NAM NAM: Vi nordmenn er ramme på å spise taco, og konsumerer store mengder av den meksikanske retten hvert år.  Foto: Colourbox
NAM NAM: Vi nordmenn er ramme på å spise taco, og konsumerer store mengder av den meksikanske retten hvert år. Foto: Colourbox
Taco

Så mye taco spiser vi i Norge

Tilsammen får vi i oss cirka 14 128 000 taco-, tortilla- og fajitamiddager i løpet av et år.

Taco er den soleklare fredagsfavoritten (i tillegg til Grandiosa) blant oss nordmenn. Og det er ikke rent lite tortillalefser, skjell og krydret kjøttdeig vi hiver i oss i løpet av et år.

En undersøkelse utført av Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) viser nemlig at det selges svimlende 14,4 millioner enheter av meksikanske skjell og lefser/lomper i Norge i året.

Hovr ofte spiser du taco?





Ut i fra tall på omsetning i butikk, har de også regnet seg frem til at vi i Norge spiser i overkant av 14 128 000 taco-, tortilla- og fajitamiddager i løpet av et år.

Hvor ofte spiser du taco? Stem til høyre!


LES OGSÅ: Disse salatene er verre enn en Big Mac

Et par ganger i måneden
 
(41%)
1 gang i uken
 
(31%)
Et par ganger i halvåret
 
(11%)
1-2 ganger i uken
 
(10%)
Jeg spiser sjelden taco
 
(4%)
2-3 ganger i uken
 
(2%)
Jeg spiser ikke taco
 
(1%)

Pass på ingrediensene

Heldigvis er det nå en gang slik, at taco ikke er det verste du kan spise mye av - så fremt du er flink til å begrense rømme, ost, tacokrydder og velger mager kjøttdeig.

Klarer du å ta litt lettere valg i forhold til fredagstacoen, kan middagen faktisk bli kjempesunn og næringsrik, og det er ikke så mye som skal til.

Bare ved å være litt ekstra obs på ingrediensene i tacoproduktene du kjøper, kan du spare flust av unødige kalorier, usunne tilsetningsstoffer, salt og fett. Og det trenger heller ikke gå ut over smaken.

Visste du for eksempel at guacamole du får kjøpt ferdig i butikken, ofte inneholder så lite som 1,3 prosent avokado? Eller at kjøpesalsa og tacokrydder kan være proppfulle av salt? Her er det faktisk enklere å lage produktene selv.

Nedenfor kan du finner du saker med gode oppskrifter:
  • Hjemmelaget salsa
  • Hjemmelaget tacokrydder
  • Hjemmelaget guacamole

    LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere

    Kutt ned på fettet

    KK.no har tidligere kommet med en rekke andre tips til hvordan du kan nyte tacomåltidet med litt bedre samvittighet. Og et godt råd med tanke på fettinnhold, er å være litt nøye med valg av kjøttprodukter.

    Pleier du å bruke kjøttdeig eller familiedeig i tacoen, så bør du heller bytte til karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig.

    Vanlig kjøttdeig kan nemlig inneholde opp mot 14 prosent fett, mens den magreste varianten av kjøttdeig – karbonadedeig, kun har inntil fem prosent fett. Kjøttdeig laget av svin eller kylling har også vesentlig lavere fettinnhold enn vanlig kjøttdeig av storfe.

    Husk at også fisk - som stekt laks, kan være supergodt i tacoskjellene.

    Ost er en favoritt for mange, men spiser du taco ofte, kan det være greit å begrense mengden du strør oppå måltidet ditt, siden ost er rikt på fett. Du trenger ikke kutte osten helt, men det kan for eksempel være lurt å velge en vellagret ost som smaker mer, for da trenger du ikke bruke så mye.

    Alternativt kan du kjøpe lettvariantene av favoritt-gulosten. De er gode på smak, sunnere og ikke minst – mye magrere.

    LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lammekjøttdeig

    Andre tips:

  • Bytt ut rømmen med mager kesam eller yoghurt (naturell)
  • Velg grove fullkornstortillaer og dropp skjellene (skjellene inneholder mer fett - vær også obs på palmeolje)
  • Tilsett for eksempel bønner til kjøttdeigen - da får du i deg mer fiber.
  • Ønsker du å droppe lefser/skjell helt - så kan du prøve å bruke en lompe, eller bare knuse et halv skjell og strø over.
  • Lag en tacosalat - med friske grønnsaker, kjøttdeig og kesam/yoghurt.

    LES OGSÅ: Slik får du lurt mer grønnsaker i maten
  • Til forsiden