BØR SJEKKES: Man kan godt ha høyt kolesterol uten å være klar over det, derfor gjør alle voksne lurt i å sjekke kolesterolverdiene. Foto: © Petrol
BØR SJEKKES: Man kan godt ha høyt kolesterol uten å være klar over det, derfor gjør alle voksne lurt i å sjekke kolesterolverdiene. Foto: © Petrol
Høyt Kolesterol

Så ofte bør du sjekke kolesterolet ditt

Svært skadelig om du går med det over lang tid.

KK.NO: – Man kan godt ha høyt kolesterol uten å være klar over det.

- Vi anbefaler derfor at alle skal kjenne sine verdier. Det gjøres ved måling hos lege, men jeg vet også at enkelte apotek foretar slike målinger, sier Inger Elling, sykepleier og fagsjef i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke til KK.no.

Ifølge Elling viser norske helseundersøkelser at om lag åtte av ti menn og seks av ti middelaldrende kvinner har total kolesterol over anbefalt nivå.

– Høyt kolesterol kan ha arvelige årsaker, men de fleste tilfeller av høyt kolesterol har klar sammenheng med livsstilen. 

– Mye mettet fett i kostholdet, lite mosjon, røyking og overvekt øker kolesterolet. Høyt alkoholforbruk øker spesielt triglyseridnivået, og alder har også mye å si, forteller hun.

Også lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand påpeker at gener kan ha noe å si, og det regnes med at rundt én prosent av oss har et arvelig høyt kolesterol.

– Du trenger ikke være overvektig for å ha et høyt kolesterol, og det er heller ingen symptomer på det før man eventuelt blir hjertesyk. Alle voksne bør derfor sjekke kolesterolet sitt, men særlig dersom flere i familien har høyt kolesterol, sier hun til KK.no.

LEGE OG KOSTHOLDSEKSPERT: Berit Nordstrand. Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal
LEGE OG KOSTHOLDSEKSPERT: Berit Nordstrand. Foto: Studio Dreyer Hensley/Gyldendal Vis mer

Selv om gener kan ha litt å si for hvor lett du får høye kolesterolverdier, er det likevel livsstilen du har som er avgjørende for de fleste.

LES OGSÅ: Feil å være opphengt i kolesterolverdier

Høyt kolesterol kan gi hjertesykdom

I utgangspunktet er ikke kolesterolet farlig for oss, det har flere viktige oppgaver i kroppen og uten det kan vi ikke leve. Men det er hvis du får for mye av det ugunstige kolesterolet at det blir skummelt.

– Før var vi livredde for kolesterolet og mange turte ikke spise mer enn ett egg om dagen. Nå vet vi at flere uheldige faktorer må være tilstede samtidig for at vi skal få hjertekar-sykdom, forklarer Nordstrand.

Det er LDL-kolesterolet som er ansett som mest ugunstig dersom nivået blir for høyt, og særlig det hun betegner som den små og tettpakkede typen av LDL.

HDL-kolesterolet (High-Density Lipoprotein) er derimot sett på som «det gode kolesterolet» fordi høyt HDL-kolesterol er vist å beskytte mot hjertekarsykdom. Har du derimot et lavt HDL- kolesterol og høyt LDL-kolesterol (low-density lipoprotein), kan dette føre til åreforkalkning og øke risikoen for blodpropp.

– Har du høye verdier av det ugunstige kolesterolet og kolesterolet oksiderer, vil dette føre til avleiringer i blodåreveggene, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, forteller hun.

Ifølge henne er sukker og stivelse og alt som gir et unaturlig høyt blodsukker verstinger for kolesterolet.

– Raffinert sukker, hvitt mel, pasta og hvit ris er alle matvarer som kan få leveren til å «drukne» i sukker og stivelse, langt mer enn hva den trenger til sin blodsukkerproduksjon. Overflødig sukker bygger da leveren om til fett som fraktes avgårde som små, tettpakkede ugunstige LDL-partikler, til fettvev for fjernlagring, forklarer legen.

Det er disse, små, klissete LDL-partiklene som lett avleirer seg.

Velg sunne fettyper og mer grønt

Det finnes medisiner som kan senke et høyt kolesterol og forebygge hjertesykdom, men det er uansett viktig at du tar grep for å endre livsstilen din. Her er maten du spiser et svært viktig punkt.

– Heldigvis er det enkle matgrep som skal til for å få positive effekter på kolesterolet, og her kan man si at alle monner drar. Det er matgrep som krymper midjemålet som er de mest effektive. 

– Ved å kvitte seg med overflødige kilo av helsefarlig bukfett vil du redusere de kroniske betennelsesstoffene i kroppen, noe som reduserer både blodtrykket, oksideringen av fett i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom, forteller Nordstrand.

LES OGSÅ: Det gode kolesterolet kan være skadelig

JA MAT: Sunne fettyper, grønnsaker og fisk er gode eksempler på hva du bør gå for dersom du vil senke kolesterolet. Foto: Aftenposten
JA MAT: Sunne fettyper, grønnsaker og fisk er gode eksempler på hva du bør gå for dersom du vil senke kolesterolet. Foto: Aftenposten Vis mer

Dette gjør du ved å øke hverdagsaktiviteten, og ved å velge mer kolesterolvennlig mat, som mer naturlig fiber, mer plantekost, og nok smarte fettsyrer.

sin hjemmeside har hun satt sammen gode kolesterolsenkende tips, som å kutte ned på sukker og stivelse, og unngå herdet fett fra kaker, kjeks og bakervarer. Og anbefaler at du heller spiser mer grønnsaker, belgfrukter, kostfiber og fisk. 

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) anbefaler også at du kutter ned på mettet fett, og går for magrere kjøtt- og meieriprodukter, samt at du velger sunne planteoljer fra oliven og raps.

LHL har også fem andre tips for å forebygge høyt kolesterol:

  • Minst 30 minutter fysisk aktivitet hver dag
  • Moderat inntak av alkohol
  • Røykeslutt, dersom du røyker
  • Unngå å stresse over lang tid uten å hvile godt ut innimellom
  • Kontrollerer blodtrykket jevnlig hos legen

Til forsiden