SPIS MER FET FISK: Fet fisk som sardiner og laks er velkjent for deres egenskaper til å fremme god hjernehelse, takket være innholdet av omega 3-fettsyrer. Se hva annet du bør spise lenger ned i saken! Foto: Thinkstick.com
SPIS MER FET FISK: Fet fisk som sardiner og laks er velkjent for deres egenskaper til å fremme god hjernehelse, takket være innholdet av omega 3-fettsyrer. Se hva annet du bør spise lenger ned i saken! Foto: Thinkstick.comVis mer

Hjerne

Sardiner kan skjerpe hjernen din

Disse matvarene øker konsentrasjon og kan redusere risikoen for aldersrelaterte sykdommer.

Vi har alle dager hvor det er vanskelig å konsentrere seg. Og selv om det ikke finnes noen magisk pille som kjapt og enkelt får den tilbake, er det enkelte matvarer som kan forbedre hjernens funksjon.

Ikke nok med det.

I tillegg til at disse matvarene kan øke konsentrasjonen og fokuset ditt, viser det seg at de kan beskytte mot aldersrelatert kognitiv svikt, skriver HuffingtonPost.com.

LES OGSÅ: Tilsetningsstoffet du skal være obs på

HUSK Å SPISE FROKOST: Studier viser blant annet at en god frokost kan øke hukommelsen og ferdighetene til skolebarn gjennom hele dagen. Foto: Colourbox
HUSK Å SPISE FROKOST: Studier viser blant annet at en god frokost kan øke hukommelsen og ferdighetene til skolebarn gjennom hele dagen. Foto: Colourbox Vis mer

Husk at hele kostholdet ditt påvirker

Flere studier har vist at det er en stor sammenheng mellom hva vi spiser, og hvor godt vi kan utføre krevende oppgaver eller hvor god hukommelsen din er.

Men selv om enkelte matvarer også vil ha en effekt, vil det totale kostholdet ditt ha størst innvirkning. En studie fra England viste blant annet at et kosthold med mye mettet fett faktisk kan skade nervecellene som styrer energinivåer og appetitt.

Andre studier har vist hvor viktig det er med regelmessige måltider for å øke prestasjon. For eksempel viser forskning at å spise frokost øker hukommelsen og ferdighetene hos skolebarn.

Men det finnes også matvarer som er spesielt bra for hjernen, og kjenner du at konsentrasjonen dabber av, kan du begynne med disse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Bytt ut lettbrusen med dette

Sardiner

Fet fisk som sardiner og laks er kjent for deres egenskaper til å fremme god hjernehelse, takket være innholdet av omega 3-fettsyrer.

Fettsyrene inkluderer eikosapentaensyre (EPA) og dokosahexaensyre (DHA), som har blitt koblet opp mot lavere risiko for demens, og forbedret fokus og hukommelse.

Kaffe

Koffein, det stimulerende stoffet du finner i kaffe, te, sjokolade og mer, vil ikke bare gi deg en oppkvikker i morgentimene, men kan også være bra for hjernen.

Dette skyldes blant annet det høye innholdet av antioksidanter, som ivaretar hjernehelsen. Enkelte studier viser i tillegg at å drikke kaffe kan avverge depresjon hos kvinner.

Valnøtter

Valnøtter har ikke bare egenskapen til å redusere risikoen for brystkreft, men er også proppfulle av hjertevennlige og betennelsesdempende næringsstoffer.

I tillegg er valnøtter en av de beste kildene til alfa linolensyre (ALA). Denne syren bidrar til å fremme blodstrømmen, som gir mer effektiv levering av oksygen til hjernen.

En studie fra 2010 - som ble presentert på en internasjonal konferanse om Alzheimers, viste også at mus som regelmessig ble matet med valnøtter forbedret hukommelsen, læringsevnen og koordinasjonen.

Olivenolje

Olivenolje er en fantastisk god kilde til enumettet fett, og tidligere studier har faktisk vist at dette fettet kan sakke ned aldringen av hjernen.

BRA FOR HJERNEN: Studier viser at det høye innholdet av antioksidanter i bær, kan bidra til å forebygge aldersrelaterte sykdommer som rammer hjernen. Foto: Thinkstock.com
BRA FOR HJERNEN: Studier viser at det høye innholdet av antioksidanter i bær, kan bidra til å forebygge aldersrelaterte sykdommer som rammer hjernen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Bær

Flere tidligere dyrestudier har indikert at det finnes en sammenheng mellom inntak av bær og god hjernehelse.

En fersk studie publisert i en utgave av «Annals of Neurology» viste blant annet at et kosthold som inneholder mye blåbær, jordbær og andre bær kan bidra til langsommere forfall av hjernekapasiteten hos middelaldrende kvinner.

Spesielt når det gjelder områder som hukommelse og konsentrasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Krydderet som kan hjelpe deg ned i vekt

Vann

Hvis en person blir dehydrert vil det føre til at vevet i hjernen faktisk krymper. Derfor har flere studier vist at dehydrering i stor grad påvirker den kognitive funksjonen.

Ifølge «Psychology Today» kan dehydrering blant annet svekke kortidsminne, fokus og beslutningstaking.

LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite vann

Hvetespirer

Hvetespirer kommer fra den reproduktive delen av hvete-kjernen, og er en svært god kilde til kolin - et næringsstoff som er involvert i kroppens produksjon av acetylkolin, en nerveimpulsoverfører som øker hukommelsen (Les mer om acetylkolin i Det Store Norske Leksikon).

I tillegg er hvetespirer proppfulle av fiber, vitamin E, folat, fosfor, sink, magnesium og essensielle fettsyrer og fettalkoholer.

Det er vanlig å finne hvetespirer i brød og bakst, og du kan blant annet tilsette det i protein-shaker, muffins, pannekaker, yoghurt, frokostblandinger, smoothies, kaker og andre godsaker.

LES OGSÅ: Dette gjør deg ikke tjukk

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: