Vekt

Så mye må du trene

Mengden som må til for å gå ned i vekt.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Voksne må trene minst 250 minutter i uka for å gå betydelig ned i vekt.Slik lyder i alle fall de siste anbefalingene til American College of Sports Medicine (ACSM), ifølge helsenettstedet WebMD.Det tilsvarer 50 minutter med trening fem dager i uka.For å holde deg på din nåværende vekt, er du nødt til å bruke 150 minutter på trening ukentlig.Slank med minimumsinnsatsVerdens feiteste folk- Vi er midt i en krisetid for amerikansk helse, som skyldes feil kosthold og inaktivitet. Disse retningslinjene skal hjelpe folk til å forstå hvor viktig fysisk aktivitet er med tanke på kroppsvekt, sier Joseph E. Donnelly, styreleder av komiteen som har utformet anbefalingene. Befolkningen i USA er verdens feteste, hvor omtrent 30 prosent er rammet av fedme, ifølge Helsenett.- Nå som vi har den siste kunnskapen om hvor mye fysisk aktivitet som trengs, kan vi fortsette arbeidet med å informere folk med vektproblemer.Sannheten om trening30 min nok for vedlikeholdFor folk som kun ønsker å holde vekta vil det fremdeles holde med 30 minutters økter.Ifølge ACSM vil nemlig minst 150 minutter med moderat trening i uka hjelpe deg med å holde kiloene borte.Overvektige og fete vil imidlertid lykkes bedre med vektmålene sine hvis de trener minst 250 minutter i uka. Komiteen anbefaler også folk å inkludere styrke som en del av treningsprogrammet sitt, for å redusere både kroppsfett og en rekke helserisikoer.Retningslinjene er publisert i fagtidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise. Derfor blir du ikke slankNorske anbefalingerFedme ser ut til å bli et voksende problem også her til lands, ifølge en studie utført ved Universitetet i Bergen i 2007.I dag er 1 av 5 nordmenn fete. Det er høyere enn noensinne. Sammenlignet med statistikk fra 80-tallet har forekomsten av fedme blant 40-45 åringer doblet seg.Ukeplan for et sunnere livFortsetter det slik kan vi om 20 år være på fedmehøyde med USA, advarer forskerne.I Norge råder Helsedirektoratet oss til å trene minst 30 minutter hver dag i gjennomsnitt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer