FRISTER: Å holde seg til en diett kan være vanskelig i utgangspunktet, men noen ganger kan de du bor sammen med gjøre det enda vanskeligere. Foto: lightwavemedia - Fotolia
FRISTER: Å holde seg til en diett kan være vanskelig i utgangspunktet, men noen ganger kan de du bor sammen med gjøre det enda vanskeligere. Foto: lightwavemedia - Fotolia Vis mer

Kostholdsplan

Saboterer han dietten din?

Når du vil ha cottage cheese og han vil ha sjokolade.

Publisert

KK.NO: Du vil ha rugbrød, han vil gjerne ha loff. Du vil ha laks og grønnsaker, han vil gjerne ha biff og bernaise. Kjenner du deg igjen?

Å holde seg til en diett kan være vanskelig i utgangspunktet. Dersom du i tillegg har en samboer som gjerne vil kose seg med de deiligste kalorier til enhver tid så er det fort gjort å gå på en kalori-smell. Spesielt hvis dere spiser mange av måltidene sammen.

Drar han i tillegg fram potetgullposen eller sjokoladeplaten til kveldens tv-kos, så er risikoen stor for at du plutselig finner hånden din langt ned i posen før kvelden er omme.

Mens menn oftere ønsker å gå opp i vekt, er vi kvinner mer opptatt av å kvitte oss med noen kilo. Men hvordan kan man egentlig balansere disse hverdagsutfordringene uten å ødelegge for den andre part?

LES OGSÅ: Slankeprodukter kan gjøre deg sukkeravhengig

Et vanlig dilemma

Selv om det i bunn og grunn er ditt eget ansvar å passe på hva du spiser, så kan menneskene rundt deg gjøre det vanskeligere for deg. Menn trenger gjerne et høyere inntak av mat i løpet av dagen enn det kvinner gjør, og dersom han trener styrke i tillegg er sjansen stor for at han ønsker å gå opp i vekt.

Det passer seg altså ikke å prakke dietten din på samboer og alle andre i familien, med mindre det var planen i utgangspunktet, men det er likevel lov å be om litt støtte fra de du er glad i.

FORSKJELLER: Bare salat, supper og juice? Jo særere dietten din er, jo vanskeligere er det å få med partneren. Spis heller sunt og balansert sammen. Foto: Neil Guegan
FORSKJELLER: Bare salat, supper og juice? Jo særere dietten din er, jo vanskeligere er det å få med partneren. Spis heller sunt og balansert sammen. Foto: Neil Guegan Vis mer

Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, har tidligere sagt til KK.no at det aller lureste du kan gjøre, er å be kjæresten (og eventuelt familien) om hjelp. Kanskje kan han spise godteriet sitt når du ikke er tilstede, eller kanskje kan dere få noen nye sunne vaner sammen.

Også ernæringsbiolog og en av ekspertene på BraMat.no, Lise von Krogh, er enig i at dette kan være en vanskelig situasjon å løse.

– Å ikke la seg påvirke negativt av matvanene til samboeren er svært utfordrende. Dette er gjerne tilfellet dersom kun den ene ønsker å legge om til en sunnere livsstil, eller må tilpasse kostholdet med tanke på allergier og når dere har ulike energibehov, sier hun til KK.no.

Hun har likevel 4 gode råd til hvordan du lettere kan holde deg til din sunne livsstil:

1. Ta kontrollen på matlagingen

Fiber og kli, overkokte grønnsaker og tørr fiskefilet uten saus er kanskje det han tenker på når du sier «sunn mat». Det er en vanlig misoppfatning at sunn mat må smake kjedelig, derfor kan det kanskje være en idé å demonstrere for partneren din at det slett ikke trenger å være slik.  

– Lag mat som smaker godt! Målet må jo være å få den andre til å spise samme maten som deg. Å legge inn ekstra innsats i god matlaging er smart. Mat kan være både sunt og godt, sier von Krogh.

LES OGSÅ: Bli matsmart på fire uker

KJEDELIG? Det er en vanlig misoppfatning at sunn mat må smake kjedelig. Ta kontrollen på kjøkkenet og bevis at det ikke trenger å være slik. Foto: Scanpix/NTB
KJEDELIG? Det er en vanlig misoppfatning at sunn mat må smake kjedelig. Ta kontrollen på kjøkkenet og bevis at det ikke trenger å være slik. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

2. Ha et «normalt» sunt kosthold

Babymatdiett, suppediett eller juicedietter? Det finnes mange pussige slankekurer og dietter ute og går, og dersom du har tenkt til å prøve deg på en av dem kan du bare glemme å få med deg partneren. 
– Dine matvaner bør heller ikke være alt for sære slik at du ikke får med deg den andre. Prøv å finne et slags sunt og balansert kompromiss, forteller hun. 

3. Inkluder den andre

– Å finne matvarer og retter som begge liker vil gjøre det enklere å leve sunt sammen med en annen som ikke har det samme fokuset. Lag måltider som inneholder retter som begge liker å spise og så kan du også ha noen spesielle sideretter som ikke alle liker, anbefaler ernæringseksperten. 

LES OGSÅ: Lavkarbo er bedre enn fettredusert diett

KOS: Kjøp inn mesteparten av maten selv og ta kontrollen på kjøkkenet. Men husk også på å inkludere partneren din ved å velge retter og matvarer som begge liker. Foto: Apel, Scsnpix/NTB
KOS: Kjøp inn mesteparten av maten selv og ta kontrollen på kjøkkenet. Men husk også på å inkludere partneren din ved å velge retter og matvarer som begge liker. Foto: Apel, Scsnpix/NTB Vis mer

4. Ta kontroll på handlingen

– Dersom du tar føringen i mat som handles inn, så kan du til en viss grad styre det en andre spiser også. Dette er nok en sleip strategi, men det funker nok bedre enn å mase på den andre om å ikke spise ditten og heller spise datten, forklarer hun. 

Sørg for at det meste at maten på kjøkkenet er mer av det sunnere slaget og begrens utvalget av usunne matvarer. 

– Ulempen er nok at du kommer til å bruke mer tid på å handle mat og lage mat enn den andre. Men noen ganger er det kanskje den beste løsningen om du selv skal kunne leve sunnere med eller uten den andre.

Og sist, men ikke minst anbefaler von Krogh at du er standhaftig! Endring vil alltid ta litt tid.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer