VERDENS DYRESTE: Safran beskrives som «verdens dyreste krydder» og koster opp mot 35.000 kroner per kilo. Likevel er dette krydderet både sunt og godt, og små doser anbefales.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VERDENS DYRESTE: Safran beskrives som «verdens dyreste krydder» og koster opp mot 35.000 kroner per kilo. Likevel er dette krydderet både sunt og godt, og små doser anbefales. Foto: Getty Images/iStockphotoVis mer

Krydder

Safran - krydderet med uante helseeffekter

«Verdens dyreste krydder» er bra for synet, motvirker kreft og bekjemper depresjon.

Du kjenner nok til det – safran – det gule krydderet som gir den herlige smaken og fargen til retter som paella, bouillabaisse og risotto.

Her i Norden brukes safran mest i baking, som for eksempel i lussekatter, og siden krydderet er så dyrt (det omtales faktisk som verdens dyreste krydder), erstattes det ofte av gurkemeie.

Det de fleste av oss imidlertid ikke er klar over, er at det gule krydderet, som dyrkes i Vest-Asia, Hellas, Iran og Spania, har langt flere positive egenskaper enn herlig smak og farge, skriver The Telegraph på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Urter som brukes som medisin

GODT OG BRA: Safran sies å kunne motvirke kreft, bekjempe depresjon og skal også være bra for synet og kolesterol.
GODT OG BRA: Safran sies å kunne motvirke kreft, bekjempe depresjon og skal også være bra for synet og kolesterol. Vis mer

Kreft, depresjon og syn






Safran har siden gammelt av vært brukt i medisin, parfymeproduksjon og til farging av stoff. I tillegg har det vært kjent som et beroligende middel, som også kan virke krampeløsende.

Studier har også vist at safran kan motvirke kreft, da det inneholder stoffene safranal, crocin og picocrocin, som har vist seg å hemme veksten av kreftceller hos mus og mennesker.

I tillegg til at krydderet har en beroligende effekt, har safran-te også blitt brukt i behandling av depresjon. Det har nemlig vært rapportert at det å drikke store mengder safran-te, har ført til at folk har fått en økt følelse av glede og lykke.

Safran har tradisjonelt blitt brukt til å forbedre blodsirkulasjon og behandle blåmerker i kinesisk medisin. Det skyhøye inneholder av riboflavin (safran er faktisk planten med det høyeste innholdet av dette), kan også være med på å senke kolesterolet, samt være effektiv i behandling av leddgikt og artrose.

Safranal, som er et av stoffene i safran, er også er god antioksidant og viktig for cellene. I tillegg har studier vist at safran kan være svært effektivt for å hindre utviklingen av aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD) eller forkalkning på netthinnen - en øyesykdom som særlig rammer personer over 70 år.

Sykdommen er den hyppigste årsaken til redusert lesesyn hos eldre.

LES OGSÅ: Matvarer med smarte bonuseffekter

PAELLA: Den spanske nasjonalretten inneholder safran, og smaker herlig.
PAELLA: Den spanske nasjonalretten inneholder safran, og smaker herlig. Vis mer

Vær obs






Safran i store mengder kan være giftig. «Heldigvis» er prisen (cirka 35 000 kroner per kilogram!!) såpass stiv at det skal vanskelig gjøres å overdrive inntaket. I tillegg vil for store doser av krydderet ikke smake spesielt godt i maten.

Ifølge Urtekilden.no (ekstern lenke) er det til nå ikke dokumentert noen risiko ved bruk av safran som krydder og fargestoff i matlagingen i daglige doser opp til 1,5 gram. En høyere dose enn dette frarådes på det sterkeste, da det kan være abortfremkallende (over 10 gram) og til og med dødelig (over 20 gram).

Er du i utlandet og har planer om å kjøpe safran, bør du også være litt ekstra påpasselig, da gurkemeie ofte kan bli solgt som safran. For å sikre deg mot kjøp av forfalskninger anbefales det derfor å kjøpe hel safran, ikke safranpulver.

Denne kan du male selv (husk anbefalte doser) og bruke i maten. Ønsker du å bruke det som fargeemne til ris eller kylling, kan du helle den malte safranen i litt varmt vann eller buljong og la det trekke i opp mot 30 minutter.

OPPSKRIFT-TIPS: Salmalaks med safranris

OPPSKRIFT: Salmalaks med safranris er et godt middagsalternativ.  Foto: Per Ervland
OPPSKRIFT: Salmalaks med safranris er et godt middagsalternativ. Foto: Per Ervland Vis mer

Krydder som er bra for helsen:






Chili

Den heite, røde er både elsket og fryktet på grunn av den sterke smaken. Chili inneholder mange antioksidanter som C-vitamin og betakaroten, og skal ha positiv effekt på blodtrykk og kolesterol.
I de kommende pollen-tider kan chili være en kjær hjelper. Den kan rett og slett lindre lidelser som tette bihuler og luftveier. Chili er dessuten bra for fordøyelsen, og så kan den sette fart på forbrenningen. Hva med Salma-laks og rouillesaus med chili til middag?
Det sterke krydderet er en allsidig smakstilsetning, og kan brukes i et utall av kombinasjoner. Som lett dryss over brødskiva, en sterk effekt i en salat eller som kraftig smak i pasta-, kjøtt-, eller fiskeretter.

LES OGSÅ: Maten du blir pen av

Persille

Denne krydderurten er full av jern, er bra mot blære- og urinveislidelser, og er full av mineraler. Dryss en god håndfull over middagen.
Persille er også kjent for å hjelpe mot hviløksånde. La alltid persille følge hvitløksretten du har laget til middag. I det friske sommerkjøkkenet kommer persillen særlig til sin rett.

Ingefær

Den knudrete roten er et sant vidundermiddel. Den viser seg å ha god effekt på forkjølelse, kvalme og mageproblemer. Til og med hovne øyelokk gir opp. Den smaker godt, kraftig og friskt, og er en fast ingrediens i asiatisk mat.
Ingefær kan også dempe irritasjoner og betennelser i kroppen, og kan dermed også virke helende på hudproblemer som akne og psoriasis.
Ingefær kan fås som kosttilskudd, pulver, syltet, marinert, flytende og så videre. Men den enkleste måten å dra nytte av ingefærens velsignelser, er å rive den rå ned i kokende vann, tilsette litt honning, og drikke bladingen som te. Ved siden av kan du jo servere disse ingefærhjertene? Eller kanskje denne deilige desserten med ingefær.

LES OGSÅ: Guide for gravide

Basilikum

Som mange andre krydderurter er basilikum full av C-vitamin, og den kan hjelpe mot hoste og fordøyelsesbesvær.
Basilikum skal etter sigende også stimulere sexlysten og sågår gjøre deg mer fruktbar. Forsøk en enkel forrett bestående av tomatskriver blandet med skiver av fersk mozarellaost, toppet med nykvernet pepper og fersk basilikum. Eller har du mer lyst på basilikum i selskap med pasta?
Basilikum er en klassiker både i det europeiske og det asiatiske kjøkkenet.
Krydderurten fungerer bra til både pizza og dessert, men den egner seg også godt som hovedingrediens, for eksempel i en herlig grønn pesto Genovese.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise umami

Timian

Som basilikum er timian bra for mage og hals. Den kan hjelpe hvis du føler seg hoven, lider av forstoppelse eller mangler energi.

Hvitløk

Den hvite løken har blodfortynnende effekt, og forebygger forkalkning og blodpropper. Hvitløk kan bidra til å senke blodtrykket, kolesterolet i blodet og den morvirker sopp i tarmen. Mange mistenker også at hvitløk har en minskende effekt på kreftfremkallende stoffer.
Hvitløk er rik på antioksidanter, som har en bevarende effekt på kroppen, og den stimulerer immunsystemet. Eneste bivirkning som vi kjenner til, er en litt kraftig lukt.

LES OGSÅ: Denne maten forbrenner fett

Karri

Karri er et blandingskrydder. Det kan være helt opp til 20 forskjellige krydder i en enkelt blanding; gurkemeie, ingefær, kanel, koriander, nellik, muskatnøtt, safran, sennep, sesamfrø, cayenne og valmuefrø.
Det gule fargestoffet i karri, som stammer fra gurkemeie, kan brukes som middel mot kreft. Der har vi jo en god grunn til å krydre maten. Karri smaker godt, og gir kroppen varme.
Her er en god oppskrift på kamskjell og karri.

LES OGSÅ: Kanel kan gi leverskader





Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: