SKJULT SALT: Det er ikke bare sukkerinnholdet du må tenke på når det kommer til frokosten din, den kan også inneholde mer salt enn du er klar over. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SKJULT SALT: Det er ikke bare sukkerinnholdet du må tenke på når det kommer til frokosten din, den kan også inneholde mer salt enn du er klar over. Foto: Stine Helén Tunstrøm
Saltinnhold

Så mye salt er det i frokosten din

Til og med i frokostblandingen. Uten at du vet det.

KK.NO: Du har garantert fått med deg at for mye salt ikke er bra. 

Det tar kun 30 minutter før saltet du spiser svekker blodstrømmen i blodårene, og høyt saltinntak kan føre til blant annet større risiko for hjerteinfarkt, slag, nyresykdommer, benskjørhet og magekreft.

Men det er ikke det saltet du har på omeletten eller biffen som har skylden for det høye inntaket. Den største synderen er det saltet du ikke vet at du får i deg, og det finner du ofte i bearbeidet mat.

Ja, til og med frokosten din kan inneholde store mengder salt.

LES OGSÅ: Visste du dette om salt?

Mange skjulte saltbomber

– Du kan si det sånn; jo mer bearbeidet en matvare er, jo mer salt er det sannsynligvis i det, sier konseptsjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede til KK.no.

SUNT, MEN SALT: Både kjøpebrødet og pålegget inneholder salt. Hver for seg er det ikke så ille, men til sammen kan det bli mer salt enn du har godt av. Foto: Image Source/All Over Press
SUNT, MEN SALT: Både kjøpebrødet og pålegget inneholder salt. Hver for seg er det ikke så ille, men til sammen kan det bli mer salt enn du har godt av. Foto: Image Source/All Over Press Vis mer

– Mye av kjøpebrødene og knekkebrødene inneholder salt, men det gjør også pålegg som skinke og ost. Og ikke minst salami. Saltinnholdet i hver og en av disse matvarene alene er ikke så ille, men til sammen kan det bli en del, sier hun og legger til:

– Det stemmer også at en god del kornblandinger og frokostblandinger inneholder salt. Her bør man være obs på hva man velger. For eksempel inneholder All Bran 1 gram salt, mens Firkorn kun inneholder 0,001 gram salt.

Smaker ikke alltid salt

Ifølge Helsedirektoratet regnes det at vi spiser så mye som 10 gram salt i gjennomsnitt per dag. Dette er dobbelt så mye som er anbefalt.

Kroppen vår trenger egentlig bare 1,5 gram salt hver dag, men om vi får i oss litt mer enn det er ikke så farlig. Anbefalingen er at så lenge du får i deg maks 5 gram om dagen, så går det greit. Problemet er at vi ikke vet hvor mye salt vi får i oss, og smaksløkene er ikke alltid til å stole på.

SMAK: Det er ikke alle saltrike varer som smaker så salt av den grunn. I tillegg vil smaksløkene fort venne seg til saltsmaken, og det er lett å få i seg mer enn du trenger. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press
SMAK: Det er ikke alle saltrike varer som smaker så salt av den grunn. I tillegg vil smaksløkene fort venne seg til saltsmaken, og det er lett å få i seg mer enn du trenger. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press Vis mer

– Salt brukes også som et konserveringsmiddel, og man blir fort vant til saltsmaken. Det er derfor ikke alltid at man merker saltsmaken i produkter rike på salt. Dette er en god grunn til å sjekke ingredienslisten på varene du kjøper, forteller Roede.

Salt består av natrium og klorid, og merkes derfor som NaCl på ingredienslisten. Det er særlig natrium som har den ugunstige effekten på helsa, og 1 gram salt tilsvarer cirka 0,4 gram natrium.

– Når man leser varedeklerasjonen kan det være vanskelig å vite hvor mye mengdene faktisk tilsvarer. Syv gram salt tilsvarer en teskje salt, og er derfor mer enn du trenger i løpet av en dag.

– Noen matvarer har også kun ingrediensliste, og viser ikke mengde av hver ingrediens. Da kan det være en pekepinn å se på rekkefølgen av ingrediensene. Jo tidligere på listen du finner saltet, jo mer salt er det i varen.

HJEMMEBAKT: Å bake sitt eget brød eller knekkebrød er en fin måte å regulere saltinntaket på. Særlig dersom du spiser mye brød. Foto: REX/Mint Images/All Over Press
HJEMMEBAKT: Å bake sitt eget brød eller knekkebrød er en fin måte å regulere saltinntaket på. Særlig dersom du spiser mye brød. Foto: REX/Mint Images/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Slik leser du etiketten riktig

Velg renere matvarer

Å lese ingredienslisten før du kjøper en matvare kan være en fin måte å ta kontroll på saltinntaket på. Men Roede har også gode tips til andre grep du kan ta.

– Velg gjerne renere råvarer. For eksempel kan du velge kokt skinke over salami, vanlig agurk over sylteagurk, velg renere kornprodukter, og du kan bake ditt eget brød eller knekkebrød.

– Ved å ta slike valg vil du også få en del tilleggsgevinster. Å gå for renere matvarer vil også gi kroppen din mindre fett, mindre sukker, og generelt færre kalorier.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Til forsiden