ALTFOR MYE: Nordmenn får - i gjennomsnitt, i seg 10 gram salt per dag. Dette tilsvarer nesten en spiseskje. Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo
ALTFOR MYE: Nordmenn får - i gjennomsnitt, i seg 10 gram salt per dag. Dette tilsvarer nesten en spiseskje. Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo Vis mer

Saltinntak

Så mye salt får vi i oss - hver dag

Inntaket vårt er dobbelt så høyt som anbefalt av norske helsemyndigheter.

Publisert
For høyt saltinntak er assosiert med økt blodtrykk og økt risiko for hjerteinfarkt og slag. Ved siden av overvekt, regnes nå saltinntaket som en av de alvorligste truslene mot folkehelsen.

Ifølge Helsedirektoratet regnes det at vi spiser så mye som 10 gram salt i gjennomsnitt per dag. Dette er dobbelt så mye som er anbefalt.

LES OGSÅ: Kjøpesalsa kan være en saltbombe

KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: Henriette Walaas Lindvig er en av ekspertene på Lommelegen.no.  Foto: Per Ervland
KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: Henriette Walaas Lindvig er en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland Vis mer
SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram.  Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo
SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram. Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo Vis mer

Ferdigmat er verstingen


Henriette Walaas Lindvig, klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på kosthold og ernæring på Lommelegen.no, forteller at nærmere 60 til 70 prosent av saltinntaket vårt kommer fra bearbeidet mat eller ferdigretter.







– Hel- og halvfabrikata er de verste varene når det gjelder saltinntaket til nordmenn, samt restaurantmat og take-away. Middagshermetikk, suppeposer, ferdiglagede retter, røkt mat, saltet/syltet/speket/gravet/ferdigstekt/grillet mat er typiske eksempler på saltholdige matvarer, sier hun til KK.no.

Lindvig anbefaler å lage mat fra bunnen av hjemme. På denne måten har du kontroll på hvor mye salt det du lager inneholder.

– Det beste du kan gjøre for å redusere saltinntaket er å lage mer mat hjemme på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i rene råvarer og å bruke andre kryddere enn salt som smaksforsterkere. Urter, pepper, chili eller hvitløk er fine erstatninger.

Velger du fabrikkert mat bør du se etter natrium innholdet per 100 gram vare. Dette kan måles på følgende måte:

Høyt saltinnhold: 0,5 g natrium eller mer per 100 gram vare
Middels saltinnhold: 0,1-0,5 g natrium per 100 gram vare
Lavt saltinnhold: 0,1 g natrium eller mindre per 100 gram vare






LES OGSÅ: Her er saltet du bør velge

Svekker blodårene

Tidligere har KK.no skrevet at et måltid som inneholder mye salt påvirker kroppen mellom en halvtime og en time etter den har fortært maten.

I denne perioden blir blodårene betydelig svekket og det blir vanskeligere for kroppen å pumpe blod rundt i kroppen.

Ifølge MailOnline.com viser undersøkelser at mengden salt som er typisk for et måltid i dag, hemmer blodsirkulasjonen hos friske kvinner og menn.

LES OGSÅ: Slik vet du hvor mye salt maten inneholder

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer