IKKE NØDVENDIG: Ifølge treningsekspert Inge Thomas Ravlo er det ikke nødvendig med pause/restitusjonsdager så fremt du ikke trener veldig hardt hver gang.  Foto: Thinkstock
IKKE NØDVENDIG: Ifølge treningsekspert Inge Thomas Ravlo er det ikke nødvendig med pause/restitusjonsdager så fremt du ikke trener veldig hardt hver gang. Foto: Thinkstock Vis mer

Trening

Så ofte kan du trene

Nei, du MÅ ikke ta hviledager, ifølge treningseksperten.

Er du en av dem som elsker å trene eller holde deg fysisk aktiv hver dag?

Da har du sikkert fått høre av venner og kjente at du risikerer å overanstrenge deg, eller at for mye trening ikke er bra. Ja, kanskje noen til og med kaller deg en «treningsnarkoman»?

«Alt med måte» er det noe som heter, og til en viss grad gjelder dette også for trening. For eksempel kan feil teknikk, som under jogging, føre til overanstrengelse, noe som kan øke risikoen for skader.

I tillegg vil for mye trening kunne tære på psyke så vel som kropp, og i verste fall føre til utbrenthet, som igjen vil kunne resultere i at du må kutte ut trening og fysisk aktivitet i flere måneder.

Men er det egentlig nødvendig med en hviledag innimellom?

LES OGSÅ: Så fort daler formen din

ikke ta pausedager

De fleste treningseksperter sier at restitusjon er viktig, både for at kroppen skal kunne hente seg inn, for at musklene skal kunne repareres og vokse, og for at du skal få nok energi til å tåle en ny, tøff økt.

Men dersom du er veldig glad i å holde deg fysisk aktiv, betyr det ikke at du ta deg en hviledag mellom hver av øktene. For de fleste hverdagsmosjonister er det nemlig ikke noe problem å trene litt hver dag, så fremt du er flink til å lytte til kroppens signaler.

For topptrente, som gir maksimalt hver gang, er det imidlertid litt viktigere med pauser og restitusjonstid.

- Da trenger du minst én fridag per uke, men det betyr ikke at du ikke kan være fysisk aktiv disse dagene. Du kan for eksempel gå en tur på rolig nivå på pausedagene, forteller ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, til KK.no.

- Dette gjelder imidlertid for rundt fem prosent av alle som trener. Vi andre har lite behov for pausedager, da vi ikke tar ut maks hver gang, understreker han.

Variasjon er ekstra viktig

God variasjon på treningen nøkkelen dersom du ikke ønsker å ta restitusjons/pausedager, ifølge Ravlo.

- Hvis du trenger variert, trenger du ikke planlegge hviledager. Da kan du heller ta pause dersom du føler for det, sier han.

Også KK.no's trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er enig i at variasjon er viktig, dersom du dropper pausedager.

- Da bør du trene en type trening som ikke belaster de samme musklene som du trente hardt dagen før, sier hun.

Ikke tren til beinhardt hver dag

Som nevnt lenger oppe i saken, er det helt ok å trene mye, så fremt du ikke kjører kroppen beinhardt hver eneste gang. Ifølge treningsekspertene bør du nemlig ikke trene til du kjenner «blodsmak i munnen» hver dag.

- Nei, jeg vil si at du bør gjøre det maks to ganger i uken - i perioder, sier Garthe.

Ravlo mener imidlertid at det er greit å presse seg hardt litt oftere, så fremt det ikke blir for lenge av gangen.

- Om du trener rolig i 20 minutter og har blodsmak i to, vil du fint tåle det hver dag. Snakker vi 30 minutter eller mer, og at du mer eller mindre har blodsmak hele tiden, bør du ikke gjøre det oftere enn fire dager i uka, sier han.

Trener du ofte til du kjenner blodsmak i munnen, eller blir ekstremt sliten, er det også helt nødvendig med pausedager.

- Etter mye hard trening, er det fridag som gjelder. Kroppen må kunne bygge seg opp igjen også. Det er der effekten kommer, sier Garthe.


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: