesko og treningsklær.
  • Unngå å trene i varmen. Legg øktene til morgenen eller ettermiddag/kveld.
  • Husk å drikke nok vann i varmen.
  • Å gå tur i fjellet, sykle, eller svømme er også fine former aktiviteter du kan bytte ut treningsprogrammet ditt med.
  • Litt er bedre enn ikke noe. Ikke la varmen ta deg på senga, eller feriedøsigheten gjøre at du glemmer å trene. Å trene og ha en sunn livsstil er ikke noe du tar fri fra i ferien.
  • Trening eller en eller annen form for aktivitet bør være en del av hverdagen, enten du har ferie eller ikke.

    Ønsker du flere gode treningstips for sommeren? Sjekk ut denne saken med masse gode øvelser!

    LES OGSÅ: Slik holder du deg slank i ferien

    HØY INTENSITET: Ifølge Helle Bornstein bør intensiteten på øktene være høy, hvis du skal trene mindre i ferien. Foto: Astrid Waller/KK
    HØY INTENSITET: Ifølge Helle Bornstein bør intensiteten på øktene være høy, hvis du skal trene mindre i ferien. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: