UNNGÅ SOL MIDT PÅ DAGEN: Det er viktig å være ute i sollyset, men du bør helst unngå å sole deg midt på dagen når solen er på sitt sterkeste. Foto: Samfoto
UNNGÅ SOL MIDT PÅ DAGEN: Det er viktig å være ute i sollyset, men du bør helst unngå å sole deg midt på dagen når solen er på sitt sterkeste. Foto: SamfotoVis mer

Sol

Så mye sol bør du få daglig

Hvis du ønsker å sikre maks vitamin D-opptak.

KK.NO: Hvis det er noen som er glade i sol og sommer, er det oss nordmenn. Vi legger oss langflate ut på svaberg, båter, strender og i parker for å slikke mest mulig sol de få sommerdagene vi har i året. 

Og sol er jo faktisk ganske bra, hvert fall i moderate mengder, da det tilfører kroppen viktig vitamin D. 

SOL = VITAMIN D: Ifølge Rolah Osman Lønning er det faktisk svært mange nordmenn som mangler vitamin D, eller befinner seg på nedre grensenivå. Foto: NTB scanpix
SOL = VITAMIN D: Ifølge Rolah Osman Lønning er det faktisk svært mange nordmenn som mangler vitamin D, eller befinner seg på nedre grensenivå. Foto: NTB scanpix Vis mer

Men mange lurer nok på hvor mye vi kan faktisk kan sole oss før vi går over i faresonen, når på dagen det er best å sole seg, og hvordan kan vi på best mulig måte få i oss de nødvendige D-vitaminene?

Ifølge Rolah Osman Lønning, forfatter av «Frisk Hud» og kosmetisk lege på BeWell-klinikken i Stavanger, produseres vitamin D3 i huden vår via UVB-stråler fra solen.

Disse strålene er på sitt maks midt på dagen, og det er også i disse timene solen er sterkest.

Det er også på denne tiden du bør unngå å sole deg. Hatt, solbriller og høy solfaktor med UVA-beskyttelse stenger ute både UVA og UVB-strålene. 

Men på denne måten stenger man også for produksjonen av vitamin D. 

- Hvis du vil sole deg så gjør det før kl. 10.00 og etter kl. 13.00, tipser eksperten.  

BESKYTT DEG: Nordmenn er glad i sol - noe du ser av dette bildet fra Huk på Bygdøy i Oslo. Men, det er viktig å beskytte seg, særlig mellom klokken ti og klokken 13.  Foto: Samfoto
BESKYTT DEG: Nordmenn er glad i sol - noe du ser av dette bildet fra Huk på Bygdøy i Oslo. Men, det er viktig å beskytte seg, særlig mellom klokken ti og klokken 13. Foto: Samfoto Vis mer

LES OGSÅ: Dobbelt så skadelig som naturlig sollys

Nordmenn får for lite vitamin D

Selv om solen kan føre til både tidlig aldring, solskader og i verste fall være med på å utvikle hudkreft, bør du faktisk ikke være redd for solen. En av grunnene til at du muligens sover dårlig om vinteren, er fordi det er mangel på sollys. Mangel på D-vitamin kan faktisk føre til at du blir både slapp, sliten og deprimert.

Ifølge Osman Lønning er det faktisk svært mange nordmenn som mangler vitamin D, eller befinner seg på nedre grensenivå. 

Hun anbefaler derfor alle å ta vitamin D-tilskudd, spesielt under vinterhalvåret. 

Ifølge eksperten er det også anbefalt å eksponere seg cirka 30 minutter daglig for sollys uten solfaktor på hender eller i ansiktet for å vedlikeholde vitamin D-nivåene. 

Osman Lønning mener uansett at det er viktig at du viser solvett.

- Jeg anbefaler alltid å beskytte ansiktet med høy solfaktor og å bruke hatt for å forebygge solskader og tidlig aldring. 30-40 minutter i ettermiddagssol om sommeren vil gi deg en god dose vitamin D og er ikke farlig.

LES OGSÅ: Gode kilder til vitamin D

 

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: