FRUKTFRÅTSING: Frukt og bær egner seg godt til å dempe søtsuget, eller til å nyte som dessert etter middagen. Men hvor mye frukt kan man egentlig spise før det blir for mye? Foto: goodluz - Fotolia
FRUKTFRÅTSING: Frukt og bær egner seg godt til å dempe søtsuget, eller til å nyte som dessert etter middagen. Men hvor mye frukt kan man egentlig spise før det blir for mye? Foto: goodluz - Fotolia Vis mer

Frukt

Så mye frukt kan du spise

Sjekk hvilke sorter som inneholder mest fruktsukker.

Vi vet alle at vi ikke burde spise godteri hver dag, men det betyr ikke at vi må holde oss unna alt som er søtt.

Frukt og bær egner seg like godt til å dempe søtsuget, eller til å nyte som dessert etter middagen. Og best av alt; frukt er sunt, og er derfor noe vi bør spise hver dag.

Det anbefales at vi får i oss fem om dagen av frukt og grønt, og da helst to frukter og tre grønnsaker. Men dette er bare minimumsanbefaling, så vi kan fint spise mye mer.

Men er det egentlig slik at vi kan få i oss for mye frukt?

LES OGSÅ: Den fettfrie frukten du bør spise mer av    

FRUKTFAT: Spiser du normale mengder frukt er det utelukkende bra for deg, selv om du også får i deg fruktsukker. Foto: REX/Karl Schoendorfer/All Over Press
FRUKTFAT: Spiser du normale mengder frukt er det utelukkende bra for deg, selv om du også får i deg fruktsukker. Foto: REX/Karl Schoendorfer/All Over Press Vis mer

For mye fruktsukker?

Det er for tiden stort fokus på nordmenns sukkerinntak, og mange av oss har derfor kanskje gått inn for å kutte litt ned på sukkeret i kostholdet. Da er det fint å kunne ty til frukt og bær når man ønsker noe søtt.

Men la oss ikke glemme at også frukt inneholder sukker, nærmere bestemt fruktsukker.

Det er riktignok like mange kalorier i fruktsukker som i vanlig sukker, fordi kroppen bryter ned all slags sukker til glukose, men fruktsukker påvirker ikke blodsukkeret vårt på samme måte.

Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker, men frukten inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din kan dra nytte av.

Ingen overdrivelser er bra

– Mange nærmest sidestiller frukt med kaker og godteri, men det er mildt sagt å sette ting på hodet.

- Det er stor forskjell på å spise frukt og dermed få i seg fruktsukker, og å spise en sjokolade eller bolle med raffinert sukker, har ernæringsekspert og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen, sagt til Frukt.no.

Samtidig påpeker hun at uansett hvor sunt vi spiser, er det aldri bra å overdrive. Men da er det ikke frukten i seg selv som ikke er bra for deg, men det faktum at du overdriver og spiser for mye. Og dette gjelder for alle typer matvarer.

OPPKUTTET: Vi nærmer oss anbefalingen for frukt og bær, men vi bør ikke være redde for å spise for mye. Skjær det gjerne opp og ha det tilgjengelig, da blir det lettere å få i seg anbefalt mengde. Foto: www.frukt.no
OPPKUTTET: Vi nærmer oss anbefalingen for frukt og bær, men vi bør ikke være redde for å spise for mye. Skjær det gjerne opp og ha det tilgjengelig, da blir det lettere å få i seg anbefalt mengde. Foto: www.frukt.no Vis mer

Spiser du mer enn du klarer å forbrenne, vil det over tid også kunne få konsekvenser for vekta. Og dersom kostholdet ditt i tillegg er ganske ensidig, vil du heller ikke få i deg alt du trenger av næringsstoffer. Frukt bidrar med antioksidanter, mineraler, vitaminer og fiber, og er derfor en berikelse i kostholdet.

– Spiser du normale mengder frukt er det utelukkende bra for deg, selv om du også får i deg fruktsukker.

LES OGSÅ: Sukkeret du ikke merker at du får i deg

Vi spiser ikke nok frukt

Toril Gulbrandsen, matkonsulent hos Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no), er enig i at vi ikke trenger å bekymre oss så mye for å spise for mye frukt, sannheten er at mange av oss ikke spiser nok av det.

ELSKER BÆR: Vi spiser langt mer bær i dag enn vi gjorde før. Bær inneholder lite kalorier, og det er rett og slett littegranne vanskeligere å overspise på bær. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
ELSKER BÆR: Vi spiser langt mer bær i dag enn vi gjorde før. Bær inneholder lite kalorier, og det er rett og slett littegranne vanskeligere å overspise på bær. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press Vis mer

– Vi spiser fra før av under den anbefalte mengden av frukt og grønt. Faktisk er det bare 15 prosent av oss som får i seg kvoten på fem om dagen (Norkost 2012). Så det er sjeldent et problem at vi spiser for mye frukt, sier hun til KK.no.

Når det er sagt er vi flinkere til å få i oss nok frukt og bær, enn vi er når det gjelder grønnsaker.

– Vi nærmer oss anbefalingen for frukt og bær. Og særlig ser vi at det har skjedd en formidabel økning i forbruk av bær. Det seiler opp som den store antioksidantbomben, og vi snackser bær som godteri, eller har det i frokostblandinger, i smoothies eller i salater, forteller hun.

Ikke glem grønnsakene

At vi spiser mye bær er heller ikke negativt. Bær er tross alt kjempesunt, og inneholder lite kalorier. Det er rett og slett littegranne vanskeligere å overspise på bær.

Og dersom du allerede spiser mye frukt, kan du med fordel bytte litt av frukten ut med grønnsaker. Også i denne kategorien finner du masse godt som egner seg som snacks.

– Skjær opp litt gulrøtter, eller knask på litt paprika og sukkererter. Og små tomater på stilk kan jo nesten være like fristende som druer. Og det må være tilgjengelig. Da er det lettere å nå de anbefalte 5 om dagen. NB! Minst 5 om dagen!

LES OGSÅ: Velg frukt og grønt med sterke farger

GRØNT: Dersom du allerede spiser mye frukt, kan du med fordel bytte litt av frukten ut med grønnsaker. Også i denne kategorien finner du masse godt som egner seg som snacks. Skjær det gjerne opp i strimler, og nyt med litt dipp. Foto: www.frukt.no
GRØNT: Dersom du allerede spiser mye frukt, kan du med fordel bytte litt av frukten ut med grønnsaker. Også i denne kategorien finner du masse godt som egner seg som snacks. Skjær det gjerne opp i strimler, og nyt med litt dipp. Foto: www.frukt.no Vis mer

Sjekk fruktsukkertabellen

Vet du egentlig hvor mye sukker det er i din favorittfrukt? Sjekk denne tabellen:

Med mindre annet er spesifisert gjelder oppgitt sukkermengde én frukt:

  • Aprikos 0,45 g (én klype)
  • Klementin 0,5 g (én klype)
  • Plomme 1,6 g (en stor klype)
  • Fersk fiken 2 g (en halv teskje)
  • Åtte kirsebær 2,4 g (en halv teskje)
  • En skive honningmelon 3 g (over en halv teskje)
  • Kiwi 3 g (over en halv teskje)
  • Appelsin 3,6 g (over en halv teskje)
  • Fem jordbær 4 g (en teskje)
  • Banan 5,5 g (en teskje)
  • En liten mango 6 g (en teskje)
  • Grapefrukt 7 g (en og en halv teskje)
  • En håndfull rosiner 8,7 g (en og en halv teskje)
  • Granny Smith eple 8 g (en og en halv teskje)
  • Golden Delicious eple 11 g (to teskjeer)
  • Pære 11 g (to teskjeer)
  • En stor klase druer (halv kilo) 39 g (nesten åtte teskjeer)

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: