SUNT FETT: Det er bra å bytte ut det mettede fettet med umettet. Men kan umettet fett også være usunt?  Foto: Syda Productions - Fotolia
SUNT FETT: Det er bra å bytte ut det mettede fettet med umettet. Men kan umettet fett også være usunt? Foto: Syda Productions - Fotolia
Fett

Så mye sunt fett kan du spise hver dag

Knallbra for helsa - men du bør ikke overdrive inntaket.

KK.NO: Dersom du er opptatt av å opprettholde helsa, har du helt sikkert fått med deg at du ikke bør spise for mye mettet fett (eks. kjøtt- og meieriprodukter) da det øker kolesterolet, som er en av de viktigste risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

Men umettet fett (eks. fet fisk, planteoljer, nøtter) er en helt annen sak.

- Det finnes god dokumentasjon på at det er godt for hjertehelsen å spise umettet fett. 

- Det forbedrer også kolesterolverdiene i blodet og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, forteller Erik Arnesen, som har master i samfunnsernæring og er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). 

Det er ingen tvil om at det er bra å spise det sunne, umettede fettet. 

Men kan det bli for mye av det gode? 

LES OGSÅ: Her kan du kutte fettinntaket med to tredjedeler

Inneholder en god del kalorier 

Cathrine Borchsenius, som er klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, forteller at det ikke er særlig lurt å spise store mengder nøtter, avokado, vegetabilske oljer og myke plantemargariner. 

- Det sunne fettet man finner i disse matvarene inneholder akkurat like mange kalorier som det usunne fettet. Hiver du innpå store mengder sunt fett kan det fort bli veldig kaloririkt. 

Arnesen er enig med Borchsenius i at det ikke er bra å spise for mye av det sunne fettet. 

- Selv om noen fettyper, slik som for eksempel olivenolje, kan kalles «sunne», betyr det ikke at du kan spise ubegrensede mengder. Matolje kan brukes i små mengder, ettersom det består av 100 prosent fett og er svært kaloririkt. 100 gram fett eller olje gir om lag 900 kalorier. Margarin er også rikt på umettet fett og er som regel like kaloririkt som meierismør. 

- Kaloririke matvarer er ikke nødvendigvis usunne i seg selv, men for kroppsvektas skyld må kaloriene man spiser balanseres med kaloriene man forbrenner, forteller han. 

KALORIRIKT: Eksperten forteller at plantesmør kan være akkurat like kaloririkt som meierismør. Foto: chapinasu - Fotolia
KALORIRIKT: Eksperten forteller at plantesmør kan være akkurat like kaloririkt som meierismør. Foto: chapinasu - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Vi spiser ikke for mye sunt fett  

Tror du det er mange som spiser for mye av det sunne fettet? 

- Det er svært få av oss som har et høyere inntak av umettet fett enn det det er anbefalt. 

- Det som er estimert hos norske menn og kvinner er at cirka 12 prosent av kaloriinntaket vårt kommer fra enumettet fett og 6 prosent kommer fra flerumettet fett. Dette er innenfor det anbefalte og tilsvarer cirka 50 gram sunt fett per dag, forklarer Arnesen. 

Borchsenius tror heller ikke det er et stort problem her til lands. 

- Det er sikkert noen som gjør det, men jeg tenker at det er et mindre problem enn de som hiver innpå med alt slags fett, også mettet, fordi de tenker at det er sunt med et lavkarbokosthold der de kan spise fritt av fett.
 
- Det er mye synsing rundt dette med at altfor mye plantefett heller ikke er bra, men når man skal se på befolkningen som en helhet, så er det flere som bør bytte ut mettet med umettet, enn de som trenger å kutte ned på umettet, sier hun. 

SUNT FETT: Ekspertene mener at vi nordmenn foreløpig ikke spiser for mye sunt fett. Foto: saschanti - Fotolia
SUNT FETT: Ekspertene mener at vi nordmenn foreløpig ikke spiser for mye sunt fett. Foto: saschanti - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 7 matbytter du gjør lurt i

Bør utgjøre 30 prosent av den daglige energien 

Lurer du på hvor mye av det sunne fettet du kan spise om dagen? Arnesen forteller at nøyaktig hvor mye man kan spise kommer an på den enkeltes behov og fysisk aktivitetsnivå.

- Men i de offisielle anbefalingene om næringsstoffer, som er utarbeidet av nordiske ernæringseksperter, heter det at enumettet fett bør utgjøre 10 til 20 prosent av kaloriene man spiser, og at flerumettet fett bør utgjøre høyst 10 prosent, sier han. 

Synes du det er vanskelig å skille de ulike typene fett? Da kan du ta en titt på oversikten nedenfor: 

Mettede fettsyrer: Matvarer med høyt innhold av mettet fett er smør, fett i melk, harde oster, palme- og kokosolje. Kjøtt inneholder også mye mettede fettsyrer. Disse fettypene er faste ved romtemperatur.

Høyt inntak av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom. Mettet fett kan man klare seg uten, og er det «mest usunne»fettet.

METTET FETT: Ost inneholder mettet fett som ikke er bra for hjertehelsen vår. Foto: Fotolia
METTET FETT: Ost inneholder mettet fett som ikke er bra for hjertehelsen vår. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Her kan du spare mye usunt fett

Enumettede fettsyrer: Viktige kilder er olivenolje, rapsolje, avokado, nøtter og frø. Enumettede fettsyrer er heller ikke nødvendige for kroppen fordi kroppen kan lage disse selv. Middelhavsdietten inneholder mye enumettet fett, og det er holdepunkter for at dette fettet reduserer kolesterolnivået i blodet, og derved risiko for hjerte-karsykdommer.

Flerumettede fettsyrer: Slike fettsyrer får du mye av i vegetabilske oljer, fiskeoljer og fet fisk. Denne gruppen innehlder også to fett-typer som kroppen ikke klarer seg uten, de såkalte essensielle fettsyrene: 

  • Omega-6-fettsyrer: gode kilder er olivenolje og solsikkeolje.
  • Omega-3-fettsyrer: gode kilder er soya og rapsolje, valnøtter og fet fisk som sardin, makrell og laks.


Flerumettede fettsyrer er «sunt fett» og man tror at et kosthold med slikt fett fremfor mettet fett beskytter blant annet mot hjerte-karsykdom, bryst-, tarm- og bukspyttkjertelkreft.

Transfettsyrer: Margarin, kjeks, kaker og potetgull inneholder en del av disse fettsyrene som er herdet industrielt for å unngå harskning. Transfettsyrer finnes i rikelige mengder i melk- og kjøttprodukter, og har en negativ effekt på kolesterolnivået.

Til forsiden