SJEKK INNHOLDET: Yoghurt kan være både sunt og godt, men velger du feil variant kan det som skulle vært et sunt mellommåltid fort bli en usunn dessert. Sjekk derfor innholdet før du kjøper. Foto: KK.no
SJEKK INNHOLDET: Yoghurt kan være både sunt og godt, men velger du feil variant kan det som skulle vært et sunt mellommåltid fort bli en usunn dessert. Sjekk derfor innholdet før du kjøper. Foto: KK.noVis mer

Yoghurt

Så mye sukker kan yoghurten inneholde

Overskrider du denne mengden, er den ikke spesielt sunn lenger.

Yoghurt inneholder flere gode næringsstoffer og kan passe fint som frokost eller et mellommåltid etter for eksempel trening.

I dag kan man velge mellom en rekke forskjellige yoghurtvarianter, og fint er det, men du bør imidlertid være klar over at det er stor forskjell på de ulike typene.

Noen inneholder nemlig langt mer fett og sukker enn andre.

LES OGSÅ: Om syv dager er søtsuget vekk!

KUN 10 GRAM: – Som en hovedregel bør du unngå yoghurter som inneholder mer enn ti prosent sukker, noe som tilsvarer ti gram per 100 gram yoghurt, sier Lekven Fimreite. Foto: nenetus - Fotolia
KUN 10 GRAM: – Som en hovedregel bør du unngå yoghurter som inneholder mer enn ti prosent sukker, noe som tilsvarer ti gram per 100 gram yoghurt, sier Lekven Fimreite. Foto: nenetus - Fotolia Vis mer
GRESK YOGHURT: Det sies at gresk yoghurt er kjempesunt, men er det toppet med honning eller sirup kan det fort bli en sukkerbombe.  Foto: vpardi - Fotolia
GRESK YOGHURT: Det sies at gresk yoghurt er kjempesunt, men er det toppet med honning eller sirup kan det fort bli en sukkerbombe. Foto: vpardi - Fotolia Vis mer

Ikke mer enn ti gram sukker

Ragnhild Lekven Fimreite, som er autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, forteller til KK.no at de fleste yoghurter inneholder en del sukker, men at det er noen som er verre enn andre.

– Noen yoghurter inneholder mer sukker enn brus, men forskjellen er at yoghurt bidrar med blant annet biologiske verdifulle proteiner, kalsium, B-vitaminer og andre viktige næringsstoffer som vi kan gjøre nytte av.





Når det er sagt, mener hun likevel du bør styre unna de søteste yoghurtvariantene.

– Som en hovedregel bør du unngå yoghurter som inneholder mer enn ti prosent sukker, noe som tilsvarer ti gram per 100 gram yoghurt. Dersom du ønsker et enda lavere sukkerinnhold må du over på variantene med kunstig søtning eller velge naturell, sier hun.

Ifølge Anita Marie Myrvang, som er ernæringsfysiolog hos Somebody.no, er det lurt å ha kunnskap om hvor mye sukker yoghurt inneholder dersom du spiser det ofte.

– Målet skal på ingen måte være et tvangspreget forhold til sukker, men spiser du yoghurt tilnærmet hver dag, kan det være lurt å ta en titt på næringsinnholdet. På den måten kan du ta smarte valg basert på både smak og kunnskap, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: - Én yoghurt om dagen er ok





Gresk yoghurt blir fort usunt

Det er nok mange som automatisk tenker at gresk yoghurt er supersunt, og dermed glemmer å sjekke næringsinnholdet på baksiden av pakningen.

Som oftest vil dette i stor grad variere fra merke til merke, og derfor er det ifølge Lekven Fimreite lurt å ha litt kunnskap om de forskjellige variantene.

De naturelle variantene av gresk yoghurt kan inneholde rikelig med sukker fra müsli, sirup eller honning. Dette er det lett å overse fordi det gjerne står at yoghurten er usukret og uten kunstig søtning.

Så uansett yoghurt, gresk eller ikke, er det altså lurt å sjekke både sukker- og fettinnhold på næringsdeklarasjonen.

– Når det gjelder den «originale» greske yoghurten, vil fettinnholdet variere mellom ulike varianter. Dersom de inneholder mer enn fem prosent fett, er de mest aktuell i matlaging der man ellers ville brukt rømme, sier hun.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig frokostblanding

VÆR OBS: Mellommåltids-yoghurter du får kjøpt i butikken, eller "hjemmelagde" yoghurtblandinger du får kjøpt i kiosker og kafeer med müsli, kan ofte være skjulte sukkerbomber.  Foto: Rob Stark - Fotolia
VÆR OBS: Mellommåltids-yoghurter du får kjøpt i butikken, eller "hjemmelagde" yoghurtblandinger du får kjøpt i kiosker og kafeer med müsli, kan ofte være skjulte sukkerbomber. Foto: Rob Stark - Fotolia Vis mer

Vær obs på müsliblandingene

En god del av dagens mellommåltids-yoghurter kommer med egne musliblandinger på toppen som ofte fremstilles som både sunne og næringsrike.

Men her må du ikke la deg lure, for ifølge Lise von Krogh, som er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, bør du være oppmerksom på at noen av disse blandingene kan gjøre yoghurten svært usunn.

– Når det gjelder yoghurter som kommer med ferdige kornblandinger, bør du forsikre deg om at innholdet av karbohydrater er høyere enn sukkerarter. Dette er fordi kornet også inneholder stivelse. Du bør altså se etter den med høyest fiberinnhold og minst sukkerarter, forteller hun til KK.no.





Dersom du er opptatt av vekt og sukkerinntak kan du godt velge noen varianter fremfor andre, men ifølge Myrvang er det også viktig å se på helheten i kostholdet ditt.

– Det stemmer at en del av disse müsliblandingene kan inneholde en del sukker, men også her er det viktig å både se på helheten i kostholdet, og eventuelt velge de beste yoghurtalternativene. Både müslien og yoghurten inneholder rikelig med andre nyttige næringsstoffer, og müsli gir både fiber og metthetsfølelse som er positivt for vektnedgangen.

– Man kan selvfølgelig gjøre et yoghurtmåltid sunnere ved å bruke egen müsli fra kjøkkenskapet, men er man på farten er det på grunn av næringsinnholdet utvilsomt bedre å ta en yoghurt med müsli enn en skolebolle, forklarer hun.

LES OGSÅ: Frokostblandingen kan være like søt som kjeks

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: