Svette

Så mye vann mister du på trening

Jo mer aktiv du er, jo mer vann trenger du.

SVETTE: Du bør alltid starte en treningsøkt på full tank og fylle opp væske underveis mens du trener. Foto: Getty Images
SVETTE: Du bør alltid starte en treningsøkt på full tank og fylle opp væske underveis mens du trener. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Svette er kroppens måte å regulere kroppstemperaturen på, og noen svetter mer enn andre.

– Svetting er individuelt, og har heller ikke noe å si for formen din, har KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt.

Som vi har skrevet tidligere bør du drikke 1 til 1,5 liter væske i løpet av en dag. Men dette er bare en hovedregel, og desto mer aktiv du er, desto mer vann trenger du.

Det er imidlertid mulig å finne ut nøyaktig hvor mye vann du trenger ut i fra hvor mye du svetter.

LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye?

Slik finner du ut hvor mye vann du trenger

Ifølge de nyeste retningslinjene for idrettsutøvere, som nylig ble publisert i the American College of Sports Medicine, bør du alltid starte en treningsøkt på full tank,

Fire timer før du trener bør du drikke 3,5 dl vann, deretter bør du veie deg selv for å se hvor mye du går opp, ifølge womenshealthmag.com. Det er for å finne ut hvor mye vann kroppen din kvitter seg med etter trening.

Hvis urinfargen din fortsatt ligner eplejuice eller har mørkere farge før trening, trenger du mer væske. Da bør du drikke opptil 3,5 dl før du trener.

Under treningsøkten bør du drikke 5 dl vann for hver time du trener, men du bør drikke mer hvis du trener med høy intensitet høyere enn en time.

Etter treningen veier du deg selv igjen. Drikk deretter 5 dl vann for hver halvkilo du har mistet. Hvis du har gått opp i vekt er det fordi du drikker for mye vann.

LES OGSÅ: – Drikk sjokolademelken før du går i dusjen

Menn svetter mer

Menn bør drikke mer vann enn kvinner, det har forskere fra universitetet i Texas kommet frem til. De studerte 132 triatlon-atleter og fant ut at kvinner mister i gjennomsnitt 1,2 liter i timen under trening med moderat intensitet i varme omgivelser.

Og menn? De svettet ut 1,6 liter.

Du bør drikke mer vann hvis:
  • Urinfargen din er mørk. Tisser du mindre enn 4,7 dl hver fjerde time, er det på tide å drikke mer. En perfekt hydrert person tisser en gang i løpet av natten, ifølge womenshealthmag.com.

  • Du føler deg tørst. Du begynner allerede å bli dehydrert når du er tørst.
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer