KALORIFATTIG: Blomkål og brokkoli er blant de mest næringsrike grønnsakene du kan spise, og beskytter blant annet mot kreft. I tillegg er de svært kalorifattige.  Foto: Getty Images/Zoonar RF
KALORIFATTIG: Blomkål og brokkoli er blant de mest næringsrike grønnsakene du kan spise, og beskytter blant annet mot kreft. I tillegg er de svært kalorifattige. Foto: Getty Images/Zoonar RFVis mer

Brokkoli

Sammen er de dynamitt

Blomkål og brokkoli er næringsrike, kalorifattige og beskytter mot kreft - særlig når du spiser dem sammen.

At brokkoli og blomkål er noe av det sunneste du kan spise, har du helt sikkert fått innprentet i hodet fra barnsben av.

Og det er faktisk ikke uten grunn at mødrene våre «tvang» i oss disse kålgrønnsakene (kanskje med unntak av stilken) til middag, da de inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen vår er helt avhengig av.

LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen

Supermaten du bør spise mer av

Brokkoli har lenge vært regnet som «supermat». Den er både kalorifattig og kan redusere risikoen for utvikling av betennelser og ulike sykdommer.

Blant annet har det vist seg at regelmessig inntak av brokkoli har en positiv effekt på immunforsvaret, og kan forebygge hjerte- og karsykdom.

I tillegg kan brokkoli være med og hindre utviklingen av Alzheimers, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

Som om ikke dét var nok, så har forskning også vist at et regelmessig inntak av brokkoli kan redusere risiko for kreft, samt redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli er aggressiv.

At brokkoli er en vidundergrønnsak trenger kanskje ikke utdypes videre. Det som imidlertid kan være interessant å vite, er at dersom du spiser brokkoli og blomkål sammen, ja, da blir den kreftforebyggende effekten enda sterkere.

LES OGSÅ: Ikke dropp denne maten

Sterkere effekt sammen

I en amerikansk studie fra 2007 fant nemlig forskere ut at brokkoli og blomkål sammen beskytter bedre mot ulike kreftformer enn det andre grønnsaker gjør.

I tillegg har en studie fra Kina vist at kvinner som spiser flest grønnsaker fra kålfamilien – som blomkål og brokkoli, halverer risikoen for å utvikle brystkreft sammenlignet med de som spiser lite eller ikke noe av grønnsakene, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt på sine nettsider (Frukt.no – ekstern lenke).

En lignende studie fra Sverige har også vist at det å spise én eller to porsjoner med grønnsaker fra kålfamilien per dag gir en nedsatt risiko på 40 prosent for å utvikle brystkreft.

Å spise brokkoli og blomkål har i tillegg vært knyttet opp mot en nedsatt risiko for flere andre krefttyper, deriblant kreft i mage- og tarmsystemet og prostata.

Nå er det selvfølgelig ikke slik at blomkål og brokkoli spises sammen – selv om det er mange retter de to kan kombineres i.

Og blomkål er omtrent akkurat så sunt og næringsrikt som det brokkoli er. Dersom du er opptatt av å holde vekten, kan du også gjerne velge denne kålvarianten.

LES OGSÅ: Gode tips for grønnsaks-hatere

Inneholder viktige fytokjemikalier

Blomkål er nemlig svært kalorifattig, men likevel rik på viktige vitaminer og mineraler, deriblant vitamin C, som er en svært viktig antioksidant, og B-vitaminet folat, som er viktig for hjertehelse, produksjon av nye blodlegemer og forebyggelse av ryggmarksbrokk hos fostre, står det på Bama.no (ekstern lenke).

Og selv om de blekhvite fargen kanskje får den til å se litt lite appetittvekkende ut, er blomkål faktisk en grønnsak med svært sterke helsebringende plantestoffer – såkalte fytokjemikalier.

De viktigste fytokjemikaliene i blomkål er glukosinolater og tiocyanater som begge inneholder svovel.

Det er når du kutter opp eller tygger blomkål at disse stoffene frigjøres. Og til sammen har stoffene en rekke egenskaper som forebygger kreft på flere trinn i kreftutviklingen.

LES OGSÅ: ALT du bør vite om antioksidanter

Del i biter før koking

Både brokkoli og blomkål holder seg aller best dersom du oppbevarer de i kjøleskap fra 0-4 grader i en plastpose eller plastboks.

For å få i deg nok av de gode stoffene lønner det seg også å dele opp begge grønnsaker (dette gjelder særlig for brokkoli) i biter før du legger dem til damping (koking er ikke anbefalt).

2-4 biter er best og vent fem minutter før du legger de oppe i vannet. Du må også passe på å ikke overkoke dem, dersom du velger koking.

Et annet godt tips – spesielt når du damper/koker blomkål eller andre kålvarianter, er å legge et matpapir over mens du koker. Da flyter ikke kålen opp og den blir jevnt kokt.

LES OGSÅ: Ikke gå i kjøpefella