DRIKKE NOK ETTER TRENING: Husker du å drikke nok før, under og etter treningsøkten? Det er viktig hvis du ønsker at kroppen din skal yte maksimalt.  Foto: djile - Fotolia
DRIKKE NOK ETTER TRENING: Husker du å drikke nok før, under og etter treningsøkten? Det er viktig hvis du ønsker at kroppen din skal yte maksimalt. Foto: djile - Fotolia
Drikke Nok

Så mye MÅ du drikke etter trening

Sjekk om du drikker nok før, under og etter treningsøkten.

KK.NO: Som du sikkert vet er vi mennesker helt avhengig av å få i oss nok væske, og det spesielt når vi trener, da kroppen skiller ut væske gjennom svetten.

Men visste du at det også er viktig å drikke nok etter treningsøkten? 

LES OGSÅ: Riktig mat før og etter trening

Viktig å opprettholde væskebalansen

Tessa Sørensen, som er personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», forteller til KK.no at det er viktig å få i seg nok væske både før, under og etter treningsøkten - uansett økt.

- Det er viktig å beholde en jevnest mulig væskebalanse, da kroppen tappes ekstra raskt under trening. Muskelbruk øker nemlig varmeproduksjonen, som igjen påvirker svetteproduksjonen. Da er det nødvendig med påfyll for å holde væskenivåene jevne.

Hva skjer hvis du ikke drikker nok?

- Når du svetter taper du både væske og viktige mineraler som er nødvendig for å yte maksimalt. Væsketap betyr at du mister litt av effekten i den fantastiske maskinen som kroppen er. Da risikerer du å ikke klare å yte ditt beste, selv om du vil det, fordi kroppen mangler drivstoffet sitt.

Videre forteller hun at et væsketap på kun to prosent kan bety en ti prosent påvirkning på prestasjonen din.

- Er ditt store mål neste løpssesong å klare sentrumsløpet på 60 minutter, bruker du raskt 70 minutter hvis du har fått i deg for lite væske. Her er det viktig å nevne at det er først på treningsøkter over en time at væsketapet virkelig merkes og prestasjonen påvirkes mye, forklarer hun.

VIKTIG FOR Å YTE MAKSIMALT: Visste du at et væsketap på kun to prosent kan bety en ti prosent påvirkning på prestasjonen din? Det stemmer, og derfor er det svært viktig at du drikker nok under treningsøkten. Foto: pressmaster - Fotolia
VIKTIG FOR Å YTE MAKSIMALT: Visste du at et væsketap på kun to prosent kan bety en ti prosent påvirkning på prestasjonen din? Det stemmer, og derfor er det svært viktig at du drikker nok under treningsøkten. Foto: pressmaster - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke lunkent vann

Drikk minst 0,5 liter etter treningsøkten

Det er altså veldig viktig at du er flink til å få i deg væske når du trener slik at kroppen klarer å yte sitt beste, men hvor mye er egentlig nok?

- Det er størst effekt av jevn tilførsel av drikke før, under og etter økten, så jeg vil anbefale at du fokuserer på å drikke jevnt fremfor å drikke mye sjeldent. Drikk derfor rundt tre til fem store slurker hver 10 til 15 minutt gjennom økten, og minst 0,5 liter etter økten.

Og dette med væske etter trening, gjelder uansett hva slags trening du har gjort (styrke, kondisjon etc. )

- Trening bryter ned kroppen, mens restitusjonsprosessen bygger den opp igjen. Jo raskere du fyller på lagrene med næring, hvile og væske, jo raskere kan kroppen bygge seg sprekere, sterkere og raskere, forklarer hun.

DRIKK VANN: Ifølge eksperten er vann det beste du kan drikke både før, under og etter treningsøkten. Foto: Sandor Jackal - Fotolia
DRIKK VANN: Ifølge eksperten er vann det beste du kan drikke både før, under og etter treningsøkten. Foto: Sandor Jackal - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vannmelonjuice er super restitusjonsdrikk

Vann er det beste du kan drikke

Men hva er det egentlig best å drikke etter treningsøkten? Sjokolademelk, vannmelonjuice eller kanskje tomatjuice? Ifølge Sørensen er vann det aller beste.

- Vi er så heldige at vi har det beste tilgjengelig i springen. De fleste av oss bruker trening for å holde helsen oppe, kroppen i form og klarne hodet. Da er vann en god tørstedrikk som gir oss det vi behøver.

- Jeg synes også at det er fint å spe vanndrikkingen ut over dagen. Væskebalansen er viktig for å føle seg opplagt og klar i hodet, noe en trenger hele dagen. Drikk et glass vann for hver kaffekopp du drikker. Du kan også drikke et glass vann før hver gang du spiser noe og ha en vannflaske tilgjengelig, så du kan drikke hvis du plutselig får lyst på, sier hun.

Til forsiden