Salt

Salt er «trygt» å spise igjen

Ikke skadelig med høyt inntak likevel, viser fersk studie.

IKKE HELSESKADELIG: Tidligere forskning har hevdet at høyt saltinntak kan øke risikoen for høyt blodtrykk og utviklingen av hjerte- og karsykdommer. En ny belgisk studie viser imidlertid at dette ikke stemmer.
IKKE HELSESKADELIG: Tidligere forskning har hevdet at høyt saltinntak kan øke risikoen for høyt blodtrykk og utviklingen av hjerte- og karsykdommer. En ny belgisk studie viser imidlertid at dette ikke stemmer. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som elsker salt på maten, og som fortvilet har måttet kutte ned på favoritt-«krydderet» ditt på grunn av alle meldingene om at det kan være helseskadelig?

Da har vi faktisk en god nyhet til deg (lenger nede i denne saken)!

Ifølge Helsedirektoratet (ekstern lenke) er nordmenns saltinntak, som ligger på cirka 10 gram, nesten dobbelt så høyt som den anbefalte maksdosen (6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn).

Så langt har dette vekket stor bekymring, siden tidligere forskning har vist at et høyt saltinntak kan øke blodtrykket og risikoen for hjerte- og karsykdommer.

En fersk studie gjennomført i Belgia slår imidlertid tilbake mot tidligere forskningsresultater.

LES OGSÅ: Stagg sulten med chilipepper

Ikke skadelig likevel?

Undersøkelsen, som ble gjennomført av forskere ved universitetet i Leuven i Belgia, viser nemlig at personer som spiste mye salt hadde mindre sannsynlighet for å få høyt blodtrykk og mindre risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer, enn personer som hadde et kosthold med lavt saltinnhold, skriver helsenettstedet Msnbc.com (ekstern lenke).

- Resultatene støtter ikke opp om den nåværende anbefalingen om å kutte saltinntaket til den generelle befolkningen, sier studieleder dr. Jan Staessen.

De nåværende saltinntak-anbefalingene i for eksempel USA er basert på data fra korttidsstudier av personer som meldte seg frivillige til å gå på en diett bestående av mye eller lite salt.

Og mens tidligere studier har vist at et lavere saltinntak kan minske risikoen for økt blodtrykk, har forskning fortsatt ikke konkludert med om dette gir en generell bedre hjertehelse hos større deler av befolkningen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise umami

NY STUDIE: En undersøkelsen gjennomført ved University of Leuven i Belgia viser at personer som spiste mye salt hadde mindre sannsynlighet for å få høyt blodtrykk og mindre sjanse for å dø av hjerte- og karsykdommer, enn personer som spiste en diett med lavt saltinnhold.
NY STUDIE: En undersøkelsen gjennomført ved University of Leuven i Belgia viser at personer som spiste mye salt hadde mindre sannsynlighet for å få høyt blodtrykk og mindre sjanse for å dø av hjerte- og karsykdommer, enn personer som spiste en diett med lavt saltinnhold. Vis mer

Mer salt – mindre hjerteproblemer






I studien fra Belgia brukte forskerne resultater fra to ulike forskningsprosjekter, hvor cirka 3700 europeiske (hvite) testpersoner ble fulgt gjennom en periode på åtte år.

Staessen og kollegene hans delte disse deltagerne inn i tre grupper – de som hadde høyt saltinntak, de med lavt, og de med middels.

Ingen av deltagerne hadde hjerte- og karsykdommer ved oppstart og to tredjedeler av deltagerne hadde normalt blodtrykk.

Resultatene av den nye studien, som er publisert i Journal of the American Medical Association (JAMA), viste at risikoen for å få hjerte- og karsykdommer var den samme i begge gruppene.

Det overraskende var imidlertid at deltagerne med lavest inntak av salt viste seg, etter studien, å ha høyest dødsrate (fire prosent) relatert til hjertesykdommer, mens de som spiste mest salt hadde minst (mindre enn én prosent).

I alle de tre gruppene, fikk omtrent én av fire deltagere, som hadde startet undersøkelsen med normalt blodtrykk, høyere blodtrykk etter studien.

- Forskerne fant imidlertid ut at én bestemt måling av blodtrykk - det systoliske trykket (når hjertet trekker seg sammen og trykket i hovedpulsårene er på det høyeste), økte ettersom saltinntak økte over tid – men forandringen var veldig liten, så det er ikke sikkert det har noe å si for helsen, sier Staessen.

LES OGSÅ: Hvor mye salt inneholder frokosten din?

Lurt å redusere hvis…

Det å redusere saltinntaket ditt kan, ifølge de belgiske forskerne, fortsatt være en god idé dersom du allerede har høyt blodtrykk, eller har hatt hjerteproblemer tidligere.

- Men studien fant ikke noe bevis for at et kosthold med mye salt har noe å si for utviklingen av disse symptomene og sykdommene, sier Staessen:

- Det er klart at en bør være veldig forsiktig med å anbefale en generell reduksjon i natriuminntaket hos den generelle befolkningen. Det kan være noen fordeler med dette, men det kan også være motsatte effekter.

Ifølge dr. Hillel Cohen, epidemiolog ved Albert Einstein College of Medicine i New York, kan det også hende at restauranter og matprodusenter, som forsøker å kutte ned på saltinnhold, heller legger til andre potensielt skadelige produkter i varene sine for å gjøre opp for mangel på smak.

- Konsumenter bør ikke forandre sine saltvaner basert på de begrensede studiene som har forsøkt å dokumentere en forbindelse mellom natriuminntak og hjertesykdommer, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er en saltbombe

FOR MYE: Tidligere ble det sagt at én teskje salt var for mye.  Foto: Thinkstock
FOR MYE: Tidligere ble det sagt at én teskje salt var for mye. Foto: Thinkstock Vis mer

Ferdigmat = mest salt






Dersom du fortsatt føler deg usikker på hvor sunt/usunt salt er, og vil heller være litt forsiktig med inntaket ditt, kan vi fortelle deg at den største kilden til salt er ferdigmat, som bidrar med 60-75 prosent av saltinntaket.

Fra rene råvarer får vi mindre enn 10 prosent. Direkte salting av maten under tilbereding og spising bidrar med resten av saltet i kosten.

Dersom du klarer å lage flere av måltidene fra bunnen av vil saltinntaket ditt reduseres betraktelig. Spør i bokhandelen etter en kokebok med kjappe og sunne oppskrifter, eller søk etter oppskrifter på nettet.

Du kan godt bruke tunfisk, bønner og annen mat fra boks, men skyll gjerne maten med vann før du bruker den for å få bort noe av saltet.

LES OGSÅ: Krydderet med uante helseeffekter

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer