<strong>SAFT:</strong> Selv om du blander ut drikken med vann, er det ikke så mye bedre enn brus - faktisk inneholder kun  én desiliter omkring 10-12 gram sukker. Til sammenligning inneholder brus 10 gram per desiliter.  Foto: kirillica - Fotolia
SAFT: Selv om du blander ut drikken med vann, er det ikke så mye bedre enn brus - faktisk inneholder kun én desiliter omkring 10-12 gram sukker. Til sammenligning inneholder brus 10 gram per desiliter. Foto: kirillica - Fotolia Vis mer

Sukker

Saft er ikke bedre enn brus

Inneholder like mye eller mer sukker.

Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert fått med deg at du ikke skal drikke for mye brus?

Som ernæringseksperter tidligere har uttalt er ikke brus en tørstedrikk, og faktisk inneholder bare en halv liter cola omkring 25 sukkerbiter.

Studier viser i tillegg at inntak av for mye sukker øker risikoen for kreft - spesielt mage- og tarmkreft.

Det er imidlertid ikke bare brus som er en stor kilde til sukker.

Det er også en rekke andre drikkevarer som inneholder mye sukker, enkelte nesten mer enn brus - blant annet saft.





Inneholder 10-12 gram sukker per desiliter

– Noe mange ikke er klar over, er at husholdningssaft inneholder like mye - hvis ikke mer, sukker enn brus, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

Hun kan fortelle at brus inneholder cirka 10 gram sukker per desiliter, mens saft inneholder mellom 10-12 gram.

Nå tenker du kanskje at du tross alt blander den ut med vann, men faktisk gjelder dette ferdigblandet saft.

– Mange tenker at det ikke er så veldig farlig hvis de drikker saft siden det hovedsakelig inneholder vann. Men det er faktisk like mye vann i brus, forskjellen er bare at vannet i brusen er tilsatt før den tappes på flasker, sier Sundfør.

– Et glass til grøten gjør ikke noe, men hvis du drikker saft hver dag bør du heller velge de variantene som er uten sukker.

LES OGSÅ: Faller du for denne førjulsfristelsen?

<strong>PÅ VEI NED:</strong> Ifølge helsedirektoratet er sukkerintaket blant nordmenn på vei ned. Likevel er det viktig å tenke over de typiske kildene.  Foto: bit24 - Fotolia
PÅ VEI NED: Ifølge helsedirektoratet er sukkerintaket blant nordmenn på vei ned. Likevel er det viktig å tenke over de typiske kildene. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Sukkerinntaket blant nordmenn på vei ned

Ifølge Helsedirektoratet er sukkerinntaket blant nordmenn i ferd med å gå nedover.

I de nasjonale kostholdsundersøkelsene har andelen av kostens energiinnhold som kommer fra sukker ligget på rundt 7-10 prosent blant voksne og 11-18 prosent blant barn og ungdom de siste tyve årene.





De anbefaler at inntaket av sukker begrenses til 10 prosent av kostens energiinnhold.

Det er nok trygt å si at en del av sukkerinnholdet til nordmenn - hvert fall fra sukkerholdige drikker, er erstattet med kunstige søtstoffer, som i stor grad også finnes i saft.

– Saft uten sukker inneholder kunstige søtstoffer på lik linje med lettbrus.

LES OGSÅ: Trikset som baksten saftigere

<strong>SUKKERBOMBE:</strong> Brus er kjent for å innholde mye sukker, men det er slett ikke den eneste kilden.  Foto: Getty Images
SUKKERBOMBE: Brus er kjent for å innholde mye sukker, men det er slett ikke den eneste kilden. Foto: Getty Images Vis mer

Bidrar med mye tomme kalorier

Ikke bare inneholder drikker som brus og saft mye sukker, men det er også en stor kilde til tomme kalorier.

– Studier viser at du spiser akkurat like mye mat når du drikker noe som inneholder mye sukker eller kalorier - som når du drikker vann, som gjør at du tilfører måltidet mye unødvendige kalorier , sier Sundfør.

Og sammen med sukker blir det en god del kalorier.

For eksempel kan en enkel margarita bidra med 740 kilokalorier, som begynner å nærme seg halvparten av det totale dagsbehovet av kalorier for en gjennomsnittlig kvinne.

Sukkerholdig brus inneholder cirka 220 kilokalorier per halvliter, mens saft inneholder rundt 230 kilokalorier per halvliter.





Du trenger ikke kutte ut saften helt

Nå er det imidlertid ikke slik at vi skal bli helt hysteriske og kutte saftinntaket helt.

Så fremt du er sunn, frisk og aktiv, er det nemlig ikke særlig skadelig med et glass saft (med eller uten sukker) i ny og ne.

– Friske mennesker med en aktiv livsstil kan gjerne drikke sukkersøtet saft så vel som de andre alternativene, så lenge det er med måte. Noen ganger kan det for eksempel være nyttig å drikke saft under utholdenhetsaktiviteter, har klinisk ernæringsfysiolog, Henriette Walaas Lindvig, tidligere uttalt til KK.no.

Er du opptatt av å holde vekten og unngå unødig sukkerskade på tennene kan det imidlertid være greit å velge den sukkerreduserte safttypen – så fremt du ikke drikker veldig mye.

– Uansett om det er sukkersøtet, delvis sukkersøtet eller kunstig søtet saft, er vann den beste tørstedrikken, sier hun.

<strong>MY SUKKER:</strong> Selv om saft i hovedsak inneholder vann, er det en stor kilde til sukker.  Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia
MY SUKKER: Selv om saft i hovedsak inneholder vann, er det en stor kilde til sukker. Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer