SALT MED MÅTE: Hvis du vet at du er genetisk disponert for autoimmune sykdommer som MS, leddgikt og diabetes, bør du være ekstra påpasselig når det gjelder saltinntaket ditt.
SALT MED MÅTE: Hvis du vet at du er genetisk disponert for autoimmune sykdommer som MS, leddgikt og diabetes, bør du være ekstra påpasselig når det gjelder saltinntaket ditt. Vis mer

Salt

Salt kan øke risikoen for diabetes

Et høyt saltforbruk kan gjøre deg mer utsatt for å få MS og sukkersyke.

Det mener forskere i tre studier som er publisert i journalen Nature.

Forskerne har kommet frem til at et høyt saltinntak øker nivåene av en type immuncelle som er forbundet med autoimmune sykdommer. Autoimmune sykdommer kan være multippel sklerose (MS), leddgikt og diabetes type 1.

De som allerede er genetisk disponert for slike sykdommer er mest utsatt, skriver Forskning.no

LES OGSÅ: Bytt ut saltet med urter og krydder

FARLIG GODT: Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70 til 80 prosent av saltinntaket. Lag maten din selv, så får du mer kontroll på saltforbruket ditt. Foto: Colourbox.com
FARLIG GODT: Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70 til 80 prosent av saltinntaket. Lag maten din selv, så får du mer kontroll på saltforbruket ditt. Foto: Colourbox.com Vis mer

Mus med MS ble verre av salt





En av metodene forskerne brukte, var å avle frem mus med MS-lignende sykdom. Denne sykdommen ble mye verre da de spise mye salt, sammenlignet med mus som fikk servert moderate mengder salt.

– Det er ikke dårlige gener. Det er ikke dårlig miljø. Det er dårlig samspill mellom gener og miljøet, sier David Hafler, professor i immunbiologi ved universitetet Yale i Connecticut og forfatteren av en av de tre studiene.

Likevel mener forskerne at det må forskes mer på mennesker for å få et klart svar på om de med autoimmune sykdommer bør unngå salt.

Professor Hafler har allerede fått tillatelse til å kutte ned på saltinntaket hos personer med MS for å undersøke om de får mildere symptomer.

Ferdigmat er versting

Salt er et mye omdiskutert tema, og KK.no har tidligere skrevet at salt regnes som en av de alvorligste truslene mot folkehelsen.

Ifølge Helsedirektoratet regnes det at vi spiser så mye som 10 gram salt i gjennomsnitt per dag. Dette er dobbelt så mye som er anbefalt.

Visste du at nærmere 60 til 70 prosent av saltinntaket vårt kommer fra bearbeidet mat eller ferdigretter? Det sier Henriette Walaas Lindvig, som er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på kosthold og ernæring på Lommelegen.no.

– Hel- og halvfabrikat er de verste varene når det gjelder saltinntaket til nordmenn, samt restaurantmat og take-away. Middagshermetikk, suppeposer, ferdiglagede retter, røkt mat, saltet/syltet/speket/gravet/ferdigstekt/grillet mat er typiske eksempler på saltholdige matvarer, har hun tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Skal du velge blå eller grønne druer?

SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram.  Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo
SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram. Foto: Adele C. Blystad/Ronja Rognmo Vis mer

Så lite salt bør du få i deg

Hun anbefaler å lage mat fra bunnen av hjemme, slik at du har kontroll på hvor mye salt du får i maten din.

– Det beste du kan gjøre for å redusere saltinntaket er å lage mer mat hjemme på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i rene råvarer og bruk andre krydder enn salt som smaksforsterkere. Urter, pepper, chili eller hvitløk er fine erstatninger.

Velger du fabrikkert mat bør du se etter natriuminnholdet per 100 gram vare. Dette kan måles på følgende måte:

  • Høyt saltinnhold: 0,5 g natrium eller mer per 100 gram vare
  • Middels saltinnhold: 0,1-0,5 g natrium per 100 gram vare
  • Lavt saltinnhold: 0,1 g natrium eller mindre per 100 gram vare





  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: