INNEHOLDER MYE SALT: Spesielt bearbeidet kjøtt er en stor kilde til salt i julen, men den største tabben er nok likevel at du strekker deg etter saltbøssen etterpå i tillegg.  Foto: All Over Press
INNEHOLDER MYE SALT: Spesielt bearbeidet kjøtt er en stor kilde til salt i julen, men den største tabben er nok likevel at du strekker deg etter saltbøssen etterpå i tillegg. Foto: All Over Press Vis mer

Salt

Så mye salt er det i julematen

Og en vanlig tabbe gjør at vi tilfører enda mer...

KK.NO: Det er ikke noe galt i å krydre opp maten din litt.

Faktisk har tidligere studier vist at sterk mat - som for eksempel chili, kan senke blodtrykket ditt og redusere kolesterolet.

Men det er ikke chilien du strekker deg etter på bordet i julen, er det vel?

Nei, de fleste strekker seg etter saltbøssen - til tross for advarslene om hvor skadelig det kan være for deg.

LES OGSÅ: 4 middager med 3 ingredienser

Dropp saltet ved middagsbordet

– Jeg vil tro at mange inntar mer salt ettersom en del av julematen, som for eksempel pinnekjøtt, røkelaks og lignende, er nokså salt, har Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog i Bramat.no, uttalt til KK.no. 

Og selv om juleribbe kanskje ikke er så usunt som du først trodde, er også dette en stor kilde til salt i ferien.

DROPP SALTET VED MIDDAGSBORDET: Hvis maten er saltet under tilberedning er som regel dette saltet helt unødvendig.
DROPP SALTET VED MIDDAGSBORDET: Hvis maten er saltet under tilberedning er som regel dette saltet helt unødvendig. Vis mer

Spesielt hvis du salter den også etter at du har fått den servert på tallerkenen.

Ifølge Jacob Juel Christensen, som i likhet med Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog, er trolig dette en av de største kildene til salt i julen.

– Tre fjerdedeler av saltinntaket vårt kommer fra industribearbeidede matvarer, rene råvarer bidrar med ti prosent, og direkte salting bidrar med resten. I julen vil sannsynligvis inntaket synke noe fra førstnevnte, mens rene råvarer og direkte salting bidrar med mer, har han fortalt.

Selv om det i julen helt klart blir mindre posesupper og ferdiglasagne - som er en stor kilde til salt, er det fortsatt noen matvarer som inneholder store mengder - blant annet bearbeidet kjøtt og farsemat.

Blant annet inneholder (per 100 gram - fra matvaretabellen.no):

  • Ribbe - 500 milligram
  • Fårekjøtt - 4000 milligram
  • Pinnekjøtt - 3735 milligram
  • Medisterkaker - 2117,5 milligram
  • Medisterpølser - 1897,5 milligram
  • Fleskepølse - 2707,5 milligram
  • Sylte - 2855 milligram
  • Okserull - 2550 milligram
  • Sosisser - 1902,5 milligram

  • LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise
     

    Påvirker blodårene etter bare 30 minutter

    Juel Christensen kan fortelle at saltinntaket i den norske befolkningen ligger på omkring ti gram per person per dag, som er dobbelt så mye som myndighetene anbefaler.
    – Jeg har ikke sett noen tall på hvor stort saltinntaket er i jula, men vi spiser trolig for mye - akkurat som resten av året, forteller han.

    Salt tilfører riktignok mye smak til maten, men krydderet har alvorlige konsekvenser.

    Faktisk tar det bare 30 minutter før saltet svekker blodårene dine, og tidligere studier har vist at du kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom med hele 30 prosent bare ved å redusere saltinntaket.

    I en annen studie kom det også frem at inntak av for mye salt kan øke nivåene av en type immuncelle som er forbundet med autoimmune sykdommer - blant annet multippel sklerose (MS), leddgikt og diabetes type 1.

    LES OGSÅ: Derfor er fårikål «ja»-mat

    Slik kutter du ned på saltinntaket

    Ifølge ekspertene er det imidlertid ikke så vanskelig å kutte ned på saltet i julen.

    – Spis variert, unn deg gjerne pinnekjøtt og annen salt mat i julen, men vær gjerne litt bevisst på at du også får i deg en del frukt, grønnsaker og annen mat, sier Borchsenius.

    – Det er dessuten lurt å gjøre det til en regel at alle kan få salte maten sin selv, slik at du ikke har altfor mye salt i maten når den lages. Hvis du i tillegg bruker andre krydder, som for eksempel hvitløk, trenger du heller ikke så mye salt.

    Noen huskeregler:

  • Unngå eller bruk sparsomt med salt ved tilberedning av maten.
  • Bruk krydder og urter i stedet for salt.
  • Bruk rene råvarer eller bearbeidede varer med lavt saltinnhold - sjekk ingredienslisten!
  • Lag saus og kraft selv.
  • Unngå ekstra salting av maten ved bordet.
  • – De fleste blir vant med en viss saltsmak i maten, det kan derfor være lurt å venne seg av med saltet gradvis, slik at smaksløkene får tid til å omstille seg, sier Juel Christensen.

    Husk også at enkelte drikkevarer kan være en stor kilde til salt - til og med naturlig mineralvann, så være nøye med å sjekke ingrediensliten også her.

    Er du usikker på hvordan du skal lese den? Salt står ofte oppført som natrium, noe som kan være ganske villedende siden natrium og salt ikke er det samme. 1 gram natrium tilsvarer nemlig 2,5 gram salt (NaCI), som betyr at du må gange mengden natrium med 2,5 for å finne riktig mengde salt.

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

DROPP SALTET VED MIDDAGSBORDET: Ikke påfør ekstra salt på den allerede salte julematen - uansett om det er ribben, pølsa, pinnekjøtt eller poteter.  Foto: All Over Press
DROPP SALTET VED MIDDAGSBORDET: Ikke påfør ekstra salt på den allerede salte julematen - uansett om det er ribben, pølsa, pinnekjøtt eller poteter. Foto: All Over Press Vis mer

IKKE LA DEG LURE: 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCI), som betyr at du må gange mengden natrium med 2,5 for å finne riktig mengde salt.  Foto: Adele Cappelen Blystad
IKKE LA DEG LURE: 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCI), som betyr at du må gange mengden natrium med 2,5 for å finne riktig mengde salt. Foto: Adele Cappelen Blystad Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: