ANTIOKSIDANTER: De næringsrike stoffene i brokkoli, kan bidra til å holde deg frisk. Foto: All Over Press
ANTIOKSIDANTER: De næringsrike stoffene i brokkoli, kan bidra til å holde deg frisk. Foto: All Over Press Vis mer

Brokkoli

Så mye brokkoli bør du spise

Supergrønnsaken kan forebygge mot en rekke livsstilssykdommer.

Brokkoli går for å være blant de aller sunneste grønnsakene som finnes, og har lenge vært regnet som supermat.

Den er full av vitaminer, jern og kostfiber, og er bevist å kunne bidra til å redusere risikoen for å utvikle betennelser og sykdommer.

Men hvor mye brokkoli bør vi egentlig spise? Litt hver dag? Eller holder det med en gang i blant?

LES OGSÅ: Velg grønt og lilla

Enkel helseforsikring

Grunnen til at brokkoli kalles supermat, er at den er spesielt næringsrik.

SUPERSUNT: Lag suppe av brokkoli og spinat.   Foto: All Over Press
SUPERSUNT: Lag suppe av brokkoli og spinat. Foto: All Over Press Vis mer

- Den inneholder vitamin A, C, K, E og folat, samt kalsium og litt jern, sier klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.  

I tillegg er brokkoli rik på en rekke antioksidanter.

- Og antioksidanter bør vi få i oss mye av, fordi det kan bidra til å redusere risikoen for å utvikle livsstilssykdommer, forteller Sellæg.

Forskning har vist at regelmessig inntak av brokkoli har en positiv effekt på immunforsvaret og kan forebygge mot hjerte- og karsykdom.

I tillegg kan brokkoli bidra til å bremse utviklingen av Alzheimers sykdom, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

Forskning har også vist at regelmessig inntak av brokkoli kan redusere risikoen for kreft. Risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, kan også reduseres om du spiser brokkoli, sies det.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

Hvor mye er passe?

Det finnes ingen spesifikke anbefalinger for hvor mye brokkoli man bør spise, men ernæringsfysiologene KK.no har vært i kontakt med mener de fleste av oss med fordel kan spise mer av den sunne grønnsaken.

- Hvor mye brokkoli vi bør spise finnes det ikke noe fasitsvar på, men brokkoli er fantastisk å innlemme i et ellers variert kosthold, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen, som er gründer og daglig leder i Somebody.no.

Er du opptatt av å spise og leve sunt, kan du med fordel inkludere grønnsaken i flere av ukens lunsjer og middager.

- Jo mer og jo oftere, desto bedre. Spis gjerne to-tre buketter (cirka 100 gram) til middag noen ganger i uken, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh, som er ernæringsfaglig konsulent og ekspert på Bramat.no til KK.no.

De generelle kostholdsrådene forteller oss at vi bør spise minst fem porsjoner (cirka 500 gram) frukt, grønt og bær om dagen, men ifølge ernæringsfysiologene er det mange av oss som ikke gjør det.

- Du kan også spise mer, men husk og variere, sier von Krogh.

Og nettopp variasjon er viktig, ernæringsfysiologene mener brokkolien er lite verdt dersom vi ikke også spiser andre grønnsaker.

- Vi kan ikke bare spise brokkoli, det er viktig også å spise andre grønnsaker, påpeker Sellæg.

Det skal imidlertid svært mye til for at du får i deg for mye brokkoli.

- Vi kan gjerne spise brokkoli flere ganger i uken, sier Sellæg.  

LES OGSÅ: Frosne grønnsaker kan være bedre

SOMMERMAT: Brokkoli passer ikke bare i rotmos og varme supper.  Foto: All Over Press
SOMMERMAT: Brokkoli passer ikke bare i rotmos og varme supper. Foto: All Over Press Vis mer

Mager mat

Selv om de fleste av oss både kan spise mer brokkoli og grønnsaker generelt, så er Camilla Andersen opptatt av at det ikke er så mye som skal til.

- Bruk brokkoli som tilbehør til middag, ha den i en pai, i en juicemaskin med ananas og sukkererter, lag suppe, salat, puré eller ha brokkolibuketter sammen med andre grønnsaker og dipp i vei, tipser hun.

For brokkoli passer til mye mer enn middager av fisk og kjøtt. Den er perfekt i rotmos og supper, men også i sommerens salater.

Brokkoli er en kalorifattig grønnsak. 100 gram brokkoli inneholder cirka 34 kalorier, med andre ord, nesten ingenting.

Fordi brokkoli inneholder en del kostfiber, er den også ganske mettende.

Kostfiber gjør at du føler deg mett raskere, det bidrar til en god fordøyelse, forebygger forstoppelse og balanserer blodsukkeret.

Alle gode grunner til å spise enda mer av supergrønnsaken!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: