Hud

Se 7 år yngre ut

Og det uten å oppsøke dyre salonger.

Charlize Theron (33) sverger til en fuktighetskrem som er utvunnet av en liten frukt som er å finne i Amazonasjungelen.  Foto: All Over Press
Charlize Theron (33) sverger til en fuktighetskrem som er utvunnet av en liten frukt som er å finne i Amazonasjungelen. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi kan ikke forhindre at vi får smilerynker, men vi kan bevare den ungdommelige gløden, frisheten og mykheten i huden.

Les også: Styr unna hudens verste fiender

WebMD har sanket råd fra flere hudeksperter, og her er et udrag:

1. Solvett – minus 5 år

Dersom du soler deg uten å bruke vett og forstand vil du dessverre få igjen for det i form av pigmentflekker, flere rynker, dypere porer, gusten hudtone og slapp hud når du kommer i førtiårene.

Tips: Bruk solbeskyttelse året rundt, også på hendene, og unngå å sole deg når sola er som sterkest. Vil du ha farge, gå for selvbruning i stedet og husk og skrubbe huden godt for å fremme din egen glød. Etter et halvt år vil du kunne se en tydelig forbering i hudenbs overflate.
  • Pass opp for disse

    2: Vitamin A – minus 6-7 år

    Studier gjort de siste tjue år viser at man ved å tilføre huden retinoider (A-vitamin) kan gjøre linjer mindre fremtredende og likeledes motvirke pigmentflekker. Dette fordi vitaminet øker kollagenproduksjonen og normaliserer hudens celleaktivitet.

    Tips: Det største problemet riktig nok, når det gjelder bruk av retinoider, er bivirkningene: kløe, rødhet og lett flassing, men dersom du starter mykt med påføring hver tredje kveld og opprettholder behandlingen i tre måneder vil huden din venne seg til den aktive vitamin A- ingrediensen.
    Se KK-TV: Slik velger du riktig behandling for huden

    3. Få i deg antioksidanter – minus 1-2 år

    Antioksidanter nøtraliserer frie radikaler, altså partiklene som forårsaker solskader og rynker. Antioksidanter virker også beskyttende mmot hudangrep som følge av forurensning og røyking.

    Tips: Spis mat som inneholder antioksidanter (spesielt bær er viktig her), men siden de færreste for i seg nok antioksidanter gjennom kostholdet, ta også kosttilskudd. Bare husk at antioksidanter bruker fem-seks uker på å «virke», men da vil du til gjengjeld kunne se at huden din har fått en noe jevnere overflate og virker mer smidig.
  • Spis deg frisk, sunn og vakker

  • 4. Sov nok – minus 2-3 år

    Søvnmangel gjør huden gusten og livløs og får øynene til å hovne opp, hvilket du sikkert har sett etter en helg med lite søvn. Men i tillegg så produserer kroppen mer kortisol når du ikke sover nok og blir kortisolnivået for høyt brytes kollagenet i huden ned.

    Tips: Sov nok og stress ned en time før leggetid med en ikke-elektronisk aktivitet som å lese i en bok eller ha sex.
  • Gå sommeren i møte med silkehud

  • 5. Skrubb huden ofte – minus 2-3 år

    Du trenger ikke å gå til anskaffelse av en dyr peelingkrem, en hjemmelaget variant gjør nytten, men når vi eldes blir huden tørrere og døde hudceller blir liggende på hudoverflaten med mindre du eksfolierer den.

    Tips: Bare husk at skrubbpartiklene bør være runde og føles som sukker i hånden din, og har du sensitiv hud – la være å eksfoliere huden. Husk også at glykolsyre virker eksfolierende på huden, og likeledes salisylsyre dersom huden din ikke har så godt av skrubbingen.
  • Strålende hud livet ut

  • 6. Tilfør fuktighet – minus 2-3 år

    Så lenge du bruker fuktighetskrem holder du huden smidig og elastisk, men du er nødt til å tilføre fuktighet hver eneste dag for å opprettholde denne effekten. Men hva gjør vel det når du vil se yngre ut umiddelbart etter påføring?, lurer hudprofessor Richard Glogau, som har 25 års erfaring.

    Tips: Tilfør fuktighetskrem hver dag, gjerne både morgen og kveld. Mest effektive er imidlertid kremer inneholdende glyserin og hualyronsyre som virkelig trenger inn i huden. Naturlige fuktighetskilder er for øvrig oliven, solsikke, grapefruktfrø og kokosnøtt, men styr unna om du er disponert for akne.

    Slik får du strålende hud livet ut.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer