STORE MENGDER: Grønne salatblader alene er svært kalorifattig, så det er vanskelig å få i seg nok energi ved å kun spise salat. Foto: Mint Images/REX/All Over Press
STORE MENGDER: Grønne salatblader alene er svært kalorifattig, så det er vanskelig å få i seg nok energi ved å kun spise salat. Foto: Mint Images/REX/All Over Press
Salat

Så mye salat må du spise

Skal store mengder til for å gi deg næring, og selv ikke det er nok.

KK.NO: Du har garantert sett et titalls av filmer og tv-serier der kvinnen, med dyp selvkontroll, velger en kjedelig grønn salat fra restaurantmenyen. 

Hun er tross alt kvinne, og kvinner er alltid på slanker’n. 

Å spise for lite mat er en vanlig slanketabbe vi kvinner gjør. Dersom du har et for lavt kaloriinntak over en periode risikerer du at kroppen tror det er hungersnød, og setter ned forbrenningen.

Grønne salatblader alene er svært kalorifattig – faktisk inneholder vanlig isbergsalat kun 12 kalorier per 100 gram. Ja, til og med om du også tilsetter andre grønnsaker til salaten vil du få i deg for lite næring.

LES OGSÅ: Salaten bør rives, ikke skjæres

Alt for lite næringsstoffer

Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL, har tidligere sagt til KK.no at det er vanskelig å få i seg nok energi ved å kun spise salat, siden en hel liter med oppkuttet bladsalat kun gir 15 til 20 kalorier.

FOR LITE: Vanlig isbergsalat inneholder kun 12 kalorier per 100 gram, så du er avhengig av å fylle salatbollen med gode kilder til proteiner og fett for å få et fullverdig måltid. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press
FOR LITE: Vanlig isbergsalat inneholder kun 12 kalorier per 100 gram, så du er avhengig av å fylle salatbollen med gode kilder til proteiner og fett for å få et fullverdig måltid. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Spise salat? Ikke less på med dette

Også ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky, som er kostholdsrådgiver for Bama, mener det er umulig å få i seg nok næring fra grønn salat alene.

– Kalorier er i teorien mulig å få nok av, men det må mer salat til enn noen klarer å spise. Det går nok an å spise 2000 kalorier fra salat alene gjennom en dag – men det fyller nok en trillebår, sier hun til KK.no.

Selv om du tilsetter tomat, agurk, paprika og løk til salaten inneholder heller ikke disse ingrediensene alle de næringsstoffene kroppen trenger, så uansett mengde vil du ikke få nok. Dette kan derimot være et fint utgangspunkt dersom du tilsetter flere, og mer mettende ingredienser.

For at en salat skal være et fullverdig måltid bør den tross alt også inneholde kilder til proteiner og fett, og av og til også vitamin B12 og D.

– Det er fullt mulig å lage en balansert, næringsrik, mettende, smakfull og sunn salat som samtidig er slankende!

Bør ha proteiner, fett og karbohydrater

Den norske isbergsalaten er den salaten vi som regel går for, men dette er faktisk den salattypen som har minst næringsstoffer.

Velger du derimot en blanding av spinat og romanosalat vil du få i deg en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin K, A, og C, i tillegg til B-vitaminet folat.

– Et bra salatmåltid til lunsj eller middag bør inneholde mellom 350 til 500 kalorier. Det har sin basis i grønn salat og ulike salatgrønnsaker (tomat, paprika, stangselleri, løk, agurk og lignende) men må også inneholde noe som gir proteiner, fett og karbohydrater, forklarer hun.

PROTEINER: Et bra salatmåltid til lunsj eller middag bør ha mellom 350 til 500 kalorier, og inneholde noe som gir proteiner, fett og karbohydrater. Foto: Handmade Pictures / Alamy/All Over Press
PROTEINER: Et bra salatmåltid til lunsj eller middag bør ha mellom 350 til 500 kalorier, og inneholde noe som gir proteiner, fett og karbohydrater. Foto: Handmade Pictures / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Grønnkål og gresskarsalat med kylling

– Gode proteinkilder i en salat er bønner, linser, tunfisk, laks, kalkunskinke, kyllingfilet eller egg. Mens gode fettkilder i en salat er avokado, nøtter, oliven og gjerne en oljedressing. 

Når det gjelder karbohydrater kan du gjerne bruke kokte, kalde poteter eller søtpoteter, eller litt fullkornspasta eller brun ris i salaten. En annen mulighet er å spise salaten med grovt knekkebrød eller et grovt rundstykke ved siden av. 

Det finnes altså svært mange muligheter til å gjøre en salat både næringsrik, spennende og full av smak.

– Salaten blir ekstra super om du bruker litt supermatvarer i den også – blåbær og jordbær er utmerket i en grønn salat, faktisk. Eller du kan ha spinatblader i, eller små brokkolibuketter, eller du kan bruke frisk chili for å spice opp smaken og øke forbrenningen din. 

Til forsiden