ULIK FORBRENNING: Forbrenning og alder har faktisk en del å si. Visste du at forbrenningen synker etter hvert som du eldes? Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
ULIK FORBRENNING: Forbrenning og alder har faktisk en del å si. Visste du at forbrenningen synker etter hvert som du eldes? Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

Fettforbrenning

Så mye kan du spise i 30-, 40- og 50-årene

Forbrenningen reduseres med alderen, men dette kan du gjøre for å holde vekten stabil.

Publisert

KK.no: – Det er dessverre slik at man får lavere forbrenning med alderen, så man må enten trappe opp forbruket eller trappe ned inntaket, har kostholdsekspert Jeanette Roede, tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor bør kvinner pumpe jern

Så mye kan du spise

Nettsiden WebMD.com har laget en kaloritabell basert på tall fra Institute of Medicine, som viser hvor mange kcal vi bør/kan få i oss ut fra hvor gamle vi er.

Hvor aktiv du er spiller selvsagt en rolle. Med moderat aktiv menes det at du har en livsstil hvor du går mellom 2,5 til 5 kilometer hver dag, i tillegg til lett fysisk aktivitet som er forbundet med et vanlig liv.

UTGANGSPUNKTET: Tallene er basert på gjennomsnittshøyde og vekt fra 2 til 18 år, og gjennomsnittshøyde og vekt for voksne kvinner (BMI på 21,5) og voksne menn (BMI på 22,5). Foto: Kilde: WebMD og Institute of Medicine
UTGANGSPUNKTET: Tallene er basert på gjennomsnittshøyde og vekt fra 2 til 18 år, og gjennomsnittshøyde og vekt for voksne kvinner (BMI på 21,5) og voksne menn (BMI på 22,5). Foto: Kilde: WebMD og Institute of Medicine Vis mer

Siden forbrenningen vil variere fra person til person, er det derfor vanskelig å si nøyaktig hvor mye du kan spise før du legger på deg.

– Vi kan i liten grad påvirke forbrenningen vår, men det vi kan få gjort noe med er kaloriinntaket og forbruket. Med andre ord: hvor mye vi spiser, og hvor mye vi beveger oss. Trening er også viktig for å vedlikeholde muskelmassen, hvilket igjen bidrar til å opprettholde forbrenningen, sier Kari Sellæg, klinisk ernæringsfysiolog ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI), til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

Dette påvirker vekten

Arvelige faktorer kan også ha noe å si. Hvis noen i familien har en tendens til å legge på seg lett, og bære vekten rundt magen, er sannsynligheten stor for at dette er arvelig.

Dårligere søvnkvalitet, lavere hormonnivåer og stress er også med på å øke vekten hos mange - og spesielt hos kvinner i overgangsalderen.

Forbrenningen din endrer seg i løpet av livet. Jo eldre du blir, jo dårligere blir forbrenningen. Fysisk aktivitet og inntak er likevel noe du kan gjøre noe med.  Foto: Fotolia
Forbrenningen din endrer seg i løpet av livet. Jo eldre du blir, jo dårligere blir forbrenningen. Fysisk aktivitet og inntak er likevel noe du kan gjøre noe med. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Derfor går forbrenningen ned

Kroppens muskelmasse reduseres også naturlig med alderen, som gjør at kroppen vil bestå av mindre muskler og mer fett. Dette gjør at forbrenningen jobber saktere.

Dersom du fortsetter å spise slik du alltid har gjort, vil du mest sannsynlig legge på deg. Derfor er det ekstra viktig å ta smarte valg når du spiser, ifølge Jeanette Roede:

– Det å velge mer mager mat gjør at du får mer mat for kaloriene, noe som kan være lurt. Kutt gjerne på det mettede fettet og på sukkeret, men ikke kutt på det sunne umettete fettet - det trenger du, og er viktig for deg framover!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer