GJØR VEKTNEDGANGEN VANSKELIGERE: Det kan være vanskelig å gå ned i vekt, dersom partneren din spiser større porsjoner og mer usunt enn deg, og ikke har noen planer om å endre på dette. Da er det viktig med viljestyrke og klare mål. Foto: Syda Productions - Fotolia
GJØR VEKTNEDGANGEN VANSKELIGERE: Det kan være vanskelig å gå ned i vekt, dersom partneren din spiser større porsjoner og mer usunt enn deg, og ikke har noen planer om å endre på dette. Da er det viktig med viljestyrke og klare mål. Foto: Syda Productions - Fotolia
Slanking

«Saboterer» kjæresten slankingen din?

Det er vanskelig å stå imot godsakene når han spiser som før.

For mange av oss er januar en måned der helse og sunnhet står i fokus, og etter en jul med mye fet og kaloririk mat er det sikkert en del som ønsker å gå ned i vekt og stramme opp kroppen litt.

Den enkleste måten å få til dette på, er rett og slett å kutte ned på matinntaket, spise sunnere (mer grønnsaker, frukt og rene matvarer) og være mer fysisk aktiv. Likevel kan dette være lettere sagt enn gjort, i hvert fall hvis du er i et forhold og kanskje har en familie.

Verken kjæresten/mannen eller familien din skal måtte påvirkes av dine ønsker om en sunnere livsstil, så fremt dette ikke er en avgjørelse hele familien – eller din bedre halvdel, tar en aktiv del i.

LES OGSÅ: Dette bør du egentlig veie

EKSPERTEN: Jeanette Roede er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr
EKSPERTEN: Jeanette Roede er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr Vis mer

Gutta spiser gjerne mer

For mange par kan det imidlertid være vanskelig å få til et normalt matmønster, når den ene av dere ønsker å gå ned i vekt, mens den andre opprettholder det tidligere matmønsteret.





Det er en kjensgjerning at menn gjerne trenger et høyere kaloriinntak enn kvinner, og særlig yngre menn har en tendens til å spise langt mer – og gjerne litt mer usunt, enn det en del kvinner gjør.

Bor du sammen med din kjære, og han sitter og skuffer i seg potetgull og sjokolade flere ganger i uken, sier det seg selv at det kan bli vanskelig for deg å stå imot fristelsen. Det samme gjelder hvis han helst vil ha biff og fløtegratinerte poteter til middag, mens du egentlig hadde tenkt deg en enkel kyllingsalat.

Spørsmålet er hvordan du likevel kan nå målene dine, uten at kjæresten nødvendigvis må påvirkes av det (hvis ikke han også ønsker en sunnere livsstil da – i så fall må dere planlegge det sammen).

LES OGSÅ: Derfor veier veltrente mer

PLANLEGG MÅLTIDENE DINE: Lag en klar plan over måltidene dine - altså HVA du skal spise og NÅR du skal spise det. Skal du spise middag med din kjære, så bestem deg for hva dere skal lage og hvor stor porsjon du skal ta FØR du starter med matlagingen. Foto: Picture-Factory - Fotolia
PLANLEGG MÅLTIDENE DINE: Lag en klar plan over måltidene dine - altså HVA du skal spise og NÅR du skal spise det. Skal du spise middag med din kjære, så bestem deg for hva dere skal lage og hvor stor porsjon du skal ta FØR du starter med matlagingen. Foto: Picture-Factory - Fotolia Vis mer

Ikke kjøp inn snopet hans

Ifølge Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, er planlegging alfa og omega i dette tilfellet.






- Det som er viktig, er at du legger en klar plan for vektnedgangen din, uavhengig av mannen og familien, hvis ikke de skal være med på prosessen. DU bestemmer over deg, sier hun til KK.no:

- Så hvis kjæresten din ønsker å spise mat du ikke skal ha, som snacks og snop, så bør du i hvert fall ikke være den som handler dette inn til ham. Det kan han gjøre selv. Da unngår du den første fristelsen.

- Legg også en plan over måltidene dine. Bestem deg for akkurat hvor mye du skal spise, uavhengig av ham. Det samme gjelder for helgekosen. Det kan være litt vanskelig de første dagene, men veldig snart blir det dette du foretrekker. Det er lurt å visualisere det du skal spise på forhånd. Forbered deg på fristelsene som vil stå fremme, da blir det nemlig lettere å stå imot, forklarer eksperten.

HA DIN EGEN SKÅL: Lag din egen godisskål på lørdagskvelden, fremfor å dele en eller flere store skåler med kjæresten. Foto: Yanik Chauvin - Fotolia
HA DIN EGEN SKÅL: Lag din egen godisskål på lørdagskvelden, fremfor å dele en eller flere store skåler med kjæresten. Foto: Yanik Chauvin - Fotolia Vis mer

Ha din egen godisskål

Dette kan høres greit ut i hverdagen, men så sitter dere der på lørdagskvelden, med fire skåler potetgull, nøtter og ulik sjokkis foran dere – som han har handlet inn.

Hva gjør du da?






- Alle fortjener å unne seg noe godt i blant, og det er helt greit når du skal ned i vekt også. Det som er viktig er å bestemme seg på forhånd for hvor mye du skal unne deg, og så kose deg skikkelig med det, sier Roede:

- I stedet for å ha en stor skål dere deler, så kan det også være lurt at du lager din egen skål.

- Problemet med snacks og snop er nemlig at det er så vanskelig å stoppe, fordi det trigger hjernens velværesenter og dermed ønsket om mer uten å bli mett. Hvis du har din egen skål, så er det vanskeligere å spise mer når den først er blitt tom.

LES OGSÅ: Ta en halv avokado med lunsjen

BE OM HJELP: Det lønner seg å være åpen med partneren din - be han gjerne om hjelp dersom du har mål om å gå ned i vekt. Det er vanskelig for ham å ikke ta deg seriøst da. Foto: colourbox.com
BE OM HJELP: Det lønner seg å være åpen med partneren din - be han gjerne om hjelp dersom du har mål om å gå ned i vekt. Det er vanskelig for ham å ikke ta deg seriøst da. Foto: colourbox.com Vis mer

Be partneren om hjelp

Ifølge ernærings- og slankeeksperten er det likevel én ting som er viktigere enn alt annet, om du i et parforhold skal ha suksess med vektnedgangen din:






- Det aller lureste du kan gjøre, er å be kjæresten (og eventuelt familien) om hjelp. Hvis du forklarer situasjonen for ham – at du ønsker å leve sunnere og lettere, blir det mye enklere for ham å ta hensyn til deg og dine ønsker. Du kan for eksempel spørre om han kan spise godteriet sitt når ikke du er tilstede, eller om dere kanskje kan få noen nye sunne vaner sammen. Dere kan jo også planlegge i forkant hvor mye dere skal spise/drikke, forklarer Roede:

- Et annet godt råd er å alltid være mett og ikke tørst før dere setter dere foran godisskålen på lørdagskvelden. Er du veldig sulten eller tørst, blir du ekstra fort fysen, og da er det vanskelig å stå imot. Planlegg også når ditt neste måltid skal være, så kan du heller se frem til det.

LES OGSÅ: Så enkelt kan du spare 300 kcal per måltid

UNNGÅ KJÆRESTEKILOENE: Istedet for å gjøre mat og tv-titting til en kose-vane kan det være lurt å gjøre noe helt annet sammen- og gjerne noe fysisk aktivt. Foto: blas - Fotolia
UNNGÅ KJÆRESTEKILOENE: Istedet for å gjøre mat og tv-titting til en kose-vane kan det være lurt å gjøre noe helt annet sammen- og gjerne noe fysisk aktivt. Foto: blas - Fotolia Vis mer

Unngå kjærestekiloene

«Kjærestekilo» er også et velkjent fenomen, og dersom du ønsker å unngå disse har eksperten følgende råd:






- For å unngå kjærestekiloene, så er det viktig at dere tar en prat om hvordan dere vil at dere to skal ha det sammen. Det å kose seg sammen trenger ikke alltid være synonymt med god mat og tv-titting. Det var jo ikke derfor dere ble sammen; for å spise mat. Dere ble jo interessert i den andre på grunn av den personen han/hun er. Prøv å opprettholde det dere gjorde i begynnelsen av forholdet, da mat kanskje ikke stod så høyt på agendaen. Og finn gjerne nye, hyggelige ting dere kan gjøre sammen, gjerne noe litt fysisk, sier hun:

- Sist, men ikke minst lønner det seg å snakke åpnet om dette med vekt, helse og hvordan man ønsker å ha det. Ofte kan det være litt tabulagt, men det er mye enklere å opprettholde den livsstilen man ønsker hvis man planlegger det med sin kjære. undefined
Til forsiden