Ina Garthe

Salt og væske er viktig på ferien

Stopper søtsug og gir deg energi og overskudd, sier Ina Garthe.

SPIS SALAT PÅ FERIEN: Innholdet av salter i tillegg til frukt, grønt og proteiner, vil sørge for at varmen ikke gjør deg slapp og sliten.  Foto: Colourbox.com
SPIS SALAT PÅ FERIEN: Innholdet av salter i tillegg til frukt, grønt og proteiner, vil sørge for at varmen ikke gjør deg slapp og sliten. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
På ferie er det lett å glemme gode forsetter, særlig når varmen gjør deg slapp og sliten i tillegg. I nettmøte med KK.nos trening- og kostholdsekspert Ina Garthe, fikk leserne svar på sine spørsmål om trening og kosthold for sommeren:- Jeg skal snart på en to uker lang ferie til syden. Hva er det beste jeg kan spise mens jeg er der nede?, spør «Lillelise».- Jeg blir ofte så slapp og sliten i varmen, og orker ikke bevege meg så mye. Likevel har jeg ofte lyst på fet mat og is. Hva bør jeg spise i stedet? Har du noen tips til mat som både er sunt, godt og som metter litt av det "fett/søtsuget" jeg ofte får i varme strøk?, spør hun. LES OGSÅ: Unngå å legge på deg i ferienSalat og protein- I sydligere strøk vil du som oftest finne masse gode grønnsaker, frukt og salater, og dette er en god proteinkilde som er både sunn og mettende, svarer Garthe.Du bør imidlertid være obs på ingrediensene som kan bidra til å sabotere den sunne salaten.Blant matvarene som er rike på protein er fisk, kylling, melk, ost og egg. Vegetabilske matvarer som korn, bønner og nøtter er også viktige proteinkilder. LES OGSÅ: Spis sunt på ferieFyll på med salter- Saftig frukt som et mellommåltid er deilig! Du kan forebygge følelsen av å være litt slapp og sliten med å drikke nok og få i deg nok salter - og det trenger ikke være gjennom chips, råder Ina Garthe. I svette tapes både vann og mineraler. Drikker du noe som inneholder litt salt vil det erstatte væsketap og bidrar til å holde på vannet i kroppen. Uten salter vil en større mengde av væsken du tilfører skilles ut som urin. Salter eller mineraler hjelper derfor til å opprettholde væskebalansen i varmen. Sportsdrikker har en tilpasset mangde salter og kan være en enkel måte å dekke behovet på, hvis du drikker det med moderasjon. LES OGSÅ: Spis masse av denne frukten i sommer

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer