SÅ VARMT BØR DET VÆRE: For en bedre søvnkvalitet må kroppen nå en bestemt temperatur, den mest idelle temperaturen for å hjelpe kroppen på vei er mellom 18 og 22 grader.  Foto: Thinkstock
SÅ VARMT BØR DET VÆRE: For en bedre søvnkvalitet må kroppen nå en bestemt temperatur, den mest idelle temperaturen for å hjelpe kroppen på vei er mellom 18 og 22 grader. Foto: ThinkstockVis mer

Søvn

Så varmt bør det være på soverommet

Er det for kaldt kan det påvirke nattesøvnen din.

Du er sikkert kjent med at for lite søvn har en enorm innvirkning på både humør, livskvalitet, produktivitet og arbeidsevne.

Føler du deg uthvilt på jobben, har du antagelig fått nok hvile på puta i løpet av natten, og mens noen klarer seg med seks timer, trenger andre ni timer eller mer.

Nøyaktig hvor mye søvn du trenger varierer fra person til person, men kvaliteten på søvnen er ofte minst like viktig som antall timer.

LES OGSÅ: Skjønnhetsstipset som aldri svikter

Ha riktig temperatur på soverommet

For at du skal få noen kvalitetstimer på puta er det viktig å legge til rette for det, og en av tingene som kan spille inn på nattesøvnen din er temperaturen på soverommet.

For selv om du kanskje svettet bort nettene i sommermånedene, er det minst like vanskelig å finne riktig temperatur på vinteren.

Riktignok er det litt lettere å få sove nå som mørket faller på litt tidligere, men hvis soverommet ditt er iskaldt eller glohett kan det ødelegge søvnen din, skriver Fit Sugar (Ekstern lenke).

For at du lettere skal svinne hen til drømmeland må nemlig kroppen nå en bestemt temperatur, og den mest idelle temperaturen for å hjelpe kroppen på vei er mellom 18 og 22 grader.

LES OGSÅ: Vinterens mest trendy soverom

Slik får du det til

Det kan imidlertid være lettere sagt enn gjort å oppnå den perfekte temperatur hvis du har en gammel leilighet som trekker, og en varmeovn som har to nivåer å velge mellom; max og min.

Forhåpentligvis har du et litt bedre utgangspunkt, men for at du skal få et soverom som har frisk luft og riktig temperatur, kan du prøve noen av disse tipsene:

  • Behold radiatoren på, men la vinduet stå på gløtt og sett på en liten vifte. Nei du skal egentlig ikke fyre til kråka, men dette kan bidra til å sirkulere luften bedre, slik at temperaturen blir mer behagelig.

  • Hvis du har et hus som i utgangspunktet er kaldt, bør du gå til innkjøp av en sikker radiator som kan stå på mens du sover. Eventuelt får du også kjøpt elektriske varmetepper som kan varme opp sengen før du legger deg.

  • Sørg for at temperaturen på soverommet ikke faller under 18 grader. Hvis partneren din gjerne vil ha det kaldt, ta på deg noen gode sokker og en t-skjorte så du ikke fryser.
    LES OGSÅ: Sliter du med å få sove?

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: