GRØNN OG SUNN?: Ikke nødvendigvis. Det finnes bedre alternativer enn den lysegrønne salaten. Foto: Colourbox
GRØNN OG SUNN?: Ikke nødvendigvis. Det finnes bedre alternativer enn den lysegrønne salaten. Foto: Colourbox Vis mer

Salat

Salat er ikke så sunt som du tror

Du må nemlig spise over 100 gram for at det skal telle som én av fem om dagen.

Publisert
Spiser du mye lysegrønn salat og tenker at det er sunt?

Det er det jo også, for salatblader inneholder veldig lite kalorier. MEN - du skal spise ganske mye av den for at salatporsjonen skal telle som en av fem om dagen.

Tre-fire blader som del av en sandwich eller slengt på hamburgeren teller rett og slett ikke. Du må spise 100 gram grønn salat for at det skal telle som en av de anbefalte fem daglige dosene av frukt og grønt.

LES OGSÅ: Spiser du nok frukt og grønt? Så mye er egentlig fem om dagen



SKARP OG SUNN: Ruccola gir en snert på salaten, og er full av vitaminer og mineraler. Foto: Getty Images/Hemera
SKARP OG SUNN: Ruccola gir en snert på salaten, og er full av vitaminer og mineraler. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Gå for de mørkere salatene

Hvis du først skal spise salat, bør du dessuten gå for salater i mørkere farge enn isbergsalat og rapidsalat. En generell regel er at jo mørkere salatbladene er i fargen, jo flere nyttige næringsstoffer inneholder de.

Det eneste unntaket er romanosalaten (den som brukes i cæsarsalat), for selv om den ikke er så veldig mørk i fargen, inneholder den mer vitaminer enn sine lysegrønne søstre.

Sjekk de fem sunneste salattypene i denne artikkelen.



VISSTE DU AT: Jo bitrere ruccolaen er, jo mer av de sunne næringsstoffene inneholder den?

Når du først skal lage deg en salat, så gjør den enda sunnere ved å ha i paprika, tomat, rødløk, reddiker, gulrot og andre sprø grønnsaker. Da blir salaten mer fristende, du blir mettere av den, og får i deg flere nyttige vitaminer og mineraler.

GRESK OG GODT: Gresk salat metter bra - og inneholder faktisk ikke salatblader i det hele tatt! Foto: Colourbox.com
GRESK OG GODT: Gresk salat metter bra - og inneholder faktisk ikke salatblader i det hele tatt! Foto: Colourbox.com Vis mer

Salat som hovedrett?

Hvis du vil ha salat til middag, bør du jazze den opp med ganske mye annet enn salatblader. Hvis ikke risikerer du å bli sulten igjen ganske raskt. Vær imidlertid obs på å ikke gå i salatfella og ha oppi ting som gjør salaten usunn.

Velg og vrak i friske grønnsaker, og ha også oppi kikerter, bønner eller linser. Disse får du kjøpt ferdigkokte på boks, så alt du trenger gjøre er å skylle dem av og ha dem i salaten.



Har du fetaost, fersk mozzarella eller en gulost i kjøleskapet kan du ha i dette også.

LES OGSÅ: Det er faktisk TO grunner til at du bør velge lettost

Vil du ha kjøtt i, er selvsagt kylling eller skinkebiter veldig enkle valg. Men husk at både laks, tunfisk, reker og biffstrimler også er godt i salaten. Strengt tatt er det bare fantasien som setter grenser.

Har du friske urter, så dryss disse over salaten for ekstra smak. Både oregano, basilikum, persille og timian er ypperlig til dette.

Dress den riktig

Når det gjelder dressing er det beste rådet å lage den selv. Ferdigkjøpte dressinger inneholder ofte mye salt og sukker (det gjelder spesielt de fettfrie). Lag den selv, så kan du kontrollere dette selv.

Den enkleste varianten er å helle over en god olivenolje (helst extra virgin), og krydre litt med salt og pepper. Har du hvitvinseddik eller balsamicoeddik, kan du gjerne ha noen dråper av dette over salaten, også.

Naturellyoghurt med finhakkede urter og litt salt og pepper er også en super dressing.





FIN MIKS: Bland gjerne flere salattyper for å gjøre smaken mer spennende.Her ser du Grøn og rød lollo og spinat. Den grønne lolloen er minst sunn. Foto: Colurbox
FIN MIKS: Bland gjerne flere salattyper for å gjøre smaken mer spennende.Her ser du Grøn og rød lollo og spinat. Den grønne lolloen er minst sunn. Foto: Colurbox Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer