DRIKKER DU ALKOHOL HVER DAG OM SOMMEREN? Det blir det fort mange kalorier ut av. Sjekk hvor mye det påvirker vekten nedenfor!
DRIKKER DU ALKOHOL HVER DAG OM SOMMEREN? Det blir det fort mange kalorier ut av. Sjekk hvor mye det påvirker vekten nedenfor! Vis mer

Kalorier I øl

Så mye legger du på deg av den ekstra alkoholen du drikker nå

Fort gjort å gå opp flere kilo som følge av økt inntak.

KK.NO: At sommeren gjør oss tørst er det ingen tvil om, og det er nok mange av oss som koser oss litt ekstra ofte med et glass vin eller pils når sola skinner som verst. 

Ifølge pressesjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl, øker salget av vin, brennevin og sterkøl fra 1,4 millioner til hele 1,7 millioner per uke om sommeren. 

- Hvitvin, musserende, øl og andre alkoholsvake kategorier øker mest i popularitet om sommeren, mens kategorier med høyere alkoholinnhold (rødvin, brennevin, sterkvin) har lavere omsetning om sommeren enn ellers i året, forteller han. 

LES OGSÅ: - Jeg drikker et glass vin nesten hver kveld

MANGE FESTLIGHETER: Sommeren byr på mange venninnekvelder, sommerfester og turer i parken. Da blir det fort mye drikke.  Foto: Scanpix
MANGE FESTLIGHETER: Sommeren byr på mange venninnekvelder, sommerfester og turer i parken. Da blir det fort mye drikke. Foto: Scanpix Vis mer

Inneholder mye kalorier

Drikker du kanskje til og med litt alkohol hver dag nå når det er sol? Da bør du være klar over at det fort kan merkes på vekta. 

- Alkohol inneholder relativt mye energi, 1 gram alkohol inneholder 7 kcal. Til sammenligning inneholder 1 gram fett 9 kcal, og 1 gram karbohydrat 4 kcal, forklarer ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad til KK.no. 

- I tillegg gir ikke alkohol noen særlig god form for metthetsfølelse, tvert imot så er det mange som opplever at sultfølelsen øker når man drikker, både senere samme kveld og natt, og dagen derpå, noe som igjen kan føre til at man har et høyere energiinntakk enn det man vanligvis har.

Er du usikker på hva drikkevarene inneholder av kalorier, kan denne listen være til hjelp:  

KAN BLI KALORIRIKT: Mens en halvliter øl inneholder rundt 215 kalorier, vil et glass tørr hvitvin gi deg rundt 100.  Foto: Scanpix
KAN BLI KALORIRIKT: Mens en halvliter øl inneholder rundt 215 kalorier, vil et glass tørr hvitvin gi deg rundt 100. Foto: Scanpix Vis mer

En flaskeøl = ca. 140 kalorier
En halvliter = ca. 215 kalorier
En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
En halvliter lavkaloriøl = ca. 135 kalorier
Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
En rom og cola (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
En rom og cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier

Det betyr at drikker du to halvlitere hver dag i en ferie på tre uker, får du i deg 9030 kalorier ekstra, bare på alkoholen.

Dette vil du legge på deg litt over en kilo kroppsvekt av, sett helt isolert fra andre faktorer, som hvor mye du spiser og beveger deg i ferien.

Bytter du ut ølen med tørr hvitvin får du i deg rundt 4200 kalorier.

Drikker du en øl hver eneste dag i hele sommer, altså i to måneder får du i deg hele 13 115 kalorier. To måneder med et glass tørr hvitvin vil gi 6100 kalorier. Du sparer altså 7015 kalorier på å bytte ut ølen, hvilket tilsvarer bortimot en kilo kroppsvekt.

Bytter du ut noe av pilsen med lettøl, sparer du 60 kalorier per flaske (0,33), noe som vil ha en god del å si om du er svært glad i en øl i sommersola.

LES OGSÅ: Derfor får du blackout

SOMMERØLEN: Ferie er kanskje ikke helt ferie uten en pils i sola, men husk at den både inneholder kalorier, og gjør deg sugen på noe fett og salt.  Foto: Scanpix
SOMMERØLEN: Ferie er kanskje ikke helt ferie uten en pils i sola, men husk at den både inneholder kalorier, og gjør deg sugen på noe fett og salt. Foto: Scanpix Vis mer

Stopper forbrenningen

I tillegg til at drikkevarene inneholder en del kalorier, samt at alkohol øker lysten på fettrik mat, vil også det å drikke mye gå på bekostning av forbrenningen din. 

Det er nemlig slik at kroppen din ikke får forbrent noe særlig fett og karbohydrater så lenge du har alkohol innabords, fordi den prioriterer å svi bort først. 

- Kroppen vil prioritere å alltid forbrenne alkoholen før energien i maten du har spist, sier Bjørnstad.

- Alkohol kan også føre til forhøyede nivåer at stresshormonet kortisol, og dette er med på å stimulere til fettlagring.

Dette bør du passe på i sommer:

KAN INNEHOLDE MYE SUKKER: Drinker som er laget med brus eller sirup inneholder fort mye sukker.  Foto: Scanpix
KAN INNEHOLDE MYE SUKKER: Drinker som er laget med brus eller sirup inneholder fort mye sukker. Foto: Scanpix Vis mer

Visst skal vi nyte sommersola - det er tross alt ikke all verden vi får se av den - og gjør vi noen få smarte valg går det helt fint å kose seg i sommer, uten at det går så altfor langt utover vekt og helse. 

- Smarte valg når det gjelder alkoholholdige drikker er først og fremst å være bevisst på mengden, sier Bjørnstad. 

- En halvliter øl inneholder cirka 205-220 kcal, mens et glass vin (ca 1,5 dl) inneholder cirka 100-130 kcal - avhengig av alkoholprosent. Man kan selvfølgelig spare noen kalorier ved å velge "lite-øl", der en halvliter bidrar med cirka 130-160 kcal. 

- Unngå å bruke alkohol som tørstedrikk, ha alltid vann tilgjengelig og drikk vann jevnlig sammen med alkoholen. 

I tillegg til å hjelpe deg med å ha kontroll på alkoholinntaket, så er det også stor sannsynlighet for at både hode og kropp vil føles bedre dagen derpå. 

- Ha en god måltidsrytme i sommer og spis deg god og mett på næringsrik mat før du begynner på alkoholen slik at du ikke bruker drinkene som påfyll for å stagge sulten. Alkohol gir en dårlig metthetsfølelse og gir også mange større lyst på både salt- og fettrik mat. 

I tillegg minner Bjørnstad om at mange drinker lages med sukkerholdig brus og ulike drink-siruper, hvilket gjør at drinkene inneholder en god del sukker. 

- Ofte kan en drink inneholde flere kalorier enn en flaske med øl eller et glass vin, så vær bevisst på både drinkstørrelsen og mengden du har i deg hvis du er opptatt av å holde vekta.

Var du for eksempel klar over at en margarita kan inneholde hele 850 kalorier? 

LES OGSÅ: Her kan du trygt drikke vann fra springen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: