Poteter

Så mye poteter kan du spise

Det er ikke nødvendigvis sant at du legger på deg av poteter.

TA EN POTET! Du kan fint spise to-tre poteter til middag, uten å bekymre deg for at vekten skal gå opp.  Foto: photocrew - Fotolia
TA EN POTET! Du kan fint spise to-tre poteter til middag, uten å bekymre deg for at vekten skal gå opp. Foto: photocrew - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det enorme fokuset på lavkarbo har gjort at poteten har fått mye kjeft de siste årene.

Ifølge Bama er potetforbruket svakt synkende, nordmenn spiser i dag i snitt rundt 20 kilo poteter hver i året. Men kanskje har poteten fått ufortjent mye pepper.

Forskning viser at poteter kan bidra til en sunn helse. For eksempel så viser en studie fra Scranton Universityi Pennsylvania at overvektige personer fikk lavere blodtrykk når de inkluderte poteter i kostholdet sitt.

– Poteter er både mettende og godt, og har et lavere energiinnhold sammenlignet med pasta og ris. Dessuten inneholder poteter mer fiber, vitaminer og mineraler, forteller Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS.






LES OGSÅ: Poteter er ekstra sunne kalde

Hvor mange?

Poteter inneholder mye karbohydrater og stivelse, og mindre mengder proteiner og fett. I tillegg inneholder poteter en del C-vitaminer og noe jern.

Og kombinasjonen av C-vitamin og jern er spesielt gunstig, fordi det er slik at C-vitamin fremmer opptaket av jern - et mineral mange kvinner trenger ekstra av.

Hvor mange poteter som er passelig mengde å spise til middag, avhenger av flere ting, blant annet hvor aktiv du er.

En kokt potet inneholder cirka 80 kcal. Voksne kvinner som er middels aktive, kan spise mellom 150-200 gram poteter til middag uten at det får kiloene til å snike seg på.

– Det vil si to-tre middels store poteter, forteller Kari H. Bugge.

LES OGSÅ: Slik gjør du pommes frites sunnere

LITT MANGE KANSKJE?: Det holder med 2-3 mellomstore poteter på tallerkenen.  Foto: Thinkstock
LITT MANGE KANSKJE?: Det holder med 2-3 mellomstore poteter på tallerkenen. Foto: Thinkstock Vis mer

Metter lenge

Er du opptatt av å holde vekten, men gjerne vil spise poteter til middag, kan det være lurt å ha tallerkenmodellen i bakhodet.

Det betyr at du husker på at middagstallerkenen bør bestå av en tredjedel grønnsaker, en tredjedel poteter (eventuelt ris eller pasta) og en tredjedel kjøtt eller fisk.






– Om du vil ned i vekt eller er veldig lite fysisk aktiv, kan det holde med en fjerdel poteter, en fjerdedel kjøtt eller fisk, og halve tallerkenen grønnsaker, forteller Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver i Bama.

Å begynne og inkludere poteter i middagsmaten igjen, vil ganske sikkert gi deg en mer mettende følelse. I tillegg vil du kunne oppleve en annen hyggelig bonus.

LES OGSÅ: Få kontroll på porsjonene

KOKT ELLER BAKT: Begge deler er like sunt, ifølge ekspertene.  Foto: Kesu - Fotolia
KOKT ELLER BAKT: Begge deler er like sunt, ifølge ekspertene. Foto: Kesu - Fotolia Vis mer

Slankende effekt

Det er nemlig slik at poteter inneholder mye kalium og det hjelper kroppen å oppretteholde en god væskebalanse.





Det betyr at ved å spise poteter, så unngår du lettere følelsen av oppblåsthet, noe som igjen kan gi en slankende følelse.

Fordi poteten inneholder mye stivelse, er den dessuten gunstig å spise om du er opptatt av mat som er godt for hjernen.

Hjernen trenger brennstoff, og stivelsen i potetene spaltes raskt til sukkerarter som straks tas opp i blodet og sendes videre til hjernen. Dette er igjen med på å fremme serotonin-produksjonen i hjernen, noe som innvirker på humøret vårt.

Bananer og ris er eksempler på andre matvarer som har samme humørboostende effekt.

LES OGSÅ: Kosematen som også er sunn

IKKE SKRELL: Behold skallet på, det er der vitaminene er. Foto: PhotoSG - Fotolia
IKKE SKRELL: Behold skallet på, det er der vitaminene er. Foto: PhotoSG - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer