Salt

Så mye salt bør du kutte

Mest sannsynlig spiser du altfor mye salt. Sjekk hvor mange gram du bør kutte daglig.

VIT HVA DU SPISER: Den største saltkilden er ferdigmat, som bidrar med 60-75 prosent av saltinntaket. Fra rene råvarer får vi mindre enn 10 prosent. Foto: Panther Media
VIT HVA DU SPISER: Den største saltkilden er ferdigmat, som bidrar med 60-75 prosent av saltinntaket. Fra rene råvarer får vi mindre enn 10 prosent. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Høyt saltinntak kan øke blodtrykket og risikoen for hjerte- og karsykdommer, og vi spiser altfor mye av det.

Nordmenns saltinntak er ifølge Helsedirektoratet omtrent 10 gram om dagen i gjennomsnitt. Det er dobbelt så høyt som anbefalt.

Verdens helseorganisasjon har som mål å senke det globale saltinntaket med 5 gram per person inne 2025.

3-4 gram mindre redder liv

I Storbritannia spiser folk litt i underkant av 9 gram salt per dag. Også det er altfor mye.

Den anerkjente professoren Francesco Cappuccio ved Warwick Medical School har gjennom et større forskningsarbeid funnet ut at 8000 færre briter vil dø av slag og 12 000 færre briter vil dø av hjertetrøbbel dersom saltinntaket i gjennomsnitt ble redusert med 3 gram om dagen.

Det vil si at langt flere norske liv vil bli spart om vi reduserer saltinntaket med 4 gram om dagen.

Det er nemlig ingen tvil om at et høyt saltinntak en en dårlig deal for kroppen. Det kun tar en halvtime før saltet svekker blodgjennomstrømningen i kroppen din.

Ferdigmat er verstingen

Den største saltkilden er ferdigmat, som bidrar med 60-75 prosent av saltinntaket.

Fra rene råvarer får vi mindre enn 10 prosent. Direkte salting av maten under tilbereding og spising bidrar med resten av saltet i kosten. Sjekk om frokosten din er for salt.

Grunnen til at ferdigmat inneholder så mye salt er at det har en evne til å bevare mat lenger. Ferdigsmurte sandwicher kan være rene saltbombene.

Dersom du klarer å lage flere av måltidene fra bunnen av vil saltinntaket ditt reduseres betraktelig. Spør i bokhandelen etter en kokebok med kjappe og sunne oppskrifter, eller søk etter oppskrifter på nettet.

Du kan godt bruke tunfisk, bønner og annen mat fra boks, men skyll gjerne maten med vann før du bruker den for å få bort noe av saltet.

Les etiketten

All mat med emballasje skal ha en liste over ingredienser og næringsinnhold. Prioriter produkter som ikke er tilsatt salt, eller som har lavt saltinnhold. Dersom saltinnholdet oppgis å være 35 milligram eller lavere per porsjon er det bra.

Ikke følg oppskriften

Erstatt salt i matoppskrifter med noe annet. Salt brukes ofte kun som smakssetter. Det finnes mange andre alternativer.

Krydder og urter som for eksempel hvitløk, rosmarin, pepper, muskat, ingefær, oregano, sennep, chili og dill gjør gjerne susen. Den femte grunnsmaken umami kan for øvrig også gjøre kostholdet ditt langt sunnere.

Bruk av tørket og malt sjøtang kan dessuten bidra med mye saltsmak i maten, uten at natriuminnholdet blir høyt.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer