Smør

Så mye smør skal på skiva

Slik vet du hva den riktige mengden er.

NOE SÅNT BØR VÆRE AKKURAT PASSE MYE SMØR: Ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama kan du se for deg de små smørpakkene du får på restaurant, og ta halve av den på brødskiven - da får du den anbefalte mengden. Foto: Cecilie Leganger
NOE SÅNT BØR VÆRE AKKURAT PASSE MYE SMØR: Ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama kan du se for deg de små smørpakkene du får på restaurant, og ta halve av den på brødskiven - da får du den anbefalte mengden. Foto: Cecilie Leganger Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Ja, vi er glad i spise brød. Mange spiser brød til både frokost, lunsj og kvelds. Hva vi har som pålegg kan variere, enten det er ost, skinke eller egg vi liker best

Felles for de fleste brødskiver er likevel det glinsende laget med smør som ligger under alt det andre.

For vi innrømmer det så gjerne - det er godt å ha litt fett på blingsen. Men hvor mye smør skal hver skive ha?

En halv porsjonspakke

HOLDER TIL TO SKIVER BRØD: Denne er lur å ha i bakhodet når du forsyner deg av smøret. Foto: Produsenten
HOLDER TIL TO SKIVER BRØD: Denne er lur å ha i bakhodet når du forsyner deg av smøret. Foto: Produsenten Vis mer

For å få en idè om mengden, foreslår ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama at vi ser for oss de små smørpakkene vi får til brødet når vi er ute og spiser.

- I «Mål, vekt og porsjonsstørrelser for matvarer» anbefaler man fem gram spisefett til en skive brød. Det betyr at en liten porsjonspakke som du får på restaurant, for eksempel, skal holde til minst to brødskiver, sier hun til KK.no.

Med andre ord så er det ikke så mye som skal til før skiven har fått det strøket av fett den skal ha.

FEM GRAM SMØR ER ANBEFALT MENGDE: Ifølge «Mål, vekt og porsjonsstørrelser for matvarer» holder det med noen få gram spisefett per skive. Foto: chapinasu - Fotolia
FEM GRAM SMØR ER ANBEFALT MENGDE: Ifølge «Mål, vekt og porsjonsstørrelser for matvarer» holder det med noen få gram spisefett per skive. Foto: chapinasu - Fotolia Vis mer

Så var det antall skiver vi spiser, da. Ifølge Arsky vil vi få i oss rundt 175 kalorier fra smør om vi spiser fire skiver brød med seks gram vanlig smør, tilsvarende 24 gram . 

Likevel tror ernæringsfysiologen at de fleste av oss bruker mer smør per skive enn det som er anbefalt.

- Det er lett å overspise fett, og det betyr mye for de snikende kiloene og 40-årstillegget om du klarer å redusere mengden smør og margarin, sier hun.

Her trenger du ikke smør

Selv om kvoten vår er på fem gram spisefett per skive, betyr ikke det at vi ha smør på. Spesielt ikke under visse typer pålegg.

- Det er smart å ikke bruke spisefett som smør og margarin under pålegg som sitter av seg selv, slik som smøreost, kaviar, leverpostei, syltetøy og majones, sier Arsky.

For de fleste av oss klarer oss godt uten å ha noe spisefett under osteskiver og pølsepålegg også, de er ganske fete og fyldige i seg selv.

Velg riktig fett

KUN TIL SPESIELLE ANLEDNINGER: Meierismør og Bremykt inneholder mye hardt fett, og bør ikke spises til ditt daglige brød, ifølge ernæringsfysiologen. Foto: Cecilie Leganger
KUN TIL SPESIELLE ANLEDNINGER: Meierismør og Bremykt inneholder mye hardt fett, og bør ikke spises til ditt daglige brød, ifølge ernæringsfysiologen. Foto: Cecilie Leganger Vis mer

Helsemyndighetene anbefaler at vi bruker myk plantemargarin fremfor smør. Både smør og vanlig margarin inneholder cirka 80 prosent fett, og det gir mye kalorier, ifølge Arsky. Og bordpakninger inneholder cirka 70 prosent fett.

- Velg derfor gjerne lettere margarinvarianter som Vita Light eller Brelett, de har cirka 40 prosent fett. Margarinen som selges i Norge er fullstendig fri for transfett, så det er ingen grunn til å være skeptisk til dette produktet, sier Arsky.

Hun mener også vi bør spare Meierismør og Bremykt til spesielle anledninger. For disse inneholder mye hardt fett, og det er mye som tyder på at hardt fett fra smør ikke er bra for hjertehelsen.

Og om du vil unngå salt, er forslaget å velge usaltet smør, usaltet margarin eller alle slags oljer.

- Det finnes også margariner som er tilsatt plantesteroler som har en dokumentert effekt på å senke kolesterolnivået. Dette kan være smart for deg som vet du har for høyt kolesterol, sier Arsky.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer