VERSTINGEN: Muffins er ifølge eksperten "verstingen" blant bakevarer, da den er proppfull av sukker og fett. Én stor blåbærmuffins, kan for eksempel inneholde opp mot 570 kcal, mens en stor sjokolademuffins kan inneholde 640 kcal. Den halve blåbærmuffinsen på bildet er liten (53 g) og inneholder cirka 150 kcal.  Foto: VG
VERSTINGEN: Muffins er ifølge eksperten "verstingen" blant bakevarer, da den er proppfull av sukker og fett. Én stor blåbærmuffins, kan for eksempel inneholde opp mot 570 kcal, mens en stor sjokolademuffins kan inneholde 640 kcal. Den halve blåbærmuffinsen på bildet er liten (53 g) og inneholder cirka 150 kcal. Foto: VG Vis mer

Bakevarer

Så mye kalorier er det i bakevarene

Én stor muffins kan inneholde opp mot 640 kcal. Sjekk hva du heller bør velge - og hvorfor!

KK.NO: Hvem elsker vel ikke bakevarer?

Det gjør i hvert fall nordmenn, som til sammen inntar i gjennmsnitt mer enn  40 millioner boller i løpet av året

Det er imidlertid ingen hemmelighet at bakevarer ikke er slankemat - noen mener faktisk at bollene vi plukker med oss på kiosker og bensinstasjoner er en stor årsak til at nordmenn legger på seg.

Men det er ikke dermed sagt at du må kutte ut boller og bakevarer helt - selv ikke med «sommerkroppen 2015» i sikte.

Det er nemlig mye kalorier, fett og sukker å spare på å velge litt annerledes.

LES OGSÅ: Lag dine egne yoghurtnøtter

Kan inneholde opp til 10 sukkerbiter mer

- Det er cirka ti sukkerbiter mer i et skolebrød enn i en hvetebolle, og dobbelt så mye fett, sier Stine Malvik, som har en bachelorgrad i ernæring ved Universitetet i Oslo og for tiden avslutter sin mastergrad innen klinisk ernæring.

EGGEKREM: En av årsakene til at skolebollen inneholder langt mer kalorier og sukker enn hvetebollen, er at den inneholder eggekrem - som alene tilsetter ekstra 100 kalorier til bakevaren. Foto: Scanpix/VG
EGGEKREM: En av årsakene til at skolebollen inneholder langt mer kalorier og sukker enn hvetebollen, er at den inneholder eggekrem - som alene tilsetter ekstra 100 kalorier til bakevaren. Foto: Scanpix/VG Vis mer

Hovedårsaken til dette er eggekrem.

- Ved å legge til eggekrem på bakevaren får du fort 100 kilokalorier ekstra. Et skolebrød inneholder dobbelt så mye kilokalorier som en hvetebolle - cirka 400 kcal, og det er eggekrem og melis som utgjør hovedforskjellen, forklarer hun.

- En kanelsnurr har like mye sukker som skolebrødet, men inneholder betydelig mindre fett, og havner derfor på ca 350 kalorier.

Dersom du har lyst på en bakevare med noe ekstra, råder Malvik deg til å velge en bakevare med syltetøy fremfor eggekrem hvis du vil spare noen kalorier.

- Det sunneste du kan velge på et bakeri er en hvetebolle - og aller helst med rosiner, siden de kalorifattige rosinene tar opp en del av plassen til den kaloririke hvetedeigen.

Hun forklarer at en  hvetebolle inneholder mindre fett og sukker enn for eksempel kanelsnurr, muffins, wienerbrød og skolebrød.

- Hvor mye kalorier en hvetebolle inneholder varierer veldig ut i fra hvordan den lages, men det er omtrent 200 kilokalorier i en hvetebolle uten rosiner og 150 kilokalorier i en hvetebolle med rosiner, sier Malvik.

HVETEBOLLER: Det er det beste du kan velge - og aller helst med rosiner. Det er fordi de kalorifattige rosinene tar opp noe av plassen til den kaloririke hvetedeigen.  Foto: sommersprossen - Fotolia
HVETEBOLLER: Det er det beste du kan velge - og aller helst med rosiner. Det er fordi de kalorifattige rosinene tar opp noe av plassen til den kaloririke hvetedeigen. Foto: sommersprossen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Denne desserten har bare 130 kcal

- Fett gir mer kalorier enn sukker

Men hva er egentlig det viktigste?

For det er uendelig med varianter av bakevarer i disken - både av butterdeig og hvetedeig, med eller uten eggekrem og melis, med sjokolade eller med rosiner.

- Fett gir mer kalorier enn sukker, så en bakevare med mye fett vil derfor ha mer kalorier enn en med mye sukker. Eggekrem og butterdeig gir mye fett, og har bakevaren i tillegg fått et dryss med melis så vil det gi en del mer kalorier, sier Malvik.

Årsaken til at butterdeig gir mer kalorier enn hvetedeig, er at den inneholder mye smør. Croissant og wienerbrød er begge laget på butterdeig, og inneholder dermed også rundt 350 kilokalorier hver.

Selv om hvetboller er et av de bedre alternativene i disken, har imidlertid kaloriene lett for å snike seg på også her - spesielt hvis du velger sjokolade fremfor rosiner.

- En hvetebolle med sjokoladebiter inneholder cirka 250 kalorier. Til tross for flere kalorier med sjokolade enn uten, er det fortsatt et mer kalorivennlig alternativ enn kanelsnurr, skolebrød og wienerbrød, sier ernæringsfysiologen.

Muffins = versting

Men hva er egentlig det aller verste du kan velge?

- Verstingen blant bakevarer er muffins. Disse er fulle av både fett og sukker, og er dermed en skikkelig kaloribombe. En stor muffins med sjokoladebiter inneholder 640 kalorier, og hele 22 sukkerbiter, sier Malvik.

- En stor muffins med blåbær inneholder 570 kilokalorier og 17 sukkerbiter, så det blir ikke mye sunnere ved å velge blåbær fremfor sjokolade.

VERSTINGEN: Den som inneholder aller mest kalorier blant bakevarene er muffinsen. Den har både mye fett OG sukker, og du sparer ikke så mye på å velge den med blåbære heller. En blåbær-muffins inneholder 570 kalorier, mens en sjokolademuffins inneholder 640. Foto: Andrey Starostin - Fotolia
VERSTINGEN: Den som inneholder aller mest kalorier blant bakevarene er muffinsen. Den har både mye fett OG sukker, og du sparer ikke så mye på å velge den med blåbære heller. En blåbær-muffins inneholder 570 kalorier, mens en sjokolademuffins inneholder 640. Foto: Andrey Starostin - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Grove muffins med frukt og nøtter

- Kroppen vil fint hente seg inn igjen

Dersom det er en skolebolle eller blåbærmuffins du sikler på, er det imidlertid fullt lov til å unne seg det en gang i blant - selv om du har sommerkroppen i siktet.

Faktisk kan du unne deg to, så lenge det ikke blir altfor ofte.

- Hvis man har et jevnt og balansert kosthold i hverdagen så går det helt fint å «fråtse» én dag, kroppen vil fint klare å hente seg inn igjen, har Ann-Christin Hansen, som er ernæringsfysiolog, treningsinstruktør og coach, tidligere uttalt til KK.no.

Og det gjelder enten det er skoleboller, kaker, nachos, is eller smågodt.

Men det gjelder å begrense hvor ofte du inntar denne typen mat, understreker Hansen. Fråtser du i dette hele helgen så utgjør jo det faktisk en tredjedel av uken din.

En god huskeregel er derfor å kose deg med akkurat den bollen du har lyst på hvis du ikke spiser bakevarer så ofte, mens det er lurt å velge en som har litt mindre kalorier, fett og sukker hvis du for eksempel er på biltur og vet at det blir et stopp eller tre.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: