VÆR OBS: Det kan være lurt å være litt påpasselig med saftdrikkingen, og da særlig saft som inneholder sukker. Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig kan nemlig en del saftvarianter inneholde like mye sukker som brus.  Foto: Getty Images
VÆR OBS: Det kan være lurt å være litt påpasselig med saftdrikkingen, og da særlig saft som inneholder sukker. Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig kan nemlig en del saftvarianter inneholde like mye sukker som brus. Foto: Getty ImagesVis mer

Sukker

- Saft inneholder like mye sukker som brus

Høyt inntak øker også risiko for overvekt, tannråte og syreskade.

At for mye sukker ikke er bra for helsen er en kjent sak, og ifølge Mattilsynet er sukkerinntaket i den norske befolkningen fortsatt for høyt, står det på Matportalen.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe brusen

Overvekt, tannråte og syreskade

Én av grunnene til at vi får i oss for mye sukker er det høye forbruket av sukkerholdige leskedrikker. Og nei, det er ikke bare Coca Cola og annen brus vi tenker på da.

Også fruktjuice inneholder en god del sukker, for ikke å snakke om saft.

Sukkerholdig saft (samt brus og juice) øker nemlig inntaket av risikoen for overvekt, tannråte og syreskade på tennene, og særlig barn og ungdom – som gjerne drikker mye saft, er i den største risikogruppen.

I disse dager finnes det også en rekke saftprodukter med mindre eller null tilsatt sukker. I motsetning til «vanlig» saft, som for eksempel husholdningssaft, har disse safttypene fått kritikk for å inneholde e-stoffer og andre søtningsmidler som ikke er spesielt gunstige for helsen, og for høyt inntak av disse produktene anbefales heller ikke.

LES OGSÅ: Derfor bør alle kvinner kutte ned på sukkerholdige drikker

Inneholder like mye sukker

Som du skjønner er det ikke alltid så lett å vite hva slags drikke som er «sunnest», og mens noen velger å kutte kalorier og sukkerinnhold med sukkerfri saft, er det de av oss som vegrer seg mot e-stoffer og derfor heller velger de mer naturlige, sukkerholdige variantene.

Spørsmålet mange sikkert ønsker svar på, er imidlertid hva ernæringseksperter egentlig regner som «best», og om det er ok for friske og aktive mennesker å ta seg et glass saft (med eller uten sukker) iblant?

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som også er en av ekspertene på Lommelegen.no, bør de fleste av oss prøve å kutte ned på saftinntaket og heller drikke vann.

- Uansett om det er sukkersøtet, delvis sukkersøtet eller kunstig søtet saft, er vann den beste tørstedrikken, sier hun til KK.no:

- Ett glass saft kan også inneholde like mye sukker som et glass brus.

LES OGSÅ: Drikker du ofte noe av dette?

Cola versus husholdningssaft

At saft kan inneholde like mye sukker som brus er nok noe mange av oss ikke var klar over, og når KK.no ser over innholdet i to av de mest populære læskedrikkene i dag – vanlig Coca Cola og Lerums Originale Husholdningssaft viser det seg faktisk at sukkerinneholdet per glass er skremmende likt.

Mens Coca Cola inneholder 10,6 gram karbohydrater (sukkerinnhold) per 100 ml, inneholder husholdningssaften 11,6 gram karbohydrater, hvorav 10,2 gram er sukker.

Med andre ord – husholdningssaften, som er særlig populær blant barn og unge, er ikke nødvendigvis så mye sunnere enn brus.

Se den fulle innholdslisten nedenfor:

Lerums Originale Husholdningssaft
Innhold per 1 dl ferdig drikke:
Energi, kJ: 200
Energi, kcal: 47
Protein, g: 0,1
Karbohydrater, g: 11,6
Sukker, g: 10,2
Fett, g: 0,0

Vanlig Coca Cola
Innhold per 100 ml:
Energi, kJ: 180
Energi, kcal: 42
Protein, g: 0
Karbohydrater, g: 10,6
Fett, g: 0

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lettbrus

Drikk saft med måte

Nå er det imidlertid ikke slik at vi skal bli helt hysteriske og kutte saftinntaket helt. Så fremt du er sunn, frisk og aktiv, er det nemlig ikke særlig skadelig med et glass saft (med eller uten sukker) i ny og ne.

- Friske mennesker med en aktiv livsstil kan gjerne drikke sukkersøtet saft så vel som de andre alternativene, så lenge det er med måte. Noen ganger kan det for eksempel være nyttig å drikke saft under utholdenhetsaktiviteter, forklarer ernæringsfysiologen.

Er du opptatt av å holde vekten og unngå unødig sukkerskade på tennene kan det imidlertid være greit å velge den sukkerreduserte safttypen – så fremt du ikke drikker veldig mye.

Ifølge Mattilsynet er nemlig det norske folks inntak av søtstoffer fortsatt såpass lavt at det antas at inntak fra alle kilder (saft, brus, tyggis, pastiller etc.) ikke overstiger det som regnes som helsemessig trygt.

Matportalen.no (ekstern lenke) står det imidlertid at unntaket er søtstoffet acesulfam K, der de må vite mer om andre kilder før de kan konkludere helt sikkert i forhold til høykonsumentene, spesielt barn.

Også sukkerfri saft bør derfor drikkes med måte, og ifølge Walaas Lindvig er det flere grunner til det.

- Noen opplever faktisk at kunstig søtet saft gir oppblåsthet, forteller hun.

LES OGSÅ: En smoothie kan ødelegge dietten din

Ikke gi sukkerfri saft til små barn

Ernæringsfysiologen understreker også viktigheten med at du ikke gir små barn saft med kunstig søtningsstoffer.

- Barn under tre år bør ikke få kunstige søtningsstoffer. Mange gir barna sine Funlight uten å vite at det faktisk ikke anbefales, forklarer hun.

Grunnen til at Mattilsynet fraråder å gi drikke med søtningsstoffer til små barn, har sammenheng med vekt.

På grunn av lav kroppsvekt har små barn størst risiko for å overskride den mengden benzosyre som regnes som helsemessig trygg. I tillegg gjelder dette med søtningsstoffet acesulfam K, som nevnt lenger oppe i saken.

Før du gir barnet ditt saft, lønner det seg derfor å sjekke hva produktet inneholder ved å lese ingredienslisten. Alle ingredienser, inkludert tilsetningsstoffer, skal merkes i fallende orden etter vekt.

I tillegg skal tilsetningsstoffer være merket med klassebetegnelse, som angir hvilken funksjon det har i produktet, og spesifikt navn eller E-nummer. Søtstoffene har E-nummer 950-967.

LES OGSÅ: Brus øker risikoen for astma

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: