TILBERED RIKTIG: For at salaten skal holde lengst mulig - også etter at du har tilsatt dressing, er det lurt å tilberede den riktig, og det kan være lurt å droppe kniven. Foto: Alliance - Fotolia
TILBERED RIKTIG: For at salaten skal holde lengst mulig - også etter at du har tilsatt dressing, er det lurt å tilberede den riktig, og det kan være lurt å droppe kniven. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Kosthold

Salaten bør rives, ikke skjæres

Sjekk hvorfor du bør droppe å bruke kniven.

Publisert

Salat er slett ikke bare kaninfor.

Sammen med fargerike grønnsaker og en solid proteinkilde kan salat være et deilig måltid i seg selv, men den gjør seg også godt ellers - for eksempel ved siden av grillmaten.

Men har du tenkt over hvordan du kutter opp salaten? Enkelte varianter skal nemlig ikke kuttes opp i det hele tatt.

LES OGSÅ: Den beste måten å grille fisk

Derfor er det bedre å rive

Dersom salaten skal stå på bordet en liten stund, er det et vanlig problem at den blir dvask på ganske kort tid - spesielt hvis du allerede har blandet inn dressingen. 

Dette kan du imidlertid unngå ved å tilberede den riktig.

DROPP KNIVEN: Noen typer salat bør du mye heller rive opp.  Foto: dusk - Fotolia
DROPP KNIVEN: Noen typer salat bør du mye heller rive opp. Foto: dusk - Fotolia Vis mer

Og ifølge Bama.no er det noen salatvarianter du ikke bør kutte opp, men heller rive. Hvis salaten kuttes med kniv, faller den raskere sammen når du vender inn dressingen.

I tillegg er det lettere å unngå brune kanter.

- Ved å følge salatens fibre vil den holde seg fin lengre, har Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent hos Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no), tidligere uttalt til KK.no.

SLIK GÅR DU FREM:

Bitre salattyper som sikori eller radicchio bør du imidlertid kutte opp - og ganske fint. Dette er for at de ikke skal bli for dominerende.

Finsnittet gir de både smak og konsistens i salaten.

LES OGSÅ: Slik ser du om avokadoen er moden

Slik blir salaten frisk igjen

Dersom salaten allerede har blitt dvask, er det imidlertid ingen krise. Ifølge Gulbrandsen kan du enkelt friske opp slapp salat med litt kaldt vann.

- Fyll kaldt vann i en bolle og legg all salaten oppi. La den ligge i et par minutter, så bør den være klar til bruk. Hvis salaten har blitt skikkelig slapp, kan du godt ha noen isbiter i vannet også. Det er slik at jo kaldere vann du har, jo bedre resultat oppnår du.

MÅ ALLTID SKYLLES: Selv om salaten ser ren ut, bør du skylle den før bruk for å unngå helsefarlige bakterier. I tillegg er det et smart triks hvis den har blitt litt slapp i fisken. Foto: kazoka303030 - Fotolia
MÅ ALLTID SKYLLES: Selv om salaten ser ren ut, bør du skylle den før bruk for å unngå helsefarlige bakterier. I tillegg er det et smart triks hvis den har blitt litt slapp i fisken. Foto: kazoka303030 - Fotolia Vis mer

Hun forklarer at hun selv gjør dette når salaten begynner å bli litt slapp, og at den raskt kvikner til igjen når den kommer i vann.

- Dette gjelder for de fleste grønnsaker egentlig, at de bør få ligge i kaldt vann før bruk.

Hun forteller at det også kan være lurt å legge salaten i kaldt vann før du legger den i kjøleskapet. Da holder den seg nemlig frisk og fin mye lenger.

- Mitt beste tips - uavhengig av hvilken salattype det er, å fjerne stilkfestet og legge den i kaldt vann med en gang du kommer hjem fra butikken. Før du legger den i kjøleskapet er det viktig at du sørger for at salaten er helt tør, for hvis ikke kan den fort råtne, sier hun.

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på en dag

Velg riktig salat

Dersom skal få besøk av mange, kan det være lurt å velge en salat som er litt mer robust, skriver Bama.no.

Disse holder seg bedre over tid - noe som er ideelt når man skal sitte til bords i flere timer, i tillegg til at de holder seg crispy selv etter at du har blandet inn dressingen.

VELG FARGERIKT: Selv om det ikke er så stor forskjell på næringsinnholdet i salat, vil du få mest ut av de som har sterke farger. Foto: bit24 - Fotolia
VELG FARGERIKT: Selv om det ikke er så stor forskjell på næringsinnholdet i salat, vil du få mest ut av de som har sterke farger. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Gode alternativer er blant annet romano, hjertesalat, crispi og bladspinat.

Det er også lurt å velge riktig salat basert på næringsinnhold - for eksempel er det ikke spesielt mye næring i isbergsalat.

– Bladgrønnsaker inneholder antioksidanter, og desto mørkere variant du velger, desto mer antioksidanter vil den sannsynlig inneholde, har klinisk ernæringsfysiolog Lise von Krogh, tidligere uttalt til KK.no.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer