DRIKK NOK: Det å få i seg nok væske (vann) både før, under og etter trening er svært viktig for prestasjon, treningseffekt og restitusjon.  Foto: Getty Images/Hemera
DRIKK NOK: Det å få i seg nok væske (vann) både før, under og etter trening er svært viktig for prestasjon, treningseffekt og restitusjon. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Vann

Så mye vann bør du drikke når du trener

Dehydrering ødelegger for prestasjon, treningseffekt og progresjon.

Vi mennesker er helt avhengig av å få i oss nok væske, og særlig når vi trener er det veldig viktig at kroppen får tilført nok vann.

Vann er nemlig essensielt for at kropp og hode skal fungere optimalt. Blant annet er det nødvendig for å kunne oppta næringsstoffer og transportere disse stoffene til cellene våre. I tillegg trenger fordøyelsen vann for at vi skal unngå forstoppelse.

Bare du blir litt dehydrert merker du det på kroppen. Det skal faktisk ikke mer til enn at du mister under 1 prosent av væskenivået før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne.

Og det er ikke rent lite væske vi bør innta hver dag.

LES OGSÅ: Vanntrikset som gjør at du drikker mer

Dehydrering svekker prestasjon

Som KK.no tidligere har skrevet, trenger kroppen vår omlag 2,5 liter væske daglig. Gjennom maten vi spiser får vi tilført cirka 1 liter væske, så under normale omstendigheter bør alle voksne innta rundt 1,5 liter væske hver dag.

Denne mengden gjelder imidlertid ikke for deg som trener mye, og hardt. Er du en fysisk aktiv person er det å få i deg nok væske (helst vann) helt optimalt for prestasjonsevne og treningseffekt.

Blir du dehydrert vil du ikke kunne yte maksimalt, og dersom du blir ekstremt dehydrert samtidig som du presser kroppen hardt er det en risiko for besvimelse eller illebefinnende.

Problemet med dehydrering er også at vi som regel ikke merker det før det er for sent - og da vil treningsøkten allerede kunne være ødelagt. Derfor er det også svært viktig at du sørger for å få i deg nok drikke før en tøff treningsøkt.

LES OGSÅ: Drikk vann sakte når du er tørst

EKSPERTEN: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe anbefaler at du får i deg minst 0,5 liter vann i timen når du trener. Trener du lengre og hardere økter trenger du mer.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe anbefaler at du får i deg minst 0,5 liter vann i timen når du trener. Trener du lengre og hardere økter trenger du mer. Foto: Astrid Waller Vis mer

Individuelt hvor mye du trenger






Spørsmålet er imidlertid hvor mye du egentlig bør drikke under trening?

De fleste av oss har sikkert merket at kroppen ikke trenger mye væske/vann dersom vi gjennomfører en lett økt, for eksempel rolig jogging på mølla, i 30-45 minutter.

Trener du hardere eller lengre skal det imidlertid ikke så mye til før tungen blir tørr og klistrer seg til ganen.

Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er det ganske individuelt hvor mye væske du bør innta under trening, da det også har sammenheng med svettetap.

LES OGSÅ: Det er ikke noe poeng med vitaminvann

Minst 0,5 liter i timen

Hun anbefaler imidlertid at de som er fysisk aktive prøver å få i seg cirka 0,5 liter vann per time. Det vil si – trener du for eksempel spinning i 45 minutter, bør du få i deg minst 0,5 liter vann i løpet av den tiden.

- Hvis du bare skal trene 45 minutter med jogging for eksempel, i vanlig norsk klima, da trenger du ikke tenke så mye på det. Det viktigste er at du sørger for at kroppen er hydrert før du starter trening – altså at du har drukket nok i løpet av dagen, eller i forkant, forklarer hun til KK.no:

- Skal du trene lenge kommer det også an på hvor mye væske du taper gjennom svette – dette er meget individuelt. Væsketester på ulike utøvere viser at de ligger på mellom 0,5 liter til 1 liter tap per time under normale forhold. Da kan det være lurt å ha som mål å drikke for eksempel 0,5 liter per time.

Dersom det er varmt og du skal trene hardt trenger du imidlertid et større væskeinntak.

- Når det er varmt så trenger vi både mer væske og elektrolytter for å opprettholde væskebalansen, sier Ina.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Sportsdrikk versus vann

Ifølge Helsedirektoratet er vann den aller beste tørstedrikken, både til vanlig og når vi trener. Mange av oss velger imidlertid å pøse på med en sportsdrikk under trening, i den tro at det er best for kroppen vår.

Det er imidlertid ikke slik at det alltid er optimalt å slukke tørsten med sportsdrikk under eller etter en treningsøkt.

Ifølge Jill Jahrmann, som tilhører idrettshøgskolens ekspertteam innen fitness og tidligere har jobbet som treningsekspert for KK.no, trenger du ikke annet enn vann under treningsøkter som varer i mindre enn én time.

Kroppen din har nemlig ikke kvittet seg med nok elektrolytter til at det er nødvendig å pøse på med sukkerholdig drikke.

Det eneste unntaket er om det er mange timer siden du spiste sist. Da kan det være fornuftig å drikke litt sportsdrikke under oppvarmingen, og litt med jevne mellomrom underveis.

Varer treningsøkten din i mer enn 60 minutter – og er intens, er det imidlertid smart å innta sportsdrikke i små slurker fra cirka 40-50 minutter ut i treningen.

LES OGSÅ: Drikkeflasken kan bli en bakteriebombe


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: