MENGDER: Nøtter er proppfulle av kalorier, så hvor mye er det egentlig greit å spise? Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
MENGDER: Nøtter er proppfulle av kalorier, så hvor mye er det egentlig greit å spise? Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
Nøtter

Så mye nøtter kan du spise

Sunt og godt, men svært kaloririkt.

KK.NO: Nøtter kan brukes til så mangt, og spesielt i juletiden skyter forbruket rett til værs.

Vi lager brente mandler, kaker og marsipan, vi har nøtter i gløggen, i grøten og på frokostblandingen, og kanskje tar du fram nøtteknekkeren og koser deg med litt hasselnøtter foran tv’en.

Og for all del, nøtter er kjempesunt, og noe alle ernæringseksperter anbefaler at vi får i oss. Men alt med måte. Disse små godsakene er nemlig proppfulle av kalorier.

LES OGSÅ: Herlig kos i førjulstida

Det kan fort bli for mye

Det sies at en håndfull nøtter om dagen er tilstrekkelig, og det høres kanskje svært lite ut. Det er ikke ofte man klarer å begrense seg til en håndfull når man har ønske om å kose seg litt, men det er viktig å ikke undervurdere disse små godsakene.

– Ja, det blir fort mange kalorier når du spiser nøtter. Hvor mye nøtter du kan spise avhenger av hvor stort kaloribehov du har. Det kommer altså an på ditt totale inntak av kalorier den dagen, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.

Trener du mye, eller har spist litt for lite en dag, så kan altså nøtter være en fin måte å tilføre kroppen litt ekstra energi på. 

KALORIER: Hvor mye nøtter du kan spise avhenger av hvor stort kaloribehov du har. Alt med måte. Foto: REX/Stock Connection/All Over Press
KALORIER: Hvor mye nøtter du kan spise avhenger av hvor stort kaloribehov du har. Alt med måte. Foto: REX/Stock Connection/All Over Press Vis mer

Tidligere har vi skrevet at den perfekte mengden med nøtter er 42 gram, men hvor mange nøtter dette tilsvarer kommer helt an på hvilken type det er snakk om. Det betyr for eksempel 47 til 49 pistasjnøtter, og bare 10 til 14 halve valnøtter.

Selv sunn mat kan gi vektøkning

Ifølge Bramat.no inneholder nøtter mye protein og umettet fett, som kan bidra til å øke hvileforbrenningen. I tillegg er nøtter også rike på vitaminer og mineraler, og fiber som bidrar til en økt metthet.

– Nøtter kan mette ganske godt, og fungerer derfor fint som et mellommåltid. Men dersom nøttene kommer i tillegg til alle dine andre måltider, så kan det gjøre utslag på vekta, forklarer hun. 

Forskning har vist at de som daglig spiser nøtter ser ut til å være slankere enn de som ikke gjør det, en håndfull nøtter om dagen kan faktisk hjelpe deg med å holde appetitten under kontroll og dermed gå ned i vekt.

Men overdriver du inntaket kan det altså få motsatt effekt. Avslutter du kvelden med en stor pose nøtter foran deg, kan det være vanskelig å kontrollere inntaket. 

– Nøtter inneholder sunne fettsyrer og er derfor et sunnere valg enn for eksempel potetgull. Likevel er det viktig å huske på at du også kan gå opp i vekt av sunn mat dersom det blir for mye av det.

SUKKER: Brente mandler er et populært julesnacks, men vær obs på at de er dekket av sukker. Foto: Andreas Keuchel / Alamy/All Over Press
SUKKER: Brente mandler er et populært julesnacks, men vær obs på at de er dekket av sukker. Foto: Andreas Keuchel / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Én kopp gløgg inneholder 32 gram sukker

Brente mandler er som godteri

Ved å spise litt nøtter hver dag vil du få i deg en rekke gode næringsstoffer som kroppen trenger. 

Nøtter i seg selv er altså sunt i begrensede mengder. Når det er sagt finnes det en rekke nøtteprodukter som er behandlet og bearbeidet, og det er hovedsakelig de ubehandlede og usaltede nøttene som er best for deg. 

Chilinøtter, yoghurtnøtter og sjokoladenøtter er noen eksempler på produkter som vil gi deg dobbelt så mange kalorier. Og da må du heller ikke glemme den tradisjonelle julesnacksen; brente mandler.

– Brente mandler er jo i tillegg dekket av masse sukker, så kalorimessig blir dette som å spise vanlig godteri, sier Sellaeg.

Det samme gjelder også for marsipanen, som er et annet populært godteri i julen. For selv om marsipan er laget av malte mandler, er det også tilsatt en mengde sukker. Den store marsipangrisen fra Nidar, som er nordmenns favoritt, inneholder faktisk hele 880 kalorier. Dette tilsvarer mer enn en vanlig middag.

Så om du er så heldig å få mandelen i grøten i år, bør du heller spise mandelen, og dele marsipanpremien med resten av familien.

Til forsiden