KAFFE: Hvor mange kopper kaffe er det egentlig greit å drikke i løpet av en dag? FOTO: NTB Scanpix
KAFFE: Hvor mange kopper kaffe er det egentlig greit å drikke i løpet av en dag? FOTO: NTB Scanpix
Kaffe:

Så mye kaffe er det greit å drikke

1, 2, 3 eller 4? Svaret får du her!

For veldig mange er kaffe en nødvendighet i hverdagen, og det spesielt om morgenen, da en kopp eller tre er et must for at hodet skal fungere som normalt

Er du en av dem drikker kaffe i et kjør fra morgen til kveld, og ender ofte opp med å ha drukket fem, seks eller kanskje syv kopper innen dagen er omme?

Da bør du roe ned kaffeinntaket ditt, for drikker du for mye koffein kan du nemlig oppleve en rekke plager.

LES OGSÅ: Ja, det er sunt med kaffe

Ikke alle tåler like mye

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller til KK.no at hvor mye koffein vi tåler å få i oss daglig varierer fra person til person.

- Noen tåler mer koffein enn andre, og dette kommer gjerne litt an på hva du er vant med også. En godt vant kaffedrikker vil nok kjenne litt mindre av koffeinens virkning enn en person som ikke drikker fult så mye kaffe.

- Noen sier de er svært følsomme for koffein og tåler kaffe veldig dårlig, mens andre ikke. Gravide er for eksempel ekstra følsomme for koffein og bruker tre ganger så lang tid på å skille det ut, mens effekten av koffein varer derimot kortere hos røykere, sier hun.

SEKS KOPPER: Drikker du mer enn seks kopper kaffe daglig kan du blant annet oppleve skjelving, økt svette, irritabilitet og søvnløshet. Foto: matka_Wariatka - Fotolia
SEKS KOPPER: Drikker du mer enn seks kopper kaffe daglig kan du blant annet oppleve skjelving, økt svette, irritabilitet og søvnløshet. Foto: matka_Wariatka - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dropp kaffe rett etter et måltid

Fire til seks kopper om dagen

Videre forteller von Krogh at uansett om du er en godt vant kaffedrikker eller ei, bør du ikke overskride mer enn fire til seks kopper kaffe om dagen, da dette kan gi en rekke ubehagelige plager.

- Det er greit å få i seg en koffeinmengde som tilsvarer fire til seks kopper kaffe i løpet av en dag. Det vil si opp til 400 milligram koffein daglig.

Koffein er ikke farlig innenfor normale mengder, men blir det høye doser gjennom drikke som det er lett å få i seg mye av, som for eksempel energidrikker og sterk kaffe, er det fort gjort å få i seg for mye, slik at det skaper ubehag.

- Et normalt inntak koffein har positive effekter, da det blant annet gir våkenhet, bedre konsentrasjon og følelsen av energi.

- Går du over den mengden du er vant til kan du oppleve å få ubehag som for eksempel hjerteklapp, rask puls, irritabilitet, skjelving, uro, økt svette, søvnløshet og mye mer, forteller hun.

LES OGSÅ: Kaffe er ikke vanndrivende

Virker i fire til seks timer

Koffein begynner å virke cirka 45 minutter etter du har drukket det, da det må passere magesekken før det kan tas opp i tykktarmen.

- Etter denne prosessen virker koffeinen en god stund. Det sies i snitt at koffein virker merkbart i cirka fire til seks timer, men dette kan være veldig individuelt.

- Jeg ville nok ikke drukket kaffe etter klokken syv på kvelden. Personlig legger jeg meg ganske sent og kan derfor drikke kaffe frem til da, men om du legger deg for eksempel klokken ti, så kan sen kaffedrikking gjøre at du sover dårligere eller at du bruker lengre tid på å sovne inn.

En god tommelfingerregel mener hun kan være å ikke drikke kaffe, cola, energidrikker eller te etter klokken seks på kvelden. Da vil du mest sannsynlig ikke ha problemer med å sovne inn og søvnkvaliteten din vil være bra.

LES OGSÅ: Når drikker du kaffen din?

Få bukt med kaffedrikkingen

Dersom du rett og slett har blitt avhengig av koffein, og drikker noen kopper kaffe for mye om dagen, kan det være lurt å prøve å avvenne deg de brune dråpene.

Her er en liste over ting du kan prøve:

  • Bytt til kaffe eller te med mindre koffein. Dersom du lager kaffen hjemme, bruk både vanlig kaffe og koffeinfri når du blander.
  • Sjekk medisinene du bruker. Tro det eller ei, mange medisiner inneholder koffein. Det er derfor lurt å ta en kikk på disse også, viss du starter med avvenningen.
  • Ikke gå for fort frem, da kommer kanskje hodepinen. Ta det litt etter litt, men vær streng med deg selv.
  • Bytt til annen drikke så ofte du kan, og spør deg selv - «trenger jeg egentlig denne kaffekoppen nå, eller kan jeg bytte til noe annet, som ikke inneholder koffein?».

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nye lesere.

Til forsiden