KOM DEG UT: Mange voksne mennesker er altfor lite ute i frisk luft. Ifølge ekspertene bør du prøve å komme deg ut minst litt hver dag, da det har en positiv effekt på helsa.  Foto: Oleksandr Shevchenko - Fotolia
KOM DEG UT: Mange voksne mennesker er altfor lite ute i frisk luft. Ifølge ekspertene bør du prøve å komme deg ut minst litt hver dag, da det har en positiv effekt på helsa. Foto: Oleksandr Shevchenko - Fotolia Vis mer

Frisk Luft

Så mye bør du være ute

-Det å være ute i frisk luft har en positiv effekt på helsen, sier ekspertene.

Er du en av dem som tilbringer minimalt med tid ute i frisk luft, da du kanskje har tusen andre ting på skole, jobb eller hjemme som må prioriteres? 

Da er du ikke alene. 

Christine Otterstad, som er utdannet mental trener og KKs faste livsstilscoach, forteller til KK.no at hun tror det er mange voksne mennesker som tilbringer altfor lite tid ute.

- Jeg tror det å tilbringe tid ute i frisk luft er en av de tingene i hverdagen som ofte blir nedprioritert, da det er så mye annet som skal gjøres, sier Otterstad, og påpeker samtidig viktigheten av å tilbringe mer tid utendørs:

- Jeg synes at alle, så sant de er friske, bør være litt ute hver eneste dag. Det er selvsagt dager hvor jeg omtrent ikke er ute selv, og det er lov det, men da kjenner jeg også hvor trøtt og uggen jeg blir.

Du blir sløv og sliten

Videre forteller hun at det å sitte inne i et rom hvor det er tett og dårlig luft ikke er særlig gunstig, da det å få de samme sanseinntrykkene over lengre tid gjør at en blir veldig sløv og sliten i hodet.

- Har du for eksempel et kreativt yrke, så vil du miste konsentrasjonen og kreativiteten ganske raskt dersom du sitter for lenge inne.

- Med tanke på dette, mener jeg at det å komme seg ut litt hver eneste dag bør være et minimumskrav, sier Otterstad.

DÅRLIG LUFT INNE: Dersom du sitter inne i tett og dårlig luft over lengre tid vil dette ødelegge konsentrasjonen din og gjøre at du føler deg tung i hodet.  Foto: (c) JGI/Jamie Grill/Blend Images/Corbis/All Over Press
DÅRLIG LUFT INNE: Dersom du sitter inne i tett og dårlig luft over lengre tid vil dette ødelegge konsentrasjonen din og gjøre at du føler deg tung i hodet. Foto: (c) JGI/Jamie Grill/Blend Images/Corbis/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Slik går du deg sprek

Reduserer stress

Kari L. J. Eidjar, som er fastlege ved Røalegene og medisinsk ansvarlig lege på Legevakt Vest på Røa, forteller også at det å være ute i naturen gir god helsegevinst.

- Akkurat hva frisk luft i forhold til inneluft gjør med med helsa finnes det ikke noen studier på, men hvis man ser på det å være ute i naturen, så vet man at at det gir helsegevinst.

- I tillegg til å være aktiv, får man nemlig en rekke gode psykiske opplevelser ved å bruke alle sansene sine - øynene for å orientere seg, gode assosiasjoner ved lukt og en hører lyder som bekker, sus fra vinden og fuglekvitter. Disse faktorene reduserer stresshormoner noe som gjør at du blir mer avslappet, forklarer hun.

Otterstad mener i likhet med Eidjar at det er viktig å få den stimulien det å være ute i frisk luft gir.

- Det å kun være inne, enten du er på jobb, trening eller hjemme, gir en helt annen visuell opplevelse enn det en får ute- vi trenger også den opplevelsen naturen gir oss. Jeg tror at hvis folk hadde forstått hvor mye helse det ligger i det å gå turer i skogen, så ville jeg hatt mye mindre å gjøre på jobb, sier hun.

D-VITAMIN: Det å være ute i sola øker hudens produksjon av D-vitamin. Foto: Subbotina Anna - Fotolia
D-VITAMIN: Det å være ute i sola øker hudens produksjon av D-vitamin. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Nå bør du få i deg mer D-vitamin 

Får i deg masse D-vitamin

Henriette Øien, som er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, forteller videre at det er viktig å tilbringe nok tid ute i det fri, da solen øker hudens produksjon av D-vitamin.

- Jeg kan ikke si konkret hvor mye en bør være ute, men både om sommeren og vinteren er det fint om man tilbringer noe tid ute hver dag.

- I sommerhalvåret vil det å være ute og eksponere huden for litt sol være en veldig viktig kilde til D-vitamin, sier hun

Når vi får sol på huden, produserer kroppen selv det viktige vitaminet. Men problemet for oss her i nord er at vi om vinteren får lite sollys - og dessuten er det mange av oss som tilbringer mye tid innendørs resten av året, også.

Dersom du får i deg for lite D-vitamin kan det være lurt å enten ta et kosttilskudd eller spise mat som inneholder rikelig med vitaminet.

Gode kilder er som du sikkert vet tran og fisk, spesielt fet fisk (som laks), egg og kjøtt. I tillegg tilsettes mange meieriprodukter i dag D-vitamin.

GÅ EN TUR: Det er ikke mer enn en 15 minutters gåtur som skal til for å få nok frisk luft i løpet av en dag.  Foto: Monkey Business - Fotolia
GÅ EN TUR: Det er ikke mer enn en 15 minutters gåtur som skal til for å få nok frisk luft i løpet av en dag. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

Gå til jobb, skole eller trening

Som Øien forteller så har ikke Helsedirektoratet noen anbefaling for akkurat hvor mye tid en bør tilbringe ute i frisk luft hver dag.

Det de derimot har en anbefaling på, er at en bør være i fysisk aktivitet minst en halvtime hver dag.

- Det vi er opptatt av er om man er i nok i fysisk aktivitet daglig – enten det er inne eller ute.Men det er klart at vi har veldig fokus på hverdagsaktivitet, hvor det vektlegges hvordan man kommer seg fra A til B.

- Altså hvordan man kommer seg til og fra jobb, skole, butikken, trening og så videre. At man tar beina eller sykkelen fatt til fordel for å kjøre – og da er man jo også mer ute i frisk luft, sier hun.  

Hvordan kan man få motivasjon til å være mer ute?

- For det første er det viktig å huske at man trenger ikke være ute i timevis, det er mye bedre å være ute et kvarter enn å ikke være ute i det hele tatt. Bare det å få litt luft vil ha en positiv effekt, sier livsstilscoach Otterstad:

I tillegg kan det være lurt å sette seg litt inn i fremtiden – forestill deg hvor deilig det vil bli når du kommer inn igjen og kan ta deg en god kopp te.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: