BRUK TID PÅ MATEN: Det å bruke litt ordentlig tid på å spise, har faktisk mer for seg enn du tror. I tillegg til å bedre fordøyelsen, kan det hjelpe til med å holde deg slank. Hvorfor? Mer info får du i denne saken! Foto: Colourbox
BRUK TID PÅ MATEN: Det å bruke litt ordentlig tid på å spise, har faktisk mer for seg enn du tror. I tillegg til å bedre fordøyelsen, kan det hjelpe til med å holde deg slank. Hvorfor? Mer info får du i denne saken! Foto: Colourbox Vis mer

Spisevaner

Så sakte skal maten spises

Det tar nemlig opp mot 20 minutter før du merker en metthetseffekt.

«Alle bør spise som barn. Barn spiser ikke fort. De tar seg god tid, snakker og ler».

Denne uttalelsen til Health.com, fikk Alison Sweeney - programlederen for amerikanske «Slankekrigen» (The Biggest Looser) mye oppmerksomhet for.

Teorien til såpeoperaskuespilleren og programlederen er at de som spiser som barn, vil føle seg mettere tidligere, siden det tar «hjernen din 20 minutter å registrere at magen er mett».

Spørsmålet er om dette egentlig stemmer?





KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: Henriette Walaas Lindvig er en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland
KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: Henriette Walaas Lindvig er en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland Vis mer

Barn blir kjent med maten sin

KK.no har fått svar fra klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som også er en av ekspertene på Lommelegen.no.

– Jeg synes at programlederen du nevner har et godt argument om at man ikke bør spise for fort, men at eksemplet hun bruker med barns spisemønster er litt malplassert, sier Walaas Lindvig:

– Små barn spiser ofte sakte fordi en del av det å lære og like forskjellig mat i barndommen, er å plukke i den, flytte på den, kjenne på den og lukte på den, for å bli kjent med konsistens, farge, lukt og aroma, forklarer hun.



Når blir du mett?

Du har helt sikkert hørt at det lønner seg - både vekt- og helsemessig, å spise måltidene dine i ro og mak, og gjerne bruke litt tid på maten. Her er grunnen:

Å spise sakte har ofte blitt anbefalt for å opprettholde og/eller redusere vekt med argumentet om at du oppnår metthetsfølelse tidligere og således ikke spiser like mye som du ville gjort dersom du spiste fort, sier Walaas Lindvig:

– Metthetsfølelse oppstår kort sagt når en rekke nevrologiske og hormonelle prosesser igangsettes som resultat av kjemiske og mekaniske påvirkninger på magesekken når den fylles med mat. Om du spiser saktere, vil disse prosessene få mulighet til å finne sted før du har spist mer enn du burde.

Ernæringseksperten bekrefter også at den fysiologiske reaksjonen på matinntak oftest vil komme tidligst 20 minutter etter at du har begynt å innta mat, uavhengig av hvor mye mat du spiser.

LES OGSÅ: – Ikke spis det samme hver dag

20 MINUTTER: Det tar minst 20 minutter fra du har begynt å spise et måltid - som dette, til du begynner å merke metthetsfølelsen.  Foto: All Over Press
20 MINUTTER: Det tar minst 20 minutter fra du har begynt å spise et måltid - som dette, til du begynner å merke metthetsfølelsen. Foto: All Over Press Vis mer

Ikke sluk maten

Ofte er det sånn at jo mer sulten du er, jo fortere vil du spise. Er du skrubbsulten, kan du oppleve å spise mer enn du egentlig ønsker fordi du «kaster i deg maten».

– Men er det da den uimotståelige sultfølelsen, eller det forsinkede metthetssignalet som bidrar til at du eventuelt spiser for mye? spør ernæringsfysiologen:

– Jeg tror at et regelmessig måltidsmønster forebygger at du spiser fort og dermed mye.

Også er det en fordel til:

– Å spise sakte tillater at man drikker mer under måltidet.
Vann er unektelig bra for deg i seg selv, og det kan også gi deg en økt metthetsfølelse.





Hvor sakte bør du spise?

Ifølge Walaas Lindvig er det vanskelig å si akkurat hvor lang tid du bør bruke på å spise, men hun har likevel noen gode råd.

– Det er vanskelig å gi et tidsaspekt på hvor lenge det ideelle måltidet bør vare. Mitt viktigste budskap vil være at det bør vare lenge nok til at man får tygget all maten man spiser godt, sier hun:

– Med dette mener jeg at du gjerne kan tygge maten til den er en fin puré eller masse i munnen uten store matbiter.

Ved å tygge maten godt og dermed også spise sakte, bidrar du (allerede i munnen) til at maten fordøyes bedre. Spyttet inneholder fordøyelsesenzymer, akkurat som magesaften gjør, og ved å tygge maten godt begynner nedbrytningen av næringsstoffene allerede i munnen.

Sliter du med luft i magen?

Bruker du god tid på spisingen, blir matbitene veldig små når de svelges. Dette er også bra for resten av fordøyelsesprosessen.

– I tillegg har mange som spiser fort en tendens til å svelge luft når de spiser, og dette kan bidra til raping og oppblåsthet i etterkant av måltidet.

– Derfor kan det absolutt lønne seg å spise sakte, i kontekst av å tygge maten godt. Spesielt personer med irritabel tarm eller urolig mage med mye gassdannelse kan ha nytte av å tygge maten godt når de spiser, sier Walaas Lindvig.

LÆRER AV BARNA: Skuespiller og programleder Alison Sweeney prøver å spise saktere og ser til barna for inspirasjon.  Foto: All Over Press
LÆRER AV BARNA: Skuespiller og programleder Alison Sweeney prøver å spise saktere og ser til barna for inspirasjon. Foto: All Over Press Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop